In 1966 trekt Bob Dylan de wereld over met een elektrische begeleidingsband. Zijn fans zijn hier niet van gediend. De spanning tussen Dylan en zijn folkpubliek loopt zo hoog op dat de zanger wordt uitgescholden voor ‘Judas’! Het beroemde concert in de Manchester Free Trade Hall verscheen vandaag precies vijftien jaar geleden.

Al in 1965 bracht Dylan twee ‘elektrische’ albums uit, Bringing It All Back Home en Highway 61 Revisited. In een tijd zonder internet en nog weinig globalisering, verschenen die twee albums niet gelijk aan de overkant van de oceaan. Waar Dylan in de Verenigde Staten zijn elektrische podiumdebuut al had gemaakt –tijdens het Newport Folk Festival– was hij in Europa nog de akoestische legende.

In 1966 reist Dylan af naar het Europese continent ter promotie van zijn nieuwe albums. De optredens bestaan uit twee delen: een akoestische set voor de pauze, en een versterkte set na de pauze. Tijdens de tournee wordt Dylan bijgestaan door de jongens van The Band, Ronnie Hawkins’ voormalige begeleidingsband.

De eerste helft van de avonden wordt door het publiek bejubeld. Dylan is op het podium de mysterieuze zanger, die met zijn mondharmonica de meest bijzondere uithalen maakt. De songs duren minutenlang, alsof de zanger in een trance is geraakt. Maar het tweede gedeelte van de avond valt beduidend minder goed in de smaak bij de fans.

De elektrische Dylan wordt finaal afgemaakt. Hij zou zijn ziel aan de duivel hebben verkocht, voor commercieel gewin. Als Dylan optreedt in de Manchester Free Trade Hall, slaat de spreekwoordelijke vlam in de pan in de confrontatie tussen publiek en artiest.

Waar Dylan zijn gitaar probeert te stemmen, klapt het publiek door. Ze weigeren de zanger zijn dienst te laten doen. Tot op een gegeven ogenblik iemand uit het publiek naar Dylan roept: ‘Judas!’

Dylan antwoordt door The Band de opdracht te geven: ‘Play it fuckin’ loud!’ Waarna Like A Rolling Stone wordt ingezet.

Jarenlang was dit concert een geliefd object bij bootleg-verzamelaars, die per abuis de locatie veranderden in The Royal Albert Hall. Als Dylans platenmaatschappij door heeft dat de bootlegs een interessante inkomstenbron vormen, wordt het Judas-concert officieel uitgegeven. ‘Live 1966’ heet aflevering 4 uit The Bootleg Series. Met wel de foutieve concertlocatie als ondertitel.