Weinig films weten de sfeer van de vroege jaren zeventig zo goed te vangen als de moderne klassieker Almost Famous uit 2000. Regisseur en schrijver Cameron Crowe was zelf ooit werkzaam als popjournalist bij Rolling Stone en hij weet dan ook precies welk pop- of rocknummer goed bij een scѐne past. Veel van onze favoriete artiesten komen voorbij in de film en de tien beste songs op de geluidsband lichten we hieronder uit.

10. The Allman Brothers Band – One Way Out

De muziek van The Allman Brothers Band komt in veel goede films voor. Het nummer One Way Out – een cover van Sonny Boy Williamson II en in een live-versie van de Allmans te vinden op de dubbel-lp Eat A Peach (1972) – kun je bijvoorbeeld ook horen in het misdaaddrama The Departed van Martin Scorsese. In het luchtigere Almost Famous klinkt deze bluesklassieker op de achtergrond terwijl de jonge William met de bandleden van Stillwater in de tourbus zit, op weg naar Tempe, Arizona. [DG]

9. Fleetwood Mac – Future Games

Fleetwood Macs stijl evolueerde in de jaren zeventig van blues naar pop. Het nummer Future Games geeft dit treffend weer: het heeft een lome, dromerige sound met hoorbare invloeden uit rock, soul en pop. Future Games is de titeltrack van de eerste langspeler van Fleetwood Mac met toevoeging van gitarist Bob Welch en singer-songwriter Christine McVie. Het is het vijfde studioalbum van de groep. Fleetwood Mac kon ook bijna niet anders dan een andere weg inslaan; frontman Peter Green stapte plotseling op. Green was verantwoordelijk voor een groot deel van de nummers die tot dan toe geschreven waren. Hoewel de overgebleven bandleden verrast waren door zijn vertrek, was het gedrag van Green al een tijdje vreemd. Tijdens een optreden in München had de zanger LSD genomen. Hierna leek hij tekenen van schizofrenie te vertonen en opperde hij alle inkomsten van de band aan goede doelen te schenken. Een nobel streven, maar natuurlijk niet erg realistisch. [CF]

8. Free – Wishing Well

Natuurlijk zijn lang niet alle nummers die in Almost Famous te horen zijn ook te vinden op de bijbehorende soundtrack-cd. Van veel van die overige songs zijn slechts korte fragmenten te horen in de film, waaronder Wishing Well van de Britse bluesrockband Free. Het nummer, afkomstig van het laatste album van de groep: Heartbreaker, kent een simpele riff die je niet meer uit je hoofd krijgt en de zang van Paul Rodgers is als altijd uitstekend. In Almost Famous is Wishing Well te horen in de scѐne waarin hoofdpersoon William de mannen van Stillwater vertelt dat ze op de cover van Rolling Stone staan. [DG]

7. The Guess Who – American Woman

Waarschijnlijk zijn meer mensen bekend met de cover die Lenny Kravitz van American Woman gemaakt heeft, maar het (betere) origineel is natuurlijk van The Guess Who. Randy Bachman vertelde onlangs aan Lust For Life Magazine dat het nummer geschreven werd toen de band in 1969 door Amerika toerde en hij tijdens een show een nieuwe snaar op zijn gitaar moest zetten. Hij speelde een paar akkoorden, waaruit een ware rockklassieker ontstond. In Almost Famous wordt overigens nog een nummer van de band gebruikt: Albert Flasher. [DG]

6. Yes – Roundabout

De Britse progressieve rockgroepen domineerden begin jaren zeventig de albumlijsten en dus is het niet gek dat er ook wat muziek uit dat genre gebruikt is in Almost Famous, dat zich afspeelt in die periode. In de film zijn echter slechts twee bands te horen die je onder progrock zou kunnen scharen: Jethro Tull (met het nummer Teacher) en Yes. Van die laatste komen wel twee nummers voorbij: I’ve Seen All Good People (ook te vinden op de soundtrack-cd) en Roundabout. Voor dit lijstje geven we even de voorkeur aan laatstgenoemde, maar beide zijn natuurlijk terechte (prog)rockklassiekers. [DG]

