25. Queen – A Night At The Opera (1975)

Volgens veel critici het magnum opus van Queen en dat is zeker niet alleen te danken aan het nog steeds populaire Bohemian Rhapsody. A Night At The Opera was de plaat waarop alle vier de bandleden verantwoordelijk waren voor voortreffelijk songmateriaal: Brian May leverde onder meer het folky ’39 en het epische The Prophet’s Song af, Roger Taylor schreef en zong zijn beste lied I’m In Love With My Car, John Deacon bezorgde de band wederom een grote hit met de ballad You’re My Best Friend en Freddie Mercury kwam met minstens drie van zijn beste songs ooit. Heeft inmiddels de status van een van de beste pop/rock-lp’s aller tijden – helemaal terecht wat ons betreft! [DG]

CRM 100 - 25

24. The Beatles – The Beatles (1968)

Beter bekend als The White Album, een dubbelaar die op veel momenten nauwelijks een Beatlesplaat te noemen is omdat de leden allemaal heel erg hun eigen ding doen. De verhoudingen waren niet al te best, Ringo Starr verliet zelfs korte tijd de band omdat hij zijn rol te klein vond worden (daaropvolgend speelde Paul McCartney drums op Back In The U.S.S.R. en Dear Prudence) en producer George Martin ging halverwege de opnamesessies ineens onaangekondigd op vakantie. Het is eigenlijk een wonder dat The White Album zo briljant is geworden, maar dankzij klassiekers als Helter Skelter, While My Guitar Gently Weeps en Blackbird is dat wel het geval. [SS]

CRM 100 - 24

23. Led Zeppelin – Led Zeppelin II (1969)

Het tweede Led Zeppelin-album is inmiddels al 47 jaar oud, maar in geen enkel opzicht gedateerd. De band wist het eerder in 1969 verschenen debuutalbum (zie nummer 30) niet alleen te evenaren, maar zelfs nog te overtreffen met Led Zeppelin II. Naast de hit Whole Lotta Love kent de gemiddelde classic rock-liefhebber Led Zep-knallers als The Lemon Song, Ramble On en Thank You – als het goed is – van buiten. En Heartbreaker bevat een van de meest geniale Jimmy Page-riffs ooit! [AM]

CRM 100 - 23

22. Pink Floyd – The Wall (1979)

Twee keuzes hadden de leden van Pink Floyd toen Roger Waters in 1978 met uitgebreide demo’s op de proppen kwam: het werd uiteindelijk The Wall, een uitgebreid en maatschappijkritisch stuk vol persoonlijke woede en wanhoop van Waters. Het leverde bovendien één van de grootste tournees op die de wereld tot dan toe had gezien, waarbij de bandleden grote financiële verliezen leden (behalve Richard Wright, die tijdens de opnames van het album ontslagen was en als losse kracht weer was ingehuurd) Het andere, afgekeurde concept over vreemdgaan zou uiteindelijk ook een erg sterkte conceptplaat worden: Waters’ soloalbum The Pros And Cons Of Hitch Hiking (1984). [SS]

CRM 100 - 22

21. The Who – Who’s Next (1971)

Na het succes van Tommy werkte Pete Townshend aan een nieuwe rockopera, Lifehouse getiteld. De gitarist worstelde een tijdje met dit project, totdat hij besloot het plan van tafel te vegen en een deel van het materiaal te gebruiken voor een ‘gewoon’ album. Het resultaat was misschien wel de beste plaat die The Who ooit gemaakt heeft (of althans, in de studio). Natuurlijk zijn er de klassiekers Baba O’Riley, Behind Blue Eyes en Won’t Get Fooled Again, maar luister ook naar de schitterend door Roger Daltrey gezongen semi-ballad Getting In Tune en het bombastische The Song Is Over, dat ooit bedoeld was als de slotsong van Lifehouse. [DG]

