In november 1971 (exacte datum niet bekend) werd het live-album Pictures At An Exhibition van progrockband Emerson, Lake & Palmer uitgebracht op het label Island Records (wereldwijd) en op Manticore Records (VK) en Cotillion/Atlantic Records (VS).

Het album is een opname van een live-concert van ELP, dat op 26 maart 1971 in de Newcastle City Hall, Newcastle, Engeland werd gegeven tijdens de Britse tournee van de band, die vrijwel het hele jaar on the road was, zowel in Europa als de VS. Het idee om de pianosuite Pictures At An Exhibition (Schilderijen Van Een Tentoonstelling, beter bekend als  Schilderijententoonstelling) van de Russische componist Moessorgski te bewerken, is van toetsenist Keith Emerson (22.11.1944-11.3.2016). De toetsenist had enkele jaren eerder een uitvoering van het stuk bijgewoond en er later een registratie op lp van gekocht. Hij legde het voor aan de andere twee muzikanten, drummer Carl Palmer (20.3.1950) en bassist/zanger Greg Lake (10.11.1947), die het idee meteen omarmden, en alle drie gingen enthousiast aan passende arrangementen werken. Lake produceerde de opnames voor E.G. Records, terwijl Eddy Offord de opnametechniek verzorgde. Die laatste produceerde ook de eerste twee studioalbums van ELP, Emerson, Lake & Palmer (1970) en Tarkus (1971), en werd bekend als producer en/of opnametechnicus van o.m. Rory Gallagher en Yes (negen albums!). De plaat kwam uit nadat de tweede ELP-langspeelplaat Tarkus was verschenen, hoewel de opnames dus eerder waren gemaakt; dit heeft te maken met contractuele problemen.

In het originele werk worden tien schilderijen muzikaal ‘verwoord’, ELP besloot om niet hetzelfde te doen, maar dit met slechts vijf van deze kunstwerken te doen. Het album opent met het centrale thema van de plaat, Promenade getiteld, bespeeld op een pijp(kerk)orgel uit 1928, dat iets boven het podium is geplaatst; na een kleine twee minuten volgt een drumroffel, zodat Keith Emerson snel van het orgelklavier naar zijn batterij toetseninstrumenten kan lopen. Overigens wordt Promenade nog twee keer gespeeld, maar dan op zijn (nu) antieke modulaire Moog-synthesizer (die eruitzag als zo’n ouderwetse telefooncentrale). Emerson bespeelde tijdens het concert verder op een Hammond C3-orgel, een Hammond L100-orgel en een Hohner-clavinet.

De andere schilderijen die Moessorgsky tot muziek verwerkte, zijn (de Engelstalige titels) The Gnome, The Old Castle, The Hut Of Baba Yaga (in twee delen, tussendoor het door ELP gecomponeerde The Curse Of Baba Yaga) en The Great Gates Of Kiev. Als vierde track op de plaat is het door Greg Lake geschreven haast Middeleeuwse ‘minnelied’ The Sage, waarop hij zich begeleidt op akoestische gitaar. Na The Old Castle volgt een instrumentale bluesachtige jam, door ELP geschreven, Blues Variation getiteld. Het concert en de plaat eindigen met een rockende versie van de door Moessorgsky’s Russische tijdgenoot Piotr Ilyich Tchaikovsky (bij ons bekend als Pjotr Iljitsj Tsjaikovski) gecomponeerde Notenkrakerssuite, die door ELP en Kim Fowley zijn bewerkt tot Nutrocker, gebaseerd op de Britse nummer één-hit van de Amerikaanse band B. Bumble & The Stingers uit 1962: Nut Rocker. Nutrocker werd als enige single van het album uitgebracht. De totale speelduur van het album is 37:55. Uiteraard was dit niet het hele concert dat gegeven werd.

De klaphoes laat vijf blanco schilderijen zien die zijn opgehangen op een donkerbruine houten wand. Onder de lijsten hangt een bordje met daarop de titel van het desbetreffende schilderij. Op de binnenkant van de hoes zijn de lijsten wel degelijk gevuld met de genoemde schilderijen. Het hoesontwerp is bedacht en uitgevoerd door William Neal, die de schilderijen op de binnenkant zelf maakte, met voor elk schilderij minstens één referentie aan Emerson, Lake & Palmer. Alleen het schilderij van Promenade blijft blanco, want dit betreft geen schilderij; de titel Promenade slaat op het rondlopen over de schilderijententoonstelling.

Pictures At An Exhibition werd in november 1971 uitgebracht op vinyl, muziekcassette en 8-track cassette. Door het succes van Tarkus besloot Island de plaat uit te brengen voor een lagere (budget) prijs. In 1984 kwam het album, geremasterd, op cd uit, in Duitsland; een jaar later in Japan en in 1986 ook in de VS. In 1996 kwam een opnieuw geremasterde versie op cd uit, via Castle Communications en Essential. In 2001 werd een nieuwe versie uitgebracht, met daarop een dertiende extra track: een 15:28 durende compilatie van Pictures… In 2008 kwam een Deluxe editie uit, met als track 13 een 35:18 durende live-compilatie van Pictures… die werd opgenomen op het Isle Of Wight Festival in 1970. Op de tweede disc een concert uit het Lyceum Theatre in Londen, op 8 december 1970, waarop het volledige Pictures-concert plus The Barbarian (Béla Bartók, arrangement van Emerson, Lake & Palmer), Knife-Edge (Emerson, Lake, Leoš Janáček, Johann Sebastian Bach, Richard Fraser) en Rondo (Dave Brubeck, Emerson, Lee Jackson, David O’List, Brian Davison). Het concert van 9 december 1970 in het Lyceum Theatre in Londen werd gefilmd. Dit werd in 1973 in een beperkt aantal bioscopen vertoond en in 2000 op dvd uitgebracht, geremasterd met Dolby Surround Sound. In 2016 werd het album zowel op cd als op vinyl uitgebracht door BMG.

Emerson, Lake & Palmer waren in 1971 op het toppunt van hun roem aangekomen, vandaar wellicht ook dat het album de nummer 3-positie in de Britse albumlijst bereikte. Helaas werden per 1 januari 1972 de regels veranderd, waardoor goedkopere albums niet meer meetelden voor de albumlijstnoteringen. Dit betekende dat de plaat slechts vijf weken in die lijst stond. Op de Amerikaanse Billboard albumlijst werd nummer tien bereikt. In Radio Veronica’s albumlijst werd nummer 7 bereikt.