Sommige albums zijn van begin tot eind geweldig: Déjà Vu van Crosby, Stills, Nash & Young, vandaag precies 45 jaar oud, is zo’n plaat. Maar toch heeft iedereen zijn eigen voorkeuren en favorieten. Wij zetten de tien tracks van dit meesterwerk op een rij en tellen af naar het wat ons betreft beste nummer!

10. Everybody I Love You

Déjà Vu sluit af met de minst bekende track van de plaat, een door Stephen Stills en Neil Young samen gepend lied dat qua sfeer en optimistische boodschap veel wegheeft van de opener Carry On (zie nummer 6). De regels ‘Know you got to run, know you got to hide’ kwamen een jaar later weer langs in het bluesy Know You Got To Run op de tweede soloplaat van Stills (simpelweg Stephen Stills 2 getiteld) en ruim twintig jaar later nog een keer in Blind Fiddler Medley op het volledig akoestische Stills Alone (1991). [DG]

9. 4 + 20

Een opvallende toevoeging aan Déjà Vu is dit korte akoestische nummer van Stephen Stills, waarin alleen zijn zang en gitaar te horen zijn. Aanvankelijk was het de bedoeling dat ook Crosby en Nash meezongen in 4+20, maar uiteindelijk besloten die twee heren dat het lied geen tweede en derde stem nodig had. Stills gebruikte overigens een gitaarstemming die vrij ongebruikelijk is maar ook voorkomt in veel van zijn andere composities (o.a. Suite: Judy Blue Eyes van het CSN-debuut). [DG]

8. Our House

Geschreven door Graham Nash in de tijd dat hij samenwoonde met Joni Mitchell. Hij schreef het lied in een uur tijd, nadat hij en zijn vriendin buiten de deur hadden ontbeten. David Crosby en Stephen Stills verzorgden de harmonieuze achtergrondzang. Het is een van de nummers waarin Young niet aanwezig is. [FT]

7. Country Girl

De meest ambitieuze compositie op Déjà Vu is dit uit drie delen bestaande epos van Neil Young, waarin hij onder meer het al in zijn Buffalo Springfield-tijd geschreven nummer Down Down Down verwerkte en het geheel doet sterk denken aan het bekende Broken Arrow van diezelfde band. In Country Girl is te horen dat er behoorlijk wat tijd heeft gezeten in het overdubben van de zangpartijen, maar het resultaat mag er zeker wezen! [DG]

6. Carry On

Crosby, Stills, Nash & Young opent Deja Vu met het opgewekte Carry On. Het eerste nummer op hun tweede studioalbum werd geschreven door Stephen Stills. De boodschap van Carry On is optimistisch en simpel: ga door en geef niet op, ondanks tegenslagen in het leven. Het tweede deel van de song is afkomstig uit een nummer dat Stills oorspronkelijk schreef voor Buffalo Springfield. De gitarist en singer-songwriter speelde eind jaren zestig met o.a. Neil Young in die band, voordat hij de S in CSN(Y) vervulde. [CF]

5. Woodstock

Aangezien Joni Mitchell zo goed de sfeer van Woodstock beschreef in dit nummer, dat ze vervolgens opnam voor haar album Ladies Of The Canyon (1970), zou je denken dat ze ook op dat legendarische festival optrad. Dat deed zij niet, maar CSNY uiteraard wel en dus was het begrijpelijk dat dit met Joni bevriende kwartet een hele eigen versie opnam. Met leadzang van Stephen Stills werd Woodstock een fantastische rocksong en ook nog eens een grote hit voor de groep. Overigens is de alternatieve versie die in de beroemde documentaire over het gelijknamige festival voorkomt misschien nog wel beter. [DG]

4. Helpless

Al in 1969 kwam de Canadees Neil Young met Helpless aanzetten, toen met het idee om het nummer op te nemen met zijn Crazy Horse. Tot een solo-opname kwam het nooit. Wel legde Young het liedje voor aan zijn vrienden van CSN, die er wel heil in zagen. Na een nachtelijke sessie werd Helpless tegen de ochtend opgenomen in de rustige, trage versie zoals die op de plaat terecht is gekomen. Een prima uitvoering speelde Young tijdens The Last Waltz, het afscheidsconcert van The Band. [FT]

3. Déjà Vu

Het titelnummer van het album is van de hand van David Crosby, Het gaat, uiteraard, om een gebeurtenis die zich herhaalt in het leven van de ik-persoon. Ondanks dat Déjà Vu de naamgever is van de eerste plaat als kwartet, valt de track wat minder op door zijn simpelheid en zachte instrumentale gedeeltes. Met overigens het mondharmonica-spel van John Sebastian. [FT]

2. Teach Your Children

Met een jengelende steelgitaar en songteksten over de moeizame relatie tussen vader en zoon, heeft Teach Your Children een typische countryfeel. Graham Nash schreef het nummer over zijn eigen vader, die enige tijd achter tralies doorbracht. Grateful Dead-zanger Jerry Garcia speelde steelgitaar op Teach Your Children. Hij verleende CSNY deze dienst in ruil voor lessen harmoniezang voor de leden van The Grateful Dead. Garcia en zijn band waren op dat moment bezig met de opnames voor hun aankomende album, Workingman’s Dead. [CF]

1. Almost Cut My Hair

De rauwe, emotioneel geladen uithalen van David Crosby verrassen in Almost Cut My Hair. De sound van Crosby, Stills, Nash & Young is normaal vol vloeiende, harmonieuze samenzang. Crosby schreef de song zelf en is de enige vocalist. Het feit dat de song gaat over iets zo op het eerste gezicht arbitrair als het niet willen knippen van lang haar, doet geen afbreuk aan de intensiteit het nummer. De vriendin van de muzikant, Christine Hinton, overleed korte tijd voordat het nummer werd opgenomen. Crosby ging door een moeilijke tijd. Zijn drugsgebruik nam merkbaar toe en hij droeg enkel nog bij aan het titelnummer van het album. [CF]