Met Rubber Soul had The Beatles in 1965 al een nieuwe weg ingeslagen. Voor het eerst was een album niet zomaar samengesteld uit singles en wat opvullers, maar alle songs op de lp stonden op zichzelf en deden niet voor elkaar onder. Het idee van een conceptalbum inspireerde Brian Wilson voor het Beach Boys-album Pet Sounds. Twee maanden nadat die band daarmee kwam bracht The Beatles een plaat uit waarmee ze nog een stap verder gingen in hun ontwikkeling: Revolver.

Voor Revolver werden nieuwe registers opengetrokken. George Harrison ontwikkelde zich steeds meer als songwriter. De opener Taxman was van zijn hand. Een beklag over het Britse belastingsysteem, waarin de toenmalige Britse politieke leiders Harold Wilson en Edward Heath in de achtergrondkoortjes werden genoemd. Eigenlijk was dit het eerste politiek geëngageerde nummer van The Beatles. Ook schreef Harrison het door Indiase muziek beïnvloedde Love You To. De sitar had zijn intrede op Rubber Soul al gedaan in Norwegian Wood, maar dit nummer was volledig Oosters beïnvloed. Verder kwam George met I Want To Tell You.

Maar John Lennon en Paul McCartney bleven natuurlijk ook de ene na de andere klassieker produceren, en dat was op Revolver niet anders. Alleen al McCartney’s Eleanor Rigby. Waarin de invloed van George Martin groot was. Hij schreef het arrangement voor het strijkerskwartet dat het nummer begeleidt, waardoor het bijna een klassiek werk werd. McCartney kwam verder met de ballads Here, There & Everywhere, For No One, het vrolijke (door Lovin’ Spoonfuls Daydream geïnspireerde) Good Day Sunshine, en het door Motown beïnvloedde Got To Get You Into My Life, waarover McCartney later zou toegeven dat het over LSD ging. En dat was het niet enige nummer waarin de drug van grote invloed was. Ook Lennons Dr. Robert ging uiteindelijk tussen de regels door daarover.

John Lennon kwam voor het album met onder andere het psychedelische I’m Only Sleeping, waarin de gitaarpartij van George Harrison achterstevoren wordt afgespeeld. Samen met het b-kantje Rain was dit voor het eerst dat The Beatles deze techniek had toegepast. Voor de rest kwam Lennon met drie nummers die nu nog steeds fris klinken: de rocksongs She Said She Said en And Your Bird Can Sing, en de afsluiter Tomorrow Never Knows. Het laatstgenoemde was de eerste popsong ooit waarin gebruik gemaakt werd van tapeloops en geluidssamples. Iets wat pas jaren later werd omarmd in de hiphopscene en door artiesten als The Chemical Brothers.

Natuurlijk mocht Ringo Starr ook (zoals op ieder Beatles-album) een liedje zingen. Hij kreeg Yellow Submarine voor zijn rekening. Een kinderliedje dat Paul McCartney had geschreven. Minder bekend is dat Harrisons vrouw Patti Boyd, Marianne Faithfull en Rolling Stone Brian Jones in het achtergrondkoortje meezongen. Het nummer wordt (ondanks een nummer 1-positie samen met Eleanor Rigby) niet bepaald als één van hun betere gezien, maar het geeft wel aan wat voor veelzijdig album Revolver uiteindelijk is geworden.

De albumcover van Revolver werd ontworpen door een oude bekende van The Beatles uit hun Hamburg-periode: Klaus Voormann. Eerst hadden ze als titel Abracadabra in gedachten, maar dit werd veranderd in Revolver. Wat niets te maken had met een pistool, maar het was afgeleid van ‘revolve’: het ronddraaien zoals een lp dat doet.

Met Revolver waren de Beatles hun tijd ver vooruit. Zover dat ze de songs niet meer live konden spelen. Toen het album verscheen waren ze dan ook bezig aan hun laatste tournee, waarna ze zich de jaren daarop terug trokken in de studio. Dat leidde uiteindelijk weer tot Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, dat vaak wordt beschouwd als het grootste meesterwerk van The Beatles. Eigenlijk is Revolver meer tijdloos. Het album klinkt vijftig jaar later nog steeds fris, en er zitten veel meer invloeden in die in de halve eeuw daarna terug waren te horen bij andere artiesten.

Toen Revolver verscheen lag The Beatles onder vuur vanwege John Lennons uitspraak in een interview dat de band op dat moment populairder was dan Jezus. Grappig detail is dat het Vaticaan dit later heeft vergeven, en Revolver zelfs in de krant L’Osservatore Romano in 2010 is uitgeroepen tot het beste popalbum aller tijden.