CRM 100 - 21

20. Bob Dylan – Blonde On Blonde (1966)

De periode 1965-1966 was misschien wel de meest creatieve tijd voor Bob Dylan. In die jaren maakte de singer-songwriter ‘elektrische’ muziek, wat onder meer Blonde On Blonde opleverde – vaak gezien als de eerste dubbelplaat uit de pophistorie. Just Like A Woman, I Want You en Rainy Day Women #12 & 35 werden hits, maar ook Sad Eyed Lady Of The Lowlands – dat een hele plaatkant beslaat – is onvergetelijk. De vorig jaar verschenen boxset The Cutting Edge (The Bootleg Series Vol. 12) geeft een heel aardig inkijkje in de totstandkoming van drie albums uit de eerder genoemde periode: Bringing It All Back Home, Highway 61 Revisited en dus ook Blonde On Blonde. [DG]

CRM 100 - 20

19. U2 – The Joshua Tree (1987)

In 1987 verscheen het vijfde studioalbum van de Ierse rockband U2: The Joshua Tree. Mede dankzij de productie van Brian Eno en Daniel Lanois en de muzikale invloeden uit de blues, folk en gospel is The Joshua Tree een van de meest succesvolle albums van de band. De plaat kent een aantal sterke nummers, waaronder de singles Where The Streets Have No Name, With Or Without You en I Still Haven’t Found What I’m Looking For. Het album heeft ook een Nederlands tintje: fotograaf Anton Corbijn tekende voor de prachtige hoesfoto. De titel verwijst naar de zogenaamde ‘Joshua trees’, cactusachtige bomen in de woestijn van zuidelijk Californië. [FT]

CRM 100 - 19

18. Metallica – Master Of Puppets (1986)

Metallica kon weinig fout doen in de jaren 80. Elk album was briljant en wist meer succes te bereiken dan zijn voorganger. Toch steekt Master Of Puppets er wat ons betreft net iets bovenuit. Volgens sommige critici wist Metallica met deze plaat de heavy metal te herdefiniëren, door alle elementen die het genre groot had gemaakt te behouden en te combineren met technisch sterk, muzikaal vakmanschap. Het werd dan ook een van de meest invloedrijke albums in het genre. [SS]

CRM 100 - 18

17. The Rolling Stones – Sticky Fingers (1971)

Het eerste album dat de Stones uitbrachten op hun eigen label, Rolling Stones Records, nadat het contract met Decca beëindigd werd. De nare nasmaak van het beruchte Altamont-optreden, waarmee de sixties op een rampzalige manier eindigden voor de band, werd definitief weggespoeld met Sticky Fingers, de beste plaat die de heren tot dan toe gemaakt hadden. Het heerlijk rauwe album, met klassiekers als Brown Sugar, Wild Horses en Dead Flowers, werd vorig jaar weer flink onder de aandacht gebracht dankzij een fraaie heruitgave. [DG]

CRM 100 - 17

16. Eagles – Hotel California (1976)

We zijn ons bewust van het feit dat er een heleboel Eagles-haters zijn, maar tegelijkertijd zijn er natuurlijk ook heel veel mensen die Hotel California als een perfecte pop/rockplaat zien. En daar zijn wij het volledig mee eens, want vrijwel elk nummer op deze legendarische en uitzonderlijk succesvolle lp is een klassieker geworden. Hotel California laat zich dan ook bijna beluisteren als een ‘greatest hits’-plaat, met naast de grijsgedraaide titelsong onder meer de hits New Kid In Town en Life In The Fast Lane. En er is de bloedmooie afsluiter The Last Resort, die jaarlijks hoog eindigt in de Radio 2 Top 2000. [DG]

CRM 100 - 16

15. Crosby, Stills, Nash & Young – Déjà Vu (1970)

De ‘supergroep’ Crosby, Stills & Nash werd helemáál super met de komst van Neil Young, die in 1969 ook met het trio op Woodstock stond. Hoewel de opnames van Déjà Vu veel minder plezierig waren dan die van de voorganger (toen nog zonder de Canadees), kwam het viertal met een meesterwerk – al is Young maar op de helft ervan te horen. Teach Your Children, Our House en de cover van Joni Mitchells Woodstock werden hits, maar ook veel van de andere nummers (Almost Cut My Hair, Helpless, Carry On) zijn bekend. Deja Vu stond weken op 1, maar kreeg pas 18 jaar later een opvolger. [DG]