5. Elton John – Tiny Dancer

Het is een iconisch moment in de film: alles lijkt tegen te zitten, maar plotseling klinkt Elton Johns Tiny Dancer door de speakers van de bus. Eén voor één beginnen de bandleden en hun gevolg mee te zingen met het emotionele nummer. De gemoedelijke sfeer en het gevoel van verbondenheid keren tijdelijk terug. Tiny Dancer opent Johns zesde studioalbum Madman Across The Water. De songtekst staat op naam van tekstschrijver Bernie Taupin. Die droeg het nummer op aan zijn eerste vrouw, Maxine Feibelman. Feibelman was de naaister voor Johns band toen de twee elkaar ontmoetten. Hoewel Taupin het nummer op het album aan haar opdroeg, gaat de tekst volgens hem niet over zijn toenmalige echtgenote. “Ik probeerde het gevoel van Californië in de jaren zeventig vast te leggen, door middel van de vrouwen die we ontmoetten”, vertelde Taupin tegen schrijver en Rolling Stone-journalist Gavin Edwards. Tiny Dancer ging niet over één specifiek persoon. “De vrouwen in Californië waren vrije geesten, sexy met hun lage broeken en kanten bloezen, en bewogen op een etherische manier. Totaal anders dan ik gewend was van de vrouwen in Engeland.” [CF]

4. Led Zeppelin – The Rain Song

Het avontuur is afgelopen. Na maandenlange rocksterrendrama, lange tourbusritten en zelfs een bijna-doodervaring ploft de uitgeputte William Miller neer op bed. De vederlichte, vloeiende gitaarrifjes van The Rain Song beginnen te spelen. Het nummer van Led Zeppelins Houses Of The Holy klinkt als een droom. The Rain Song wijkt qua stijl af van eerdere songs, die veelal binnen de hardrock geschaard worden. De muziek van de ballad op het vijfde studioalbum van de band werd ingevuld door Jimmy Page, de tekst was het werk van Robert Plant. Het verhaal gaat echter rond dat George Harrison ook een aandeel heeft gehad in het nummer. De Beatles-gitarist vond dat Led Zeppelin geen ballads kon schrijven, of dat in ieder geval tot dan toe nog niet had klaargespeeld. The Rain Song is, legend have it, een reactie van Page op Harrisons opmerking. Wellicht was de plaat nooit geschreven zonder de kritiek van ‘The Quiet Beatle’. [CF]

3. Lynyrd Skynyrd – Simple Man

‘Mama told me when I was young, come sit beside me, my only son, and listen closely to what I say’. Simple Man is een ultieme, oprechte southern rockballad. Het verhaalt het advies dat een moeder op haar zoon wilt overbrengen. Het nummer stond op het debuutalbum van de band, praktisch getiteld Pronounced ‘leh-’nérd ‘skin-’nérd. Waarschijnlijk zodat het publiek niet verward zou raken door de overdaad aan y’s die de naam van de groep sierde. Waar de mannen uit Jacksonville deze unieke woordcombinatie vandaan hadden? Een strenge gymleraar uit hun geboorteplaats genaamd Leonard Skinner. Het begon als een grap onder de bandleden, maar toen ze wereldbekendheid verwierven, werd hun binnenpretje gemeengoed. Vijf jaar geleden stierf de inspiratiebron voor Lynyrd Skynyrd. Over het overlijden van Skinner – hoewel hij verder weinig met de groep te maken had – werd door veel media bericht. [CF]

2. The Jimi Hendrix Experience – Voodoo Child (Slight Return)

Het wah-wah geluid, de groezelige akkoorden en snijdende solo’s zijn onmiddellijk herkenbaar. Voodoo Child is met recht een klassieker. Het nummer maakte zijn intrede op het laatste album van The Jimi Hendrix Experience: Electric Ladyland. De driekoppige band bestond destijds uit Hendrix, bassist Noel Redding en drummer Mitch Mitchell. Hoewel aanvankelijk bedoeld als back-up band voor Hendrix, ontving de groep als eenheid goede kritieken. The Experience vormde, in navolging van Cream, een ‘powertrio’ met slechts drie bandleden en dus bepaalde muzikale beperkingen. De band compenseerde dit door live uitbundig te spelen en speciale technieken toe te passen. Aan het eind van de rit hadden ze drie studioalbums geproduceerd, met Electric Ladyland als laatste – en meest succesvolle – creatie.  Voodoo Child was tevens het allerlaatste nummer dat Hendrix ooit live speelde. Op 6 september 1970, twaalf dagen voor zijn dood, zou Hendrix tijdens een festival in Duitsland het publiek voor het laatst betoveren met één van zijn grootste hits. [CF]

1. Black Sabbath – Paranoid

Zoals inmiddels duidelijk mag zijn, is deze lijst geen top 10 van de meest memorabele Almost Famous-scѐnes (in dat geval hadden we waarschijnlijk Tiny Dancer op nummer 1 gezet), maar een overzicht van de beste songs die in de film gebruikt worden. Paranoid blijft een van de populairste rocknummers aller tijden en is dus een logische keuze voor de bovenste positie. In de scѐne uit Almost Famous waarin de track wordt afgespeeld, rijdt hoofdpersonage William met zijn moeder naar een concert van Black Sabbath, dat hij als beginnende rockjournalist moet recenseren.  [DG]