Samen met onder meer Deep Purple, Yes en The Steve Miller Band is ook de Amerikaanse hitmachine Chicago genomineerd voor de Rock & Roll Hall Of Fame. En de band zou volgend jaar zomaar een plek kunnen bemachtigen, want momenteel heeft deze kandidaat de meeste stemmen van het publiek. Niet onterecht, vinden wij. Waarom niet, vraagt u? Luister hieronder nog maar eens naar tien van de mooiste nummers uit de geschiedenis van Chicago!

10. Wishing You Were Here

Voor het eerst sinds Chicago III (1971) verscheen in 1974 weer een dubbel-studioalbum van de band: Chicago VII. Een van de singles was Wishing You Were Here, een dromerige ballad met prachtige samenzang. Dat laatste is niet vreemd, want drie zangers van The Beach Boys – Al Jardine, Carl Wilson en Dennis Wilson – werkten mee aan deze opname. Het lied werd geschreven door Peter Cetera, de man die later verantwoordelijk voor enkele van de populairste (en zoetste) liedjes van Chicago, waaronder If You Leave Me Now en Baby, What A Big Surprise.

9. If You Leave Me Now

Voor sommige liefhebbers van het oude Chicago was de mierzoete ballad If You Leave Me Now in 1976 misschien reden om af te haken, maar stiekem hebben wij wel een zwak voor deze nummer 1-hit. Deze prima popsong werd geschreven en gezongen door bassist/vocalist Peter Cetera. De single was afkomstig van het album het zeer succesvolle album Chicago X, dat in zekere zin een keerpunt was in de geschiedenis van de band. If You Leave Me Now werd overigens de grootste hit wereldwijd van Chicago.

8. Beginnings

Ver voordat de band wereldsuccessen boekte met toegankelijke pop/softrock (zie bijvoorbeeld het voorgaande nummer) maakte Chicago nog uitdagende jazzrock. Dat leverde minstens één meesterlijk album op: het debuut The Chicago Transit Authority (1969). Dit was oorspronkelijk ook de naam van de groep, voordat de heren gedwongen werden iets anders te bedenken omdat de échte CTA hier lucht van kreeg. Beginnings is een op de hoogtepunten van de dubbel-lp. Er verscheen ook een single die in eerste instantie weinig deed, maar in 1971 alsnog de Amerikaanse top 10 bereikte.

7. Does Anybody Really Know What Time It Is?

Nog een nummer van het magnifieke debuutalbum The Chicago Transit Authority. Does Anybody Really Know What Time It Is? werd geschreven en gezongen door toetsenist/zanger Robert Lamm en is een van zijn beste composities. Hoewel het nummer in 1969 dus al op het eerste album stond, duurde het even voordat de single de hitlijsten bereikte. Pas nadat Make Me Smile en 25 Or 6 To 4 (beide van opvolger Chicago II) de eerste hits van Chicago werden, belandde ook Does Anybody Really Know What Time It Is? in 1970 in de Amerikaanse top 10.

6. Feelin’ Stronger Every Day

Een van de twee hitsingles van het album Chicago VI uit 1973. Feelin’ Stronger Every Day was een gezamenlijk compositie van bandleden Peter Cetera en James Pankow. Met name het refrein is ontegenzeggelijk catchy, maar het nummer klinkt toch vooral als het ‘oude’ Chicago en ligt dus minder in de lijn van het (nóg) radiovriendelijkere werk van later. Feelin’ Stronger Every Day haalde in Amerika de top 10, maar moest het in Nederland doen met een 24ste positie.

5. Make Me Smile                  

De allereerste grote hit van Chicago was oorspronkelijk onderdeel van een epos met de titel Ballet For A Girl In Buchannon, volledig gecomponeerd door trombonist James Pankow. Dat stuk nam bijna een hele plaatkant van het tweede album Chicago II (dat eigenlijk simpelweg Chicago heet) in beslag. Het nummer Make Me Smile werd losgeknipt van de rest en als single de wereld ingeslingerd. En met succes, want het door gitarist Terry Kath gezongen lied kwam in Amerika in de top tien terecht.

4. Questions 67 And 68

Nog een hoogtepunt van het debuutalbum The Chicago Transit Authority. Questions 67 And 68 werd geschreven door Robert Lamm, maar grotendeels gezongen door collega Peter Cetera. De albumversie werd ook los uitgebracht en was daarmee de eerste single van de band, maar succes bleef in eerste instantie uit. Pas nadat Chicago definitief doorgebroken was, bereikte ook Questions 67 And 68 het radioluisterende publiek dankzij een re-release in 1971. Overigens komt de wat merkwaardige titel in de tekst pas helemaal aan het einde voor.

3. Saturday In The Park

Een van de grootste hits uit de geschiedenis van Chicago en afkomstig van het album Chicago V uit 1972 (dat overigens ook het eerste nummer 1-album van de band in Amerika was). Saturday In The Park, geschreven door Robert Lamm, zit schitterend in elkaar en was de meest succesvolle single van Chicago tot dan toe. Het nummer steeg in Amerika naar nummer 3. Vreemd genoeg sloeg dit kleine meesterwerkje kennelijk niet aan in Nederland, want hier werd de top veertig niet bereikt.

2. I’m A Man

Deze waanzinnige, zelfs superieure cover van de Spencer Davis Group-klassieker mag natuurlijk niet ontbreken in deze top 10. De door Steve Winwood en Jimmy Miller geschreven hit werd helemaal eigen gemaakt door The Chicago Transit Authority, met wederom opwindend gitaarwerk van de onvolprezen Terry Kath – die de leadzang deelt met collega’s Peter Cetera en Robert Lamm. Op het debuutalbum van de band duurt I’m A Man ruim zeven minuten, maar voor de single-release werd het nummer ingekort tot 3,5 minuut.

1. 25 Or 6 To 4

Het ultieme Chicago-nummer is deze opzwepende rocksong van het tweede album Chicago II uit 1970. 25 Or 6 To 4 betekende een van de eerste hits van de band en werd geschreven door Robert Lamm, terwijl Peter Cetera de leadzang verzorgt. Het briljante spel van Terry Kath verdient een speciale vermelding. De in 1978 overleden en zelfs door Jimi Hendrix bewonderde gitarist zat bij een van de meest succesvolle Amerikaanse bands aller tijden, maar wordt merkwaardig genoeg nog altijd over het hoofd gezien als het gaat om de beste rockgitaristen aller tijden. Tijd voor herwaardering!