Love It To Death, de grote doorbraakplaat van Alice Cooper, is deze maand 45 jaar oud! Natuurlijk volgden er in de lange carrière van de shockrocker nog veel meer geweldige albums. Vorig jaar nog verraste hij met het debuut van zijn nieuwe ‘supergroep’ Hollywood Vampires (met verder Johnny Depp en Aerosmith’s Joe Perry). Met bijna dertig langspelers op zijn naam is het lastig kiezen, maar dit zijn volgens ons Coopers tien beste tot nu toe:

10. Hey Stoopid (1991)

Met het album Trash (1989) en de daarvan afkomstige single Poison had Alice Cooper eind jaren tachtig een spectaculaire comeback gemaakt. Voor de opvolger nodigde de zanger een hoop beroemde vrienden uit, onder wie Ozzy Osbourne, Slash en gitaarvirtuozen Joe Satriani en Steve Vai (die heerlijk met elkaar duelleren in het nummer Feed My Frankenstein). Ondanks die sterrencast lukte het niet om het succes van Trash te evenaren. Onterecht, want Love’s A Loaded Gun, Might As Well Be On Mars en de titeltrack behoren tot Alice’s beste latere werk.

9. Trash (1989)

Eind jaren zeventig en in een groot deel van de jaren tachtig leek Alice Cooper – ondanks enkele prima platen – steeds minder relevant te worden. Totdat hij in 1989 een comeback maakte met een ijzersterke single: Poison. Met dat bijzonder catchy nummer en het bijbehorende album Trash wist Alice slim mee te liften op de populariteit van hairmetalbands. De productie was dan ook in handen van Desmond Child, die werkte aan succesvolle eighties-platen van o.a. Bon Jovi en Aerosmith. Alice wist leden van die beide groepen (inclusief frontmannen Steven Tyler en Jon Bon Jovi) naar de studio te lokken, met een van zijn fijnste post-70’s-releases als resultaat.

8. The Last Temptation (1994)

Het werk van Alice Cooper in de jaren negentig wordt nog wel eens over het hoofd gezien, maar ook in dat decennium was de shockrocker behoorlijk goed op dreef. Net als op Welcome To My Nightmare (1975) draait het conceptalbum The Last Temptation om een personage met de naam Steven, die een mysterieus personage ontmoet dat hem probeert over te halen mee te doen aan zijn ‘Theater Of The Real’. Uitstekende nummers zijn onder meer Lost In America (leuke tekst!) en de twee tracks waar Soundgarden-frontman Chris Cornell op meekrijst: Unholy War en Stolen Prayer. Ondanks het feit dat er een fraai stripboek bij het album zat, vielen de verkoopcijfers in Amerika behoorlijk tegen.

7. Brutal Planet (2000)

Na zes jaar wachten lag er eindelijk weer een nieuw studioalbum van Alice Cooper in de winkel. Zoals de zanger zich in de jaren tachtig al succesvol aanpaste aan de ‘hair metal’, omarmde hij op Brutal Planet de duistere industrialsound waar bijvoorbeeld de jongere shockrocker Marilyn Manson populair mee was geworden. Het resultaat was Alice´s beste plaat sinds de jaren zeventig. Hoewel nu-metal anno 2016 hopeloos gedateerd klinkt, blijven songs als Gimme, Wicked Young Man en de geniale titelsong met gemak overeind.

6. School’s Out (1972)

Natuurlijk is deze plaat vooral bekend vanwege de titelsong, een van de ultieme ‘anthems’ van zowel Alice Cooper als het decennium waarin de single verscheen. Verder staan er niet heel veel bekende nummers op School’s Out, dat overigens min of meer een conceptalbum over het volwassen worden moet voorstellen. Toch verdienen songs als Luney Tune en Blue Turk het om naast de betere albumtracks van de band genoemd te worden. Leuke hoes ook!

5. From The Inside (1978)

Een behoorlijk onderschat album, ondanks de aanwezigheid van de hitballad How You Gonna See Me Now. From The Inside was een nogal persoonlijke plaat voor Alice Cooper, want na jaren van alcoholmisbruik besloot de zanger af te kicken. Vervolgens maakte hij een conceptalbum gebaseerd op de mensen die hij ontmoet had in het psychiatrische ziekenhuis waar hij behandeld werd – wat songs als The Quiet Room en Inmates (We’re All Crazy) opleverde. Dat een softer lied als How You Gonna See Me Now aan het werk van Elton John doet denken, kan kloppen. Sir Eltons vaste tekstschrijver Bernie Taupin werkte namelijk mee aan de meeste nummers, waaronder deze hitsingle.

4. Love It To Death (1971)

Het doorbraakalbum van Alice Cooper verscheen nadat de single I’m Eighteen al een aardige hit was geworden in Amerika. Op Love It To Death vond de band zijn eigen geluid, na twee niet heel overtuigende platen op het label van Frank Zappa: Straight Records. Dat was mede te danken aan de samenwerking met producer Bob Ezrin, die later meerdere Cooper-klassiekers produceerde. Naast I’m Eighteen werden ook Caught In A Dream en Ballad Of Dwight Fry fanfavorieten. Die laatste komt ook voor in de Tim Burton-film Dark Shadows, waarin Alice Cooper zelf een grappige gastrol heeft.

3. Welcome To My Nightmare (1975)

Na het uiteenvallen van de band Alice Cooper ging de gelijknamige zanger op eigen houtje verder. Zijn eerste wapenfeit als soloartiest was Welcome To My Nightmare, wederom geproduceerd door Bob Ezrin, een zeer geslaagd conceptalbum waarop de nachtmerries van het vaker in Alice’s werk terugkerende personage Steven centraal staan. Vooral de nummers Steven, Devil’s Food, The Black Widow en de titeltrack lieten Cooper op zijn allerbest horen, terwijl de destijds vaak verkeerd begrepen ballad Only Women Bleed hem zelfs nog een hit opleverde. Dat lied was kennelijk zo goed dat zangeres Julie Covington het twee jaar later nogmaals naar de hitlijsten bracht – ook in ons land.

2. Killer (1971)

In hetzelfde jaar waarin de band eindelijk doorbrak met de hit I’m Eighteen en het derde album Love It To Death (zie nummer 4), verscheen de volgende langspeler al. Killer was zo mogelijk nog beter dan de voorganger, met klassiekers als Under My Wheels, het controversiële Dead Babies en natuurlijk het epische Halo Of Flies. Het laatstgenoemde nummer, dat pas in 1973 op single verscheen, is overigens populairder in Nederland dan in andere landen. Jaarlijks staat het progrockachtige meesterstuk hoog genoteerd in de Top 2000 van Radio 2.

1. Billion Dollar Babies (1973)

Het zesde album van Alice Cooper betekende het commerciële hoogtepunt voor de band. De lp bereikte zelfs de nummer 1-positie in Nederland! Logisch ook, want Billion Dollar Babies geldt als een mijlpaal in de (hard)rockgeschiedenis, met veel van Coopers bekendste songs – waaronder Elected, No More Mr. Nice Guy, Hello Hooray en de titeltrack (een bizar duet met sixties-ster Donovan). Geniaal is ook I Love The Dead, met een typisch macabere Alice Cooper-tekst: ‘I love the dead before they’re cold/Their burning flesh for me to hold/Cadaver eyes upon me see nothing’.