Vandaag is het de 68ste verjaardag van David Bowie. En ondanks dat hij niet meer toert is hij allesbehalve vergeten. Afgelopen jaar was het ruim 50 jaar geleden dat zijn carrière begon met de single Liza Jane (onder de naam Davie Jones With The King Bees) en dat werd gevierd met een nieuwe compilatie, een nieuwe documentaire, en een nieuwe biografie. Daarnaast is de invloed van Bowie nog altijd bij nieuwe generaties duidelijk terug te horen (bijvoorbeeld bij Lady Gaga, Arctic Monkeys en onze eigen Jett Rebel). Zijn verjaardag is dan natuurlijk ook weer een goede gelegenheid om terug te blikken op zijn carrière. We selecteren de beste nummers die hij in de jaren ’70 heeft gemaakt, het decennium waarin hij zijn hoogtijdagen beleefde. Maar ook het decennium waarin hij van het ene in het andere alter ego veranderde. Van Ziggy Stardust tot The Thin White Duke, en vervolgens de Berlijnse periode. Een veelzijdig decennium dus, en dit lijstje zal dan ongetwijfeld ook verre van compleet zijn.

10. Wild Is The Wind

Omdat het een cover is, plaatsen we hem op de laatste plaats. Het origineel van Johnny Mathis verscheen in 1957, en later nam ook Nina Simone het nummer nog op. Maar het is misschien wel de meest geslaagde cover die Bowie ooit heeft opgenomen. Van een oorspronkelijk easy listening-song wist Bowie een jazzrockversie te maken voor het album Station To Station.

9. Rebel Rebel

David Bowie wist als geen ander in de jaren ’70 hoe hij met de tijd moest meegaan. Dus ook met de opkomst van glamrock in de eerste helft van het decennium. Rebel Rebel was zijn laatste glamrocksingle. Het was een leftover uit de Ziggy Stardust-periode en refereert daar ook aan vanwege de androgyne betekenis van het nummer. Het was ook de eerste single zonder gitarist Mick Ronson. De Amerikaanse transseksuele zanger Jayne County beweerde later dat Bowie het nummer zou hebben gebaseerd op zijn nummer Queenage Baby. Bowie zelf heeft daar tot nu toe nooit iets over gezegd.

8. Fame

Met het album Young Americans uit 1975 bracht Bowie een album uit waarop hij zijn liefde voor soul en funk kwijt kon, hoewel hij ook een cover opnam van Across The Universe van The Beatles waarop John Lennon meezong en gitaar speelde. Een andere track uit de samenwerking met Lennon werd de grote hit van het album: Fame. Hoewel het een funkgeoriënteerde song is, is het nummer een cynische kijk op het beroemd zijn en zijn toenmalige management.

7. Sound And Vision

Low was het eerste album uit de zogeheten Berlin Trilogy, maar dit nummer werd in het Franse kasteel Château d’Hérouvillen opgenomen. Net als de andere twee albums uit de trilogie werd ook dit album geproduceerd door Tony Visconti. Hij was in die periode nog getrouwd met zangeres Mary Hopkins (die in de jaren ’60 een hit had met Those Were The Days). Zij zingt mee in het achtergrondkoortje op Sound And Vision.

6. The Man Who Sold The World

Afkomstig van het gelijknamige album uit 1970. De titel is een verwijzing naar het boek The Man Who Sold The Moon van de Amerikaanse sciencefictionschrijver Robert Anson Heinlein, maar de tekst van het nummer heeft daar verder weinig mee te maken. In 1974 werd het een hit van zangeres Lulu, die overigens door Bowie was geproduceerd. Sinds 1994 heeft het nummer een andere generatie bereikt dankzij de cover die Nirvana speelde tijdens het bekende Unplugged-optreden van de band.

5. Ziggy Stardust

De titelsong van het album The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars, waarin hij het karakter uit de titel presenteert. Een personage dat hij naar eigen zeggen heeft gebaseerd op Vince Taylor.

4. Five Years

De opener van hetzelfde album, waarin hij bijna een apocalyptische boodschap meedeelt dat de wereld binnen 5 jaar zou vergaan. Het idee van het nummer kwam door een droom die Bowie had in 1971. In die droom verscheen zijn vader die tegen hem zei dat hij nog vijf jaar zou hebben te leven. Gelukkig bleek de werkelijkheid anders te zijn.

3. Lady Grining Soul

Het laatste nummer van het album Aladdine Sane uit 1973. Een plaat die een soort vervolg was op Ziggy Stardust, maar het karakter wordt nergens op het album aangehaald. Lady Grining Soul is een mysterieuze ballad over een vrouw die hij in die periode zou hebben ontmoet, maar hij heeft nooit willen vertellen welke vrouw dat precies is geweest. Geruchten gaan dat het zou gaan om soulzangeres Claudia Lennear.

2. Heroes

Het verhaal over het ontstaan van het nummer is bekend. Tijdens de opnames voor het album in de Hansaton Studio in Berlijn keek Bowie uit een raam naar de Berlijnse Muur, waar hij bovenaan agenten op de wacht zag staan, maar onderaan de muur zijn producer Tony Visconti zag vreemdgaan met een andere vrouw. Het inspireerde hem tot het schrijven van Heroes, dat hij samen met producer Brian Eno schreef. De titel is gebaseerd op het nummer Hero van de Duitse band Neu!.

1. Life On Mars?

Afkomstig van het album Hunky Dory uit 1971. Maar de oorsprong van het nummer is van een aantal jaren eerder. David Bowie maakte in 1968 een vertaling van het Franse nummer Comme d’habitude van Claude François and Gilles Thibaut met als titel Even A Fool Learns To Love. Het werd echter niet uitgebracht. En Paul Anka kocht de rechten van het Franse nummer, om het vervolgens te vertalen naar My Way. Wat natuurlijk een grote hit werd voor Frank Sinatra. Vervolgens maakte Bowie daar weer gebruik van in het akkoordenschema van Life On Mars?. In de liner notes van het album schrijft hij dan ook: “inspired by Frankie.”