CRM 100 - 15

14. The Doors – The Doors (1967)

Het baanbrekende debuutalbum van The Doors heeft de band nooit meer kunnen evenaren, hoe goed de meeste volgende platen ook waren. Er staat simpelweg geen slecht nummer op (het ook niet onaardige I Looked At You komt nog het dichtst in de buurt van ‘filler’) en voor het grootste deel bestaat de lp uit absolute Doors-klassiekers. Tussen de meeslepende openingstonen van Break On Through en het zo briljant in de film Apocalypse Now verwerkte The End treffen we bijvoorbeeld Soul Kitchen, Alabama Song en de grote hit Light My Fire aan. Niet alleen een van de beste debuutplaten ooit, maar een van de absolute meesterwerken uit de popgeschiedenis. [DG]

CRM 100 - 14

13. The Beatles – Abbey Road (1969)

Weinig albumhoezen zijn zo legendarisch als die van Abbey Road van The Beatles. Het idee voor deze foto kwam van Paul McCartney en werd binnen tien minuten gemaakt door Iain MacMillan. Abbey Road is het enige Beatles-album zonder bandnaam en albumtitel op de voorkant van de hoes. De plaat is ook de laatst opgenomen lp van de band, met sterke nummers als Something en Here Comes The Sun (twee George Harrison-composities), Come Together (John Lennon) en Her Majesty en She Came In Through The Bathroom Window (beide van Paul McCartney). Een prachtige zwanenzang van de band uit Liverpool, hoewel hun beste werk al eerder was verschenen. [FT]

CRM 100 - 13

12. Bruce Springsteen – Born To Run (1975)

De grote doorbraak van Bruce Springsteen kwam met Born To Run, een goed voorbeeld van een perfect album en volgens veel critici een van de allerbeste uit de popgeschiedenis. Elke song is raak, uiteraard inclusief de grandioos opgebouwde titeltrack en het even briljant geschreven Thunder Road. Een beroemde uitspraak van The Boss zelf is dat hij de uitmuntend geproduceerde lp wilde laten klinken als “Bob Dylan gezongen door Roy Orbison en geproduceerd door Phil Spector.” Ter gelegenheid van de dertigste ‘verjaardag’ van het meesterwerk verscheen een boxset-editie, inclusief de niet te missen documentaire Wings For Wheels: The Making Of Born To Run. [DG]

CRM 100 - 12

11. AC/DC – Back In Black (1980)

Er zijn meer bands die na het vertrek of overlijden van hun frontmannen een geschikte vervanger vonden, maar waarschijnlijk deed geen andere groep dat met zoveel succes als AC/DC. Het is een hele uitdaging om in de voetsporen van een legendarische zanger als Bon Scott te treden, maar de schuurpapieren stem van Brian Johnson is inmiddels net zo kenmerkend voor AC/DC als de krijszang van zijn voorganger. Het eerste album dat de band met hem maakte werd echter nooit meer overtroffen. Back In Black staat bekend als het meest succesvolle en voor veel fans ook het beste werk van de Australische hardrockers. Logisch ook, want elk nummer op deze albumklassieker – van Hells Bells tot Rock ‘N’ Roll Ain’t Noise Pollution – is een voltreffer. [DG]

CRM 100 - 11

10. The Jimi Hendrix Experience – Electric Ladyland (1968)

Het derde album van Jimi Hendrix wordt vaak gezien als het meesterwerk van de gitarist. Er staan misschien minder klassiekers op Electric Ladyland dan op het debuut Are You Experienced?, maar de dubbel-lp is van vrijwel constant hoge kwaliteit, met als hoogtepunten natuurlijk de twee afsluiters All Along The Watchtower en Voodoo Child (Slight Return). Helaas was het album ook het laatste studiowerk dat Hendrix tijdens zijn leven uitbracht. In 1997 verscheen nog wel een mooie postume studioplaat met de titel First Rays Of The New Rising Sun, die eveneens de lengte van een dubbel-lp heeft. [DG]

