Begrijp ons niet verkeerd: Steppenwolf heeft genoeg goede songs gemaakt om een top 10 te kunnen vullen, zoals we inmiddels al bij veel andere belangrijke rockbands gedaan hebben. Ja, deze Canadees-Amerikaanse groep rond zanger John Kay heeft dus meer gepresteerd dan alleen die megahit Born To Be Wild. Maar als je ons vraagt welke Steppenwolf-nummers écht essentieel zijn, komen we toch uit bij vijf titels die vrijwel alle andere songs van de band overschaduwen. Geniet ervan!

5. Monster / Suicide / America

Ook na de succesvolle eerste twee albums bleef Steppenwolf nog een tijdje goede muziek maken. Het mooiste voorbeeld daarvan is misschien wel de titeltrack van het album Monster (1969), dat in feite een medley is bestaande uit drie delen: Monster, Suicide en America. Het ambitieuze stuk is nooit heel bekend geworden – waarschijnlijk vanwege de lengte van meer dan negen minuten – maar dat is zeer onterecht. Muzikaal zit het allemaal meer dan prima in elkaar en in de tekst is de band weer lekker kritisch: ‘America where are you now? / Don’t you care about your sons and daughters? / Don’t you know we need you now? / We can’t fight alone against the monster.’

4. Don’t Step On The Grass, Sam

Een van de betere nummers op het tweede Steppenwolf-album The Second, dat in hetzelfde jaar verscheen als het debuut. De band was niet vies van een beetje protest hier en daar en in Don’t Step On The Grass, Sam is zanger John Kay weer eens lekker kritisch op de leiders van zijn land: ‘You waste my coin Sam, all you can to jail my fellow man / For smoking all the noble weed you need much more than him / You’ve been telling lies so long, some believe they’re true / So they close their eyes to things you have no right to do’, enzovoort. De beste uitvoering staat op het live-album Steppenwolf Live uit 1971.

3. The Pusher

Dit door folkzanger Hoyt Axton geschreven nummer werd populair gemaakt door Steppenwolf. De in 1968 verschenen single flopte weliswaar, maar dankzij een plek op de soundtrack van Easy Rider bereikte The Pusher alsnog een groot publiek. De tekst – die over soft- en harddrugs gaat – was destijds ietwat controversieel, aangezien zanger John Kay meerdere keren ‘God damn’ zingt. Een fijne versie is ook te vinden op de onderschatte dubbel-lp Steppenwolf Live.

2. Magic Carpet Ride

Op Born To Be Wild na de grootste hit van Steppenwolf. In tegenstelling tot die andere rockklassieker werd Magic Carpet Ride door de band zelf geschreven (door zanger John Kay en bassist Rushton Moreve, om precies te zijn). De single is typisch een product van eind jaren zestig, de periode waarin de psychedelische rock hoogtij vierde. Magic Carpet Ride stond in een alternatieve versie op het tweede album van de band (simpelweg The Second getiteld). Opmerkelijk genoeg werkte Steppenwolf zelf mee aan een nieuwe versie die hiphopformatie Grandmaster Flash & The Furious Five in 1988 op plaat zette.

1. Born To Be Wild

Bij het horen van de naam Steppenwolf denkt je direct aan Born To Be Wild en dus is het onvermijdelijk dat deze classic rock-kraker bovenaan staat in dit lijstje. Het nummer werd geschreven door ene Mars Bonfire (echte naam: Dennis Edmonton). Hij was de broer van Steppenwolf-drummer Jerry Edmonton en schreef later nog meer songs voor de band. Born To Be Wild is vooral na de succesfilm Easy Rider onlosmakelijk verbonden met bikers en sommigen zien de grootste hit van de band zelfs als het allereerste heavy metal-nummer – niet in de laatste plaats vanwege de tekstregel ‘heavy metal thunder’. Een uitstekende, misschien wel superieure cover is te vinden op het live-album On Your Feet Or On Your Knees van Blue Ӧyster Cult.