Queen gleed uit met het discogeoriënteerde Hot Space, Van Halen kwam met een wat gemakzuchtige, deels uit covers bestaande plaat (Diver Down), Neil Young kreeg veel kritiek op zijn elektronische Trans en Coda was niet bepaald het waardige afscheidsalbum waar Led Zeppelin-fans op gehoopt hadden. Gelukkig waren er in 1982 ook een heleboel bands die wél ijzersterke lp’s uitbrachten. Hieronder de tien beste volgens ons:

10. KISS – Creatures Of The Night

Na de grote successen van het discorockmateriaal op Dynasty (1979) leek het grote publiek de interesse in KISS te verliezen. De albums Unmasked en vooral Music From “The Elder” waren een stuk minder succesvol. Ook Creatures Of The Night kreeg niet zo’n hoge notering in de albumlijsten (nummer 45 in Amerika, slechts), maar gaf fans wel precies wat ze verlangden van hun band: een terugkeer naar de stevige rock waar KISS ooit groot mee werd. Songs als Creatures Of The Night en I Love It Loud waren zelfs nog een stuk heavier dan we van de heren gewend waren. Overigens is deze lp ook de eerste waarop Vinnie Vincent gitaar speelt, hoewel Ace Frehley nog wel gewoon op de hoes vermeld wordt.

9. Rush – Signals

Het Canadese powertrio Rush kon lange tijd niets fout doen. Bij de eerste drie albums kun je je misschien nog afvragen of ze echt essentieel zijn, maar vanaf 2112 (1976) tot en met Hold Your Fire (1987) leverden Geddy Lee, Neil Peart en Alex Lifeson alleen maar platen van zeer hoge kwaliteit af. Zo ook Signals, de opvolger van het meesterwerk Moving Pictures (1981). De synthesizers kregen een nog prominentere rol in de sound, waardoor fans van de stevigere klant van Rush wellicht afhaakten. Toch zitten de songs weer buitengewoon knap in elkaar, met als beste voorbeeld de afsluiter Countdown, dat geschreven werd nadat de heren getuige waren van de lancering van de spaceshuttle Columbia in Florida op 12 april 1981.

8. Scorpions – Blackout

De laatste Scorpions-release voordat de muziek van de Duitse rockers écht commercieel werd, maar ook dit achtste studioalbum deed het niet verkeerd: Blackout was de eerste plaat van de band die in Amerika de top tien haalde. De songs kwamen tot stand na een nogal spannende periode voor de mannen, want Klaus Meine kampte met stemproblemen en moest onder het mes. Tot ieders opluchting kon de frontman al snel weer zingen en dat deed hij dan ook met verve in onder meer de titelsong en de single No One Like You. Gelukkig maar, want anders hadden we ook niet zijn schitterende stem gehoord in classics als Rock You Like A Hurricane en Still Loving You van de succesvolle opvolger Love At First Sting (1984).

7. Toto – Toto IV

Sommige fans prefereren het debuut uit 1978 of juist het latere nummer 1-album The Seventh One (1988), maar het is niet moeilijk te zien waarom het met Grammy’s overladen Toto IV het grootste succes van Toto werd. Natuurlijk, Rosanna en Africa zijn nog steeds niet van de radio af te slaan en vormen hier respectievelijk de eerste en laatste tracks. Maar ook Lovers In The Night, It’s A Feeling en I Won’t Hold You Back (ook een hitje trouwens) zijn heerlijke pop/rocksongs, die bovendien onderstrepen dat we hier met een groep zeer getalenteerde muzikanten te maken hebben.

