AOR, oftewel Adult Orientated Rock, blijft een beetje een vreemde term voor radiovriendelijke arenarock met invloeden uit pop, hard- en progrock. Heel makkelijk is het ook niet om te bepalen welke band daar wel of niet bij hoort. Feit is wel dat veel van deze bands in Amerika (nog) succesvoller waren dan in Nederland, waardoor veel rockliefhebbers hier mogelijk een aantal geweldige nummers gemist hebben. Daarom brengen we hieronder tien songs onder de aandacht die in ons land nooit de top 40 bereikten.

Asia – Only Time Will Tell

Vooral in Amerika was het debuut van ‘supergroep’ Asia (bestaande uit proghelden John Wetton, Steve Howe, Carl Palmer en Geoff Downes) uiterst succesvol. Twee singles stonden daar hoog in de hitlijsten: Heat Of The Moment en Only Time Will Tell. Die tweede deed in Nederland echter niets, ondanks de aanstekelijke melodie. Na het tweede album Alpha (1983) was het ook in andere landen afgelopen met het grote commerciële succes van Asia, ondanks de hoge kwaliteit van sommige latere platen.

Boston – Peace Of Mind

Iedereen kent More Than A Feeling en misschien ook Don´t Look Back of de ballad Amanda, maar in de Verenigde Staten haalde Boston net wat vaker de hitlijsten dan in Nederland. Het debuutalbum was met miljoenen verkochte exemplaren een gigantisch succes en maar liefst drie singles kwamen in de Amerikaanse charts terecht, waaronder dus Peace Of Mind. Dit nummer heeft ook weer die typische Boston-sound, vooral gekenmerkt door het gelaagde gitaarwerk van het brein achter de band: Tom Scholz.

Bryan Adams – One Night Love Affair

Bryan Adams heeft weinig te klagen als het gaat om hits in Nederland, maar een van de beste songs van zijn succesplaat Reckless (1984) werd hier niet opgepikt. Dat album staat vol met krakers en One Night Love Affair, net zo makkelijk mee te brullen als het bekendere Summer Of ’69 of Run To You, is zeker geen uitzondering. Van de tien songs op de lp waren overigens maar liefst zes singles succesvol in Amerika en dat mag je gerust een bijzondere prestatie noemen, of je de muziek van de Canadese rocker nu kunt waarderen of niet.

Foreigner – Urgent

Ook Foreigner deed het in de jaren zeventig en tachtig meer dan prima in Nederland. Hits als I Want To Know What Love Is en Waiting For A Girl Like You zijn hier immers nog steeds regelmatig op de radio te horen. Het album 4 (1981) bracht in de Verenigde Staten echter aanzienlijk meer succesvolle singles voort dan bij ons, want ook Juke Box Hero, Break It Up en Urgent zijn daar classic rock-favorieten. Vooral die laatste is een ongelooflijk catchy rocknummer, met bovendien een prachtige saxsolo van Junior Walker.

Journey – Who’s Crying Now

Voor dit lijstje hadden we zo´n beetje elke single van Journey kunnen kiezen, want de band haalde in Nederland bizar genoeg nooit de hitlijsten, terwijl je makkelijk een Greatest Hits-cd met Amerikaanse successen kunt vullen. Gelukkig kennen we inmiddels allemaal Don’t Stop Believin’ wel, al is het maar dankzij de tv-serie The Sopranos of de tenenkrommende covers van X-Factor-kandidaten. Behalve die single haalden nog twee nummers van het album Escape (1981) de top 10 in de VS: de zoete ballad Open Arms en Who’s Crying Now, met vooral heerlijk gitaarwerk van Neal Schon.

Night Ranger – Sister Christian

Dikke kans dat zelfs trouwe volgers van onze site nooit van de naam Night Ranger gehoord hebben. Geen schande, want ook al verkocht de groep in eigen land miljoenen platen, hier lieten we Jack Blades en zijn bandmaten links liggen. Waar dat aan ligt? Het blijft een raadsel, want de rockballad Sister Christian, afkomstig van het tweede album Midnight Madness (1983), heeft bijvoorbeeld net zoveel hitpotentie als de grootste hits van REO Speedwagon.

REO Speedwagon – Take It On The Run

Deze band mag dan een ‘guilty pleasure’ zijn, maar wat een heerlijke muziek heeft REO Speedwagon in zijn gloriejaren gemaakt! De eerste plaatkant van het succesvolle album Hi Infidelity (1980) behoort tot het beste binnen de AOR, met maar liefst drie nummers die grote hits werden: Keep On Loving You, Don’t Let Him Go en Take It On The Run. Die laatste single haalde merkwaardig genoeg de Nederlandse charts niet, terwijl het nummer een minstens zo fijne meezinger is als Keep On Loving You.

Styx – Come Sail Away

Ondanks een paar aardige hits in Nederland is Styx hier lang niet zo groot als in Amerika, waar de band zelfs begin jaren negentig nog in de top tien stond (met de single Show Me The Way). Een van de beste singles die de Amerikaanse AOR-formatie uitbracht, is Come Sail Away. Het door Dennis DeYoung geschreven lied stond op de lp The Grand Illusion (1977) en steeg naar de top tien van de Amerikaanse Billboard-hitlijst. Een beetje jammer dat wij Nederlanders de single min of meer negeerden, maar gelukkig deden we hetzelfde bij Mr. Roboto, een verschrikkelijk nummer dat desondanks een van de grootste Styx-hits in Amerika werd.

Survivor – The Search Is Over

Bij de naam Survivor denkt iedereen natuurlijk vooral aan Eye Of The Tiger en die andere Rocky-hit: Burning Heart. In Amerika had de band nog veel meer hits, waarvan drie van het veelgeprezen album Vital Signs (1984). Die plaat was de eerste met de in september vorig jaar overleden zanger Jimi Jamison. Voor een mooi voorbeeld van zijn zangkunsten kun je terecht bij de powerballad The Search Is Over, die in Amerika in de top vijf belandde.

Toto – 99

Zoals we allemaal weten heeft Toto altijd al een erg goede band met Nederland gehad en de heren stonden hier vaak genoeg in de charts. Toch werden sommige singles die in Amerika succesvol waren hier wat minder goed opgepikt. Zoals 99, afkomstig van het tweede album Hydra uit 1979. Toetsenist David Paich schreef dit nummer als een soort ode aan de tamelijk briljante debuutfilm van de latere Star Wars-bedenker George Lucas: THX 1138. Waarschijnlijk hebben veel Nederlanders 99 later (her)ontdekt dankzij de succesvolle Toto-compilatie Past To Present 1977-1990.