CRM 100 - 10

9. The Rolling Stones – Exile On Main St. (1972)

De Stones hadden problemen met de belasting en besloten Engeland te ontvluchten en even naar Zuid-Frankrijk te verkassen. Daar werd gewerkt aan wat uiteindelijk het eerste en enige (het in het cd-tijdperk verschenen A Bigger Bang even niet meegerekend) dubbele studioalbum van de band werd: Exile On Main St. De critici waren na de release niet onverdeeld positief over de songs, maar fans zien de dubbelaar vaak als het allerbeste werk van hun helden. In ieder geval klonk de band daarna nooit meer zo heerlijk rauw als in songs als Tumbling Dice en Loving Cup. [DG]

CRM 100 - 9

8. David Bowie – The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars (1972)

Deze monumentale David Bowie-lp wordt terecht vaak gerekend tot de beste rockplaten uit de geschiedenis. De begin dit jaar overleden superster bedacht een intrigerend verhaal rondom zijn alter ego Ziggy Stardust, dat zich vijf jaar (‘Five Years’) voor het einde van de wereld afspeelt. Ziggy probeert door middel van rockmuziek hoop te brengen en ziet zichzelf als een soort profeet tot hij uiteindelijk op het podium aan zijn einde komt (‘Rock ‘N’ Roll Suicide’). Bowie gaf later aan dat de Britse rock & roll-zanger Vince Taylor hem inspireerde om Ziggy te creëren. [DG]

CRM 100 - 8

7. The Beatles – Revolver (1966)

Eerder in 1966 leverden de Amerikanen van The Beach Boys hun meesterwerk Pet Sounds af, maar op Britse bodem kwam een minstens zo revolutionaire lp tot stand: Revolver van The Beatles. Met Rubber Soul was de band een jaar eerder definitief ‘volwassen’ geworden en met dit zevende studioalbum werd de groei doorgezet. Psychedelisch getinte songs als Tomorrow Never Knows en George Harrisons Love You To lieten de ‘Fab Four’ van hun meest experimentele kant tot dan toe horen, terwijl onder meer For No One, Here There And Everywhere en Eleanor Rigby tot de allermooiste Lennon/McCartney-nummers behoren. Met bijna een hele lp vol met werk van dat niveau zie je een niemendalletje als Yellow Submarine graag door de vingers. [DG]

CRM 100 - 7

6. Pink Floyd – Wish You Were Here (1975)

Hoe kun je een perfect album als The Dark Side Of The Moon opvolgen? Veel bands zouden hun fans alleen maar kunnen teleurstellen, maar Pink Floyd kwam zowaar met een meesterwerk dat even goed was. De vier leden brachten zoals bekend met Shine On You Crazy Diamond een aangrijpende ode aan hun voormalige collega Syd Barrett, die tijdens opnames langskwam in de studio en in eerste instantie onherkenbaar was voor Roger Waters en de anderen. Het nummer is verdeeld in twee delen, waarmee Wish You Were Here begint en eindigt. De plaat is een van de weinige waarvan alle nummers klassiekers werden, want ook Have A Cigar, Welcome To The Machine en de titelsong behoren tot het meest geliefde werk van Pink Floyd. [DG]

CRM 100 - 6

5. Black Sabbath – Paranoid (1970)

De eerste zes lp’s van Black Sabbath zijn stuk voor stuk onmisbaar in de collectie van hardrock- en metalliefhebbers, maar dat geldt vooral voor Paranoid. Deze tweede plaat is een voorbeeld van een perfect album, dat terecht vaak terugkeert in lijsten met de allerbeste rockreleases uit de muziekgeschiedenis. De titeltrack, War Pigs en Iron Man zijn direct de drie beroemdste Black Sabbath-songs, maar ook Electric Funeral, Fairies Wear Boots en het ontspannen Planet Caravan zijn fanfavorieten. Het beste metalalbum aller tijden! [DG]

