Saved was het tweede gospelalbum dat Bob Dylan uitbracht. Konden de teksten van de voorganger Slow Train Coming nog wel literair worden geïnterpreteerd, bij Saved wond de zanger er geen doekjes om: zijn boodschap was eenduidig en helder, Dylan was gered door Zijn Verlosser. Het album leverde ook een van ‘s mans meest controversiële albumhoezen op: een bloederige hand, die het verlossingswerk van de Heer moet symboliseren. De binnenhoes werd opgeluisterd door een citaat uit het boek van de profeet Jeremia.

“Behold, the days come, saith the Lord, that I will make a new convenant with the house of Israël, and the house of Judah.” Dit citaat uit Jeremia (hoofdstuk 31 vers 31) heeft Dylan zijn tweede christelijke album als moto meegegeven. Het is voor de geboren jood helder: hij staat na zijn bekering met beide benen in het nieuwe verbond dat zijn Heer heeft gesloten. En de hele wereld moet het weten.

Die boodschap begint al met de hoes, een schilderij van Terry Wright. Het symboliseert zonder meer de strekkende hand van Jezus naar Zijn kinderen in de poel van het leven. Dylans platenmaatschappij Columbia Records wil in eerste instantie niets weten van deze hoesplaat en weigert Saved op deze manier de wereld in te sturen. Als alternatief komt eerst een witte hoes met enkel artiest en albumtitel, later volgt een alternatieve hoes met een spelende Dylan op het podium. Na veel heen en weer getrek, gaat Columbia alsnog overstag en verschijnt Saved met de oorspronkelijke hoes.

Ook inhoudelijk en muzikaal is de boodschap van Saved helder. Het orgel van Barry Beckett neemt een belangrijke rol in (luister eens naar In The Garden, Saving Grace en What Can I Do For You?), een heus koor met negerinnen is te horen en de boodschap dat Dylan is gered is in vrijwel elk lied te horen. Maar er wordt op Saved ook stevig gerockt, getuige Solid Rock, een gospel in een jasje van ‘duivelse muziek’.

Ondanks de ondubbelzinnige inhoud, is Saved zonder meer het minst succesvolle album uit de gospeltrilogie (Slow Train Coming, Saved en Shot Of Love) van de zanger. Bij een tournee van een jaar later, houdt een fan een bord omhoog met als tekst: Jesus loves your old songs too! Dat bord betekent een ommekeer in het fundamentalisme waar Dylan op bouwt.

Hoewel Dylan in de jaren na Saved verschillende grote en subtielere koerswijzigingen kende in zijn carrière, heeft hij de boodschap van dit album nooit afgezwakt of afgezworen. Misschien heeft het matige succes van Saved de zanger wel behoed voor verder orgelfundamentalisme.