6. Peter Gabriel – Peter Gabriel

Het vierde en laatste Peter Gabriel-album dat de zanger naar zichzelf noemde. Om het onderscheid met de drie voorgangers te maken, noemen fans deze plaat ook wel Peter Gabriel 4 of Security. Hoe je ‘m ook noemt, op 6 september 1982 kwam de voormalige Genesis-frontman met een van zijn allerbeste werkstukken. Gabriel nam de songs op met een aantal topmuzikanten, onder wie bassist Tony Levin, en had met de single Shock The Monkey zowaar zijn eerste hitje in Amerika te pakken. Overigens verscheen Security net zoals Peter Gabriel 3 weer in een Duitstalige versie, onder de titel Deutches Album.

5. Bruce Springsteen – Nebraska

Eerlijk is eerlijk, deze keuze valt niet echt in de categorie ‘rock’. Moedig als hij is, bracht Bruce Springsteen in 1982 – na het succes van The River – een volledig akoestisch album uit. De vertolkingen zijn rauw en oprecht, en de geweldige verhalende teksten van de tien songs op Nebraska evenaren het beste werk van Woody Guthrie en Bob Dylan. De plaat werd opgenomen met de vertrouwde E-Street Band, maar uiteindelijk verloor die versie het ten faveure van de oorspronkelijke demo’s die Springsteen in zijn eentje maakte. Met deze release bewees The Boss zich nogmaals een meestersongwriter in parels als Atlantic City, State Trooper, Highway Patrolman en Reason To Believe.

4. Donald Fagen – The Nightfly

Nadat Steely Dan in 1981 opgeheven werd, ging Donald Fagen zonder zijn vaste schrijfkompaan Walter Becker aan de slag. En hij kwam met een waar meesterwerk: The Nightfly. Neem alleen al de titelsong, waarin Fagen in de huid kruipt van Lester the Nightfly, dj van ‘independent station’ WJAZ. In het refrein zijn heel knap typische deuntjes van radiojingles verweven, terwijl in de tekst perfect het titelpersonage neergezet wordt (‘I got plenty of java and Chesterfield Kings, but I feel like crying / I wish I had a heart of ice’). De single New Frontier is eveneens onvergetelijk, mede dankzij een pakkende keyboardriff en een leuke videoclip. De ultieme nachtplaat.

3. Dire Straits – Love Over Gold

Er zijn weinig plaatkanten zo indrukwekkend als de eerste zijde van dit vierde Dire Straits-album. Daarop staat namelijk niet alleen de onvergetelijke single Private Investigations (de enige nummer 1-hit van de band in Nederland), maar ook het meer dan veertien minuten durende Telegraph Road – alleen al vanwege het gitaarwerk volgens veel fans het beste dat Mark Knopfler en de zijnen ooit opnamen. Love Over Gold kwam in veel landen op nummer 1 in de albumlijst, maar dat resultaat werd drie jaar later nog overschaduwd door het monstersucces Brothers In Arms.

2. Roxy Music – Avalon

De rock was zo goed als verdwenen op het laatste Roxy Music-album, maar door de kwaliteit van de songs en de schitterende mysterieuze, romantische sfeer was Avalon duidelijk een van de beste lp’s van de band. Drie singles werden grote hits: de titelsong, Take A Chance With Me en More Than This. Het feit dat Bryan Ferry’s volgende plaat Boys And Girls (1985) qua sound in het verlengde ligt van Avalon, geeft wel aan dat Roxy Music steeds meer een soloproject van de zanger was geworden. Maar dat doet natuurlijk niets af aan de kwaliteit.

1. Iron Maiden – The Number Of The Beast

Met The Number Of The Best zette Iron Maiden in 1982 niet alleen voor altijd de standaard voor zichzelf, maar ook voor zo’n beetje de hele heavy metalwereld. Maar behalve de muzikale kwaliteit zijn er meer elementen die deze plaat essentieel maken in de ontwikkeling van de band. Het was het eerste album met zanger Bruce Dickinson en ook het eerste dat op nummer 1 wist te komen in de Britse albumlijst. Met Powerslave (1984) zou Iron Maiden nog een minstens net zo goede plaat afleveren, maar The Number Of The Best zal altijd hét album van de band blijven.