CRM 100 - 5

4. Fleetwood Mac – Rumours (1977)

Wat uiteindelijk het meest gewaardeerde album van Fleetwood Mac werd, begon alles behalve feestelijk. Zoals iedereen die zich in het album verdiept heeft (of gewoon eens goed naar de songteksten heeft geluisterd) wel zal weten, is Rumours vooral het product van slechte verhoudingen binnen de band. Christine en John McVie praatten nauwelijks nog met elkaar nadat ze hadden besloten te scheiden, en Stevie Nicks en Lindsey Buckingham zaten in een knipperlichtrelatie die ook niet bepaald bijdroeg aan het bewaren van de lieve vrede. Nicks zou later verklaren dat Fleetwood Mac altijd de beste muziek maakt wanneer het de bandleden op persoonlijk vlak slecht gaat, en dat is precies wat er met Rumours gebeurde. Als alles op relatiegebied koek en ei was geweest, hadden we ongetwijfeld een heel wat minder briljant album gekregen. [SS]

CRM 100 - 4

3. The Beatles – Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (1967)

De achtste langspeler van The Beatles luistert naar de imposante naam Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Het is één van ‘s werelds meest complexe muzikale studioalbums, vanwege de innovatieve opnametechnieken en de experimenten met nieuwe invloeden uit verscheidene muziekstijlen en -genres (waaronder muziekinstrumenten uit India, de klassieke muziek, psychedelische muziek en rock & roll). De mannen uit Liverpool hadden de tijd om zich uit te leven: ze toerden niet meer. Tussen 6 december 1966 tot en met 3 april 1967 namen John Lennon, Paul McCartney, Ringo Starr en George Harrison ruim 700 uur aan muziek op. De naam ‘Sgt. Pepper’ is een fictief figuur, een manier voor de band om met een alter ego te experimenteren. De hoes van Sgt. Pepper kent interessante verwijzingen naar onder meer Bob Dylan, Edgar Allan Poe, Carl Gustav Jung en zelfs Adolf Hitler. Een leuk zoekplaatje tijdens het draaien van dit meer dan uitstekende studioalbum. [FT]

CRM 100 - 3

2. Pink Floyd – The Dark Side Of The Moon (1973)

Wat moeten we nou nog zeggen over The Dark Side Of The Moon? Het is de plaat waarop voor Pink Floyd eindelijk alles samenkwam; het is het op één na bestverkopende album aller tijden (na Thriller van Michael Jackson) en het is ondanks alle geweldige platen die we hierboven hebben behandeld zo’n beetje in zijn eentje de reden dat de harten van alle rockliefhebbers sneller gaan slaan bij het jaartal 1973. En de invloed van de plaat reikte verder dan alleen de muziekwereld: een deel van de opbrengsten werden door de band geïnvesteerd in het maken van de speelfilm Monty Python & The Holy Grail. [SS]

CRM 100 - 2

1. Led Zeppelin – Led Zeppelin IV (1971)

Of je ‘m nu IV, ZoSo, Untitled of Four Symbols noemt, de vierde plaat van Led Zeppelin geldt als een van de meest essentiële rockalbums aller tijden. Elk nummer, van Black Dog tot en met het veelgesamplede When The Levee Breaks, is raak. En hoewel verkoopcijfers lang niet altijd iets zeggen over kwaliteit, ging Led Zeppelin IV terecht de geschiedenis in als een van de meest verkochte muziekreleases. Dat is natuurlijk voor een deel te danken aan Stairway To Heaven, dat door de jaren heen misschien grijsgedraaid is, maar toch een van de meest geliefde rocksongs aller tijden blijft – of de gitaarriff nu gepikt is of niet. [DG]

CRM 100 - 1

Pages: 1 2 3 4