Vandaag wordt Paul McCartney 76 jaar, maar aan pensioen moet de ex-Beatle niet denken. Er schijnt binnenkort weer een nieuw album uit te komen, als we de aanwijzingen op zijn social media accounts moeten geloven. Om zijn verjaardag te vieren hebben wij zijn beste nummers uit de jaren ’90 geselecteerd. Een decennium waarin hij na de moeizame jaren ’80 weer een artistieke piek bereikte met het album Flaming Pie, hij samen met George Harrison en Ringo Starr werkzaam was aan het Anthology-project van The Beatles, en nieuwe muzikale richtingen verkende met het danceproject The Fireman en zelfs met klassieke muziek. Helaas maakte hij ook een persoonlijk drama mee toen zijn vrouw Linda in 1998 overleed aan borstkanker.

10. Biker Like An Icon

In 1993 verscheen het album Off The Ground en één van de singles was Biker Like An Icon. De titel kwam uit een woordspeling tijdens een gesprek dat hij met zijn vrouw had over fotogratie. De zin ‘I like a Leica’ werd ‘I like a Nikon’, en daar werd de rest van de tekst omheen geschreven. Hoewel de videoclip airplay kreeg op MTV werd het geen grote hit.

9. The World Tonight

Het album Flaming Pie was zijn meest succesvolle en geprezen soloplaat in jaren. Het album werd geproduceerd door Jeff Lynne. Die samenwerking kwam voort uit de samenwerking aan de Beatles-singles Free As A Bird en Real Love waarbij twee demo’s van John Lennon werden bewerkt door de overgebleven andere drie ex-Beatles. Vaak is een productie van Jeff Lynne meteen te herkennen. Op Flaming Pie valt dat enigszins mee, maar zijn invloed is duidelijk hoorbaar in The World Tonight.

8. Hope Of Deliverance

Deze kon niet uitbreken: McCartney’s enige hit in de jaren ’90, en zijn laatste hit voor 22 jaar (totdat hij in 2015 samen met Rihanna en Kanye West weer een grote hit scoorde met FourFiveSeconds). Hoewel het een grote hit was, speelde McCartney het nummer in eerste instantie alleen maar live tijdens de New World Tour in 1993. Pas in 2012 tijdens de On The Run-tour speelde hij het nummer weer sporadisch.

7. The Lovers We Never Were

Eind jaren ’80 had McCartney een vruchtbare samenwerking met Elvis Costello. Samen schreven ze een reeks songs die op albums van beide heren terechtkwam. Op Off The Ground staan daar twee voorbeelden van. Eén daarvan is The Lovers We Never Were. Een nummer over liefdesverdriet. Iets wat McCartney eigenlijk bijna niet in zijn oeuvre heeft.

6. Heaven On A Sunday

McCartney heeft meerdere malen bewezen dat geen genre hem te gek is. Ook niet op het album Flaming Pie. Met Heaven On A Sunday maakte hij een blues/soul-track. Waarop zijn zoon James overigens een slidegitaarsolo speelde.

5. Calico Skies

Op hetzelfde album staat één van zijn klassiekers uit de jaren ’90: Calico Skies. Een typisch akoestisch McCartney-nummer in de stijl van Blackbird en Jenny Wren.

4. C’mon People

Een andere single van het album Off The Ground. Het werd enkel in Groot-Brittannië een bescheiden hit. De videoclip voor het nummer werd geregisseerd door Kevin Godley van 10cc. Bij de albumversie van het nummer volgt er nog een hidden track: Cosmically Conscious, een nummer dat McCartney al in 1968 schreef tijdens het verblijf van The Beatles in India.

3. Run Devil Run

Om de 20ste eeuw af te sluiten nam McCartney in 1999 in slechts 2 weken een album op met voornamelijk rock & roll-covers uit de jaren ’50