“Op dit album hoorde ik mijn ouders ruzie maken,” zei Jakob Dylan over Blood On The Tracks. Het album verscheen vandaag veertig jaar geleden. Inderdaad kwam het album uit in de herfst van Bob Dylans huwelijk met model Sara Lownds. Maar volgens de zanger zouden de teksten gebaseerd zijn op verhalen van Anton Tsjechov.

Duidelijk is wel dat dit album sterk gaat over relaties en het verbreken ervan. Nummers als If You See Her, Say Hello, You Make Me Lonesome When You Go en You’re A Big Girl Now laten weinig aan de verbeelding over. Het lied Tangled Up In Blue is nog steeds een nummer dat Dylan speelt tijdens concerten.

Aan de release van dit album gaan twee opnamesessies vooraf. In september duikt Dylan weer de studio in voor een nieuwe lp. De zanger heeft een nieuw contract getekend met Columbia, nadat hij na een ruzie overstapt naar het platenlabel Asylum Records. Als producer voor het nieuwe album wordt Phil Ramone aangetrokken.

Het idee is om terug te keren naar de basis, vertelt Dylan aan John Hammond van Columbia. Gewoon weer alleen met stem en gitaar. De teksten zijn niet lineair, maar bestaan uit verschillende aspecten, verspreid door de tijd. Het is een vergelijkbare techniek zoals hij die leerde van zijn schilder-docent Norman Raeben.

Als Dylan in september de studio ingaat, wordt op zijn verzoek op het laatste moment nog een band ingevlogen. Niks alleen een gitaar! De tape wordt binnen vier dagen opgenomen in de A&R Studios in New York City. Vlak voor Kerst in datzelfde jaar ontmoet Dylan zijn jongere broer David Zimmerman in Minneapolis. Aan hem laat Dylan het album horen, zoals dat over een paar weken in de winkels moet liggen.

Mede op advies van Zimmerman, besluit Dylan om een aantal nummers opnieuw op te nemen, waaronder Tangled Up In Blue, Simple Twist Of Fate en You’re A Big Girl Now, met lokale muzikanten. Tijd om de hoes, met daarom een zelfportret van de hand van de zanger, aan te passen is er niet. Vandaar dat de ‘nieuwe’ artiesten niet op de hoes staan vermeld.

Omdat Blood On The Tracks op basis van de september-sessies al klaar was, is een aantal exemplaren van de eerste persing toch verkocht – een album ter elfder ure terugtrekken leverde in die tijd bijzondere ‘mispersingen’ op. Desalniettemin vormt het album, met nummers uit beide sessies, een nieuw ijkpunt in Dylans loopbaan. Misschien mede doordat het huwelijk met Sara Lownds de inspiratie vormde voor dit ‘echtscheidingsalbum’. Misschien mede vanwege de teksten van Tsjechov. Maar minstens net zo goed vanwege Dylans jongere broer.