Zijn collega’s Graham Nash en David Crosby zijn de 70 inmiddels al gepasseerd, maar Stephen Stills komt ook aardig in de buurt. Vandaag wordt de veelzijdige zanger, gitarist en liedschrijver 69 jaar. Voordat hij nog beroemder werd met CSN was hij natuurlijk al doorgebroken als lid van Buffalo Springfield, waarvan ook Neil Young en Richie Furay (Poco) deel uitmaakten. De band bestond slechts korte tijd, maar wat een geweldige songs lieten deze mannen achter! Hieronder de tien mooiste:

10. Go And Say Goodbye

Een vroeg voorbeeld van countryrock, deze Stephen Stills-song van het debuutalbum Buffalo Springfield (1966). In tegenstelling tot de twee volgende lp’s was deze plaat nog een echt groepswerk vol met fabelachtige close harmony, zoals beter dan ooit tevoren te horen is in de geremasterde monoversie van het album in de Buffalo Springfield-boxset uit 2001. Go And Say Goodbye is een opzwepende song die makkelijk een hit had kunnen zijn. Het lied verscheen echter als de b-kant van de geflopte debuutsingle Nowadays Clancy Can’t Even Sing.

9. I Am A Child

I Am A Child en On The Way Home, de twee solocomposities van Neil Young op het derde en laatste Buffalo Springfield-album Last Time Around (1968), werden later allebei fanfavorieten. Beide zijn ook ongeveer even goed, maar voor het gemak kiezen we toch voor het breekbare I Am A Child, dat eigenlijk gewoon een solonummer van Young is. Dat geldt voor meerdere tracks op de lp, maar het toepasselijk getitelde Last Time Around verscheen dan ook toen de band al uit elkaar lag.

8. A Child’s Claim To Fame

Met dit countrylied gaf Richie Furay ons alvast een voorproefje van zijn latere werk met Poco, de band die de zanger en gitarist na het uiteenvallen van Buffalo Springfield oprichtte. Met niemand minder dan James Burton (bekend van zijn werk met o.a. Gram Parsons en Elvis) op dobro werd A Child’s Claim To Fame een van de hoogtepunten op het tweede album Buffalo Springfield Again (1967), een van de beste platen van de jaren zestig. Ook te horen in de film Wonder Boys uit 2000.

7. Broken Arrow

Als het gaat om de vreemdste nummers die Neil Young ooit schreef, heeft Broken Arrow alleen concurrentie van The Last Trip To Tulsa (van zijn solodebuut uit ’68). Het psychedelische epos opent met een door drummer Dewey Martin gezongen Mr. Soul (zie nummer 5), waarna elk refrein gevolgd wordt door een kort geluidsfragment dat niets met de rest van het nummer te maken heeft. Zo eindigt Broken Arrow met jazzy klarinet- en pianospel en het geluid van een kloppend hart.

6. Kind Woman

Zoals meer tracks op het derde album Last Time Around (1968) was de schitterende ballad Kind Woman meer een solo-opname dan het werk van een band, ditmaal geschreven en uitgevoerd door Richie Furay. Ook dit lied had zo op een plaat van Poco kunnen staan, niet in de laatste plaats dankzij de pedal steel van Rusty Young. Deze topmuzikant maakte samen met Furay deel uit van de originele bezetting van die band.

5. Mr. Soul

De riff van deze door Neil Young geschreven en gezongen klassieker doet sterk denken aan (I Can’t Get No) Satisfaction van de Stones, maar dat doet verder niets af aan de ijzersterke rocksong die nog vaak in Youngs carrière zou opduiken. Zo staan er liveversies op onder meer Unplugged (1993) en Year Of The Horse (1997), en nam hij zelfs een nieuwe versie op voor zijn beruchte plaat Trans uit 1982 (waaraan ook Springfield-bassist Bruce Palmer meewerkte).

4. Rock & Roll Woman

Stephen Stills schreef veel van zijn beste songs in zijn Buffalo Springfield-periode en Rock & Roll Woman is daar zeker een van. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de man dit lied nog steeds live speelt, zowel solo als met Crosby en Nash. Bijzonder aan het origineel is dat David Crosby, toen nog onderdeel van The Byrds, meezingt. Tijdens het Monterey Pop Festival in 1967 verving hij overigens ook Neil Young tijdens de set van Buffalo Springfield. Zoals we allemaal weten, startten Crosby en Stills niet lang daarna hun samenwerking met Graham Nash.

3. Bluebird

Nog een majestueuze compositie van Stills, dit gevarieerde rocklied van het tweede album Buffalo Springfield Again (1967). Opmerkelijk is vooral het laatste gedeelte, waarin plotseling een door Charlie Chin gespeelde banjo opduikt. Zeer de moeite waard is de superieure 9 minuten durende versie die alleen te vinden is op een titelloze, in 1973 verschenen dubbel-lp met verder uitsluitend eerder verschenen materiaal. Stills maakte overigens ook een soort vervolg op Bluebird met het onderschatte Bluebird Revisited, te vinden op zijn tweede solo-lp Stephen Stills 2 (1971).

2. For What It’s Worth

De enige grote hit van Buffalo Springfield was deze vaak in films en series gebruikte protestsong, geschreven en gezongen door Stephen Stills naar aanleiding van confrontaties tussen de politie en protesterende jongeren op de Sunset Strip in Hollywood. For What It’s Worth geldt als een ware rockklassieker en bereikte de top tien in Amerika. De single stond oorspronkelijk niet op het titelloze debuut uit ’66, maar werd na het succes in de charts alsnog toegevoegd aan latere persingen. Toen Buffalo Springfield in 1997 werd ingehuldigd in de Rock & Roll Hall Of Fame kwam Neil Young (zoals vaker) niet opdagen en werd For What It’s Worth uitgevoerd door Crosby, Stills & Nash met Tom Petty.

1. Expecting To Fly

Ongelooflijk dat zo’n mooi stuk muziek als Expecting To Fly, dat destijds wel als single uitkwam, nooit een grote hit werd. Gelukkig werd deze met de hulp van Jack Nitzsche gemaakte Neil Young-song later herontdekt en is het lied tegenwoordig zelfs in de Top 2000 van Radio 2 te vinden. Het geniaal gearrangeerde Expecting To Fly behoort tot de drie prachtnummers van Young op het meesterwerk Buffalo Springfield Again (1967). Een opvallende uitvoering, waarbij hij zichzelf op piano begeleidt, is te horen op zijn onlangs verschenen archiefrelease Live At The Cellar Door. Het hoogtepunt uit het korte bestaan van Buffalo Springfield en misschien ook wel Youngs hele carrière!