Fans van de iconische zanger Bryan Ferry hebben een goed jaar, want op 17 november verschijnt zijn eerste ‘gewone’ album in vier jaar (het curieuze jazzexperiment The Jazz Age rekenen we even niet mee) en een dag later staat de beste man in de Heineken Music Hall. Vandaag is Ferry 69 jaar geworden en aangezien we het beste werk van zijn band Roxy Music al eens uitlichtten, pakken we nu de tien mooiste songs uit zijn ook niet verkeerde solocarrière erbij.

10. I Put A Spell On You

De soloplaten van Bryan Ferry zijn in veel gevallen (grotendeels) gevuld met covers en hij komt ermee weg doordat hij vaak toch wat nieuws aan de originelen weet toe te voegen. De keuze voor Screamin’ Jay Hawkins’ al ontelbare keren gecoverde I Put A Spell On You op het album Taxi (1993) is geen bijster originele, maar ook hier weer weet de zanger het nummer in de kenmerkende mysterieuze sfeer van zijn latere Roxy Music- en solowerk te dopen. Zijn laatste hitje in Nederland.

9. The Price Of Love

Het album Let’s Stick Together betekende, vooral dankzij de titelsong, in 1976 de definitieve doorbraak in Nederland voor Ferry als soloartiest. Eigenlijk opmerkelijk, want deze derde plaat was in feite niet meer dan een samenraapsel van losse nummers die op singles en een ep hadden gestaan. De catchy Everly Brothers-cover The Price Of Love was ook de openingstrack van het eveneens in ’76 verschenen Extended Play en bracht de zanger opnieuw een top 10-notering in Nederland.

8. This Is Tomorrow

Na Let’s Stick Together en het tijdelijke stopzetten van Roxy Music kwam Ferry in 1977 voor het eerst met een solo-lp vol zelfgeschreven materiaal: In Your Mind. Zoals de meeste nummers die hij onder eigen naam uitbracht, hadden de composities van deze plaat ook zeker niet misstaan op een Roxy Music-lp. De logische keuze voor de eerste single van In Your Mind was This Is Tomorrow, een aardige hit in Engeland en Nederland.

7. Slave To Love

Een van de bekendste nummers die Bryan Ferry buiten Roxy Music opnam, afkomstig van het uitstekende album Boys And Girls uit 1985 (een van de betere pop-lp’s uit dit decennium). De single werd slim voorzien van een stijlvolle video die dezelfde mysterieuze/erotische sfeer van de plaat ademt. Geen wonder dus dat Slave To Love ook een prominente plek heeft in de erotisch getinte Hollywoodfilms 9½ Weeks (1986) met Kim Basinger en Bitter Moon (1992) van Roman Polanski.

6. Don’t Stop The Dance

Hoewel Boys And Girls misschien wel Ferry’s beste soloplaat is, heeft de muziek op het album eigenlijk weinig met rock te maken – ondanks bijdragen van o.a. David Gilmour en Mark Knopfler. Toch is het genieten geblazen van de nachtelijke sfeer, de ongewone melodieën en het vakwerk van de vele meewerkende muzikanten. De zeer dansbare single Don’t Stop The Dance was redelijk succesvol in Engeland en Nederland, en ook de zwoele videoclip met model/actrice Laurence Treil mag er wezen.

5. Johnny & Mary

In november verschijnt het nieuwe soloalbum Avonmore, inclusief de eerder dit jaar al uitgebrachte cover van Robert Palmers Johnny And Mary. Deze versie nam Ferry op als gastzanger op de plaat It’s Album Time van de uit Noorwegen afkomstige dj Todd Terje, en is wat ondergetekende betreft het beste wat de voormalige Roxy Music-frontman in de afgelopen 27 jaar gemaakt heeft. Het wat hesere stemgeluid van Ferry past perfect bij dit slomere arrangement en de elektronische begeleiding, waarmee deze versie van Johnny And Mary een zeldzaam voorbeeld is van een cover die beter is dan het origineel. Hieronder een recente liveversie.

4. A Hard Rain’s A-Gonna Fall

Terwijl Roxy Music nog volop aan het bouwen was aan een succesvolle carrière bracht Bryan Ferry al soloplaten uit. In tegenstelling tot het vroege werk van de band stond het solodebuut van de zanger (These Foolish Things, 1973) vol met covers van onder meer The Beatles, The Rolling Stones en Bob Dylan. Van laatstgenoemde is natuurlijk ook het folklied A Hard Rain’s A-Gonna Fall, dat door Ferry in een succesvolle glamrockversie werd gegoten. Deze debuutsingle werd gelijk een succes in Engeland en Nederland. Later in zijn carrière nam Ferry overigens nog een hele (aardige) plaat vol Dylancovers op: Dylanesque (2007).

3. Kiss And Tell

Als Boys And Girls Ferry’s beste soloplaat is, dan mag de opvolger Bête Noire uit 1987 zeker ’s mans meest onderschatte album heten. Dit zevende solowerk, gemaakt met co-producer Patrick Leonard (die tegenwoordig met Leonard Cohen werkt) doet namelijk helemaal niet veel onder voor de bekendere voorganger. Uitschieters zijn o.a. The Right Stuff (een samenwerking met Johnny Marr van The Smiths), opener Limbo en dus de single Kiss And Tell. Deze kleine hit schreef Ferry nadat zijn ex Jerry Hall zich in haar boek kritisch uitliet over hem.

2. Windswept

Nog een nummer van het succesalbum Boys And Girls en misschien wel de beste track daarop. Windswept was minder melodieus dan de vorige singles Slave To Love en Don’t Stop The Dance en wellicht daarom ook wat minder succesvol, maar die hele eigen sound en sfeer die we ook al hoorden op Roxy Music’s Avalon zijn hier weer volop aanwezig. Met zijn volgende single Is Your Love Strong Enough? (uit de film Legend) keerde Ferry snel weer terug in de Britse hitlijst.

1. Let’s Stick Together

Misschien wel het bekendste nummer van Bryan Ferry solo is de bijna feestelijk klinkende single Let’s Stick Together uit 1976, afkomstig van het gelijknamige album (dat dankzij het succes van de single op nummer 1 in Nederland terechtkwam). De oude bluessong van Wilbert Harrison was onder de titel Let’s Work Together zes jaar eerder al een hit voor de boogierockers van Canned Heat, maar het is Ferry’s versie die je nog regelmatig op de radio hoort langskomen. Het nummer werd zelfs nog een keer een hit toen de zanger in 1988 een remix uitbracht: Let’s Stick Together ’88.