We konden er vandaag niet omheen: het aftreden van Beatrix en de inhuldiging van onze nieuwe koning Willem-Alexander. Reden voor ons om onze favoriete songs over koningen en koninginnen op een rij te zetten, want in alle subgenres van de rock is wel een aantal parels te vinden over ‘kings’ en/of ‘queens’. Dit zijn volgens ons de tien beste. En ja, natuurlijk mochten ook de toepasselijke bands King Crimson en Queen niet ontbreken in het lijstje.

Bob Dylan – Queen Jane Approximately (1965)

In 1965 verschijnen Bob Dylan’s eerste twee elektrische platen: Bringing it all back home en Highway 61 Revisited. Op de laatste staat Queen Jane Approximately. Het zeer Dylaneske lied is een verwijt richting het voormalige liefje van de ik-persoon, volgens de zanger een man. Of een verwijt naar Dylans voormalige folk-publiek? Een kwart eeuw later verscheen een live-versie op het album ‘Dylan & the Dead’. Hieronder een mooie uitvoering van The Grateful Dead. (FT)

King Crimson – The Court Of The Crimson King

The Court Of The Crimson King is de afsluiter van het bijna gelijknamige debuutalbum van King Crimson en meteen ook de beste track van die plaat. Het arrangement, gedreven door een mellotron, is uiterst warm en sfeervol, om halverwege te worden onderbroken door een meer verstild fluitgedeelte van Ian McDonald (die samen met Peter Sinfield het nummer schreef). Opgesplitst in twee delen verscheen het ruim 9 minuten durende lied zelfs op single. (SS)

Deep Purple – Speed King

Een van de gaafste intro’s uit de rockgeschiedenis is te vinden op Deep Purple In Rock (1970), met een eruptie van gitaar, orgel, bas en drums. Het ontstaan van Speed King, de openingstrack van de nog steeds verbluffend goed klinkende lp, is voor een groot deel te danken aan bassist Roger Glover. Volgens de liner notes bij de cd-remaster bedacht hij de riff van het nummer nadat Ritchie Blackmore hem liet weten gecharmeerd te zijn van Jimi Hendrix’ lied Fire. Een harde, wilde en uiteraard snelle Purple-klassieker was het resultaat. (DG)

Focus – House Of The King

De eerste hit van Focus, ongeveer een half jaar voordat Hocus Pocus de hitlijsten zou binnenstormen. Het nummer is geschreven door Jan Akkerman, maar het is de dwarsfluit van Thijs van Leer die een overheersende rol heeft. Het succes van de single leidde ertoe dat het debuutalbum Focus Plays Focus opnieuw verscheen onder de titel In And Out Of Focus, met deze track eraan toegevoegd. In 1974 zou Akkerman bovendien een versie van het nummer opnemen voor zijn album Tabernakel. (SS)

Mountain – Mississippi Queen

Het beroemdste lied van de hardrockformatie Mountain is een simpele, korte rocker die aftrapt met het getik van een ‘cowbell’ en een direct herkenbare riff van frontman Leslie West. De gitaarheld is ook verantwoordelijk voor de rauwe vocalen in deze onmisbare rockklassieker, met een tekst van drummer Corky Laing. Mississippi Queen is de openingstrack van het monsterlijke album Climbing! (1970) en werd de enige Mountain-hit in Amerika. More cowbell! (DG)

Queen – The March Of The Black Queen

Zeker in de beginfase kende Queen een aantal songs over een koningin. The March Of The Black Queen is daar een goed voorbeeld van. Dit nummer verscheen op Queen II. Wat opvalt aan The Black Queen is de combinatie van opera en rockmuziek, vergelijkbaar met Bohemian Rhapsody van twee jaar later. Daarmee is een basis gelegd voor de schitterende latere muziek die we van de mannen hebben mogen ontvangen. (FT)

Kiss – King Of The Night Time World

Dankzij livealbum Alive! was Kiss eindelijk ook doorgebroken bij het platen kopende publiek. Om ook met een studiowerk dit succes te kunnen volhouden, besloot de band de hulp in te roepen van producer Bob Ezrin (Alice Cooper) die nogal een strak werkschema oplegde en nummers keer op keer liet inspelen om het best mogelijke resultaat te krijgen. Paul Stanley noemde het later “musical boot camp”, wij noemen het liever een recept voor één van de beste Kissalbums. Met Detroit Rock City en God Of Thunder staan er twee grote klassiekers op, maar laten we ook het sterke King Of The Night Time World niet vergeten. (SS)

Aerosmith – Kings And Queens

Onze recente lijst met de tien beste songs van Aerosmith heeft deze waanzinnig goede rocksong net niet gehaald, maar dat neemt niet weg dat Kings And Queens net zo goed een hoogtepunt uit het oeuvre van de band is. Het onderwerp van de tekst is wat serieuzer dan veel andere Aerosmith-klassiekers: “Kings and queens and guillotines/Taking lives denied”, zingt Steven Tyler in het refrein. Niet echt feestelijk dus, maar wel onmisbaar in deze lijst. (DG)

Rush – A Farewell To Kings

De titeltrack van een van de beste Rush-albums is niet echt toepasselijk op de dag van de inhuldiging van onze nieuwe koning, maar een geniaal stuk progrock als A Farewell To Kings mag natuurlijk niet ontbreken. De tekst van Neil Peart stemt ook al niet echt vrolijk, maar is wel knap geschreven: “Cities full of hatred, fear and lies/Withered hearts and cruel, tormented eyes/Scheming demons dressed in kingly guise.” De laatste regel “Can’t we find the minds to lead us closer to the heart” verwijst mooi naar een latere track op het album: Closer To The Heart. (DG)

Guns N’ Roses – Rocket Queen

Als er één track uit onze lijst niet geschikt is om op een respectabele manier aan echte royals te laten horen, dan is het deze wel. De bridge van Rocket Queen zit namelijk vol met sexgeluiden die bovendien niet geacteerd zijn. Axl Rose ging in de studio daadwerkelijk tekeer met Adriana Smith, de vrouw die destijds het vriendinnetje van drummer Steven Adler was. Van je collega’s moet je het hebben. Los daarvan is Rocket Queen overigens wel een hoogtepunt op Appetite For Destruction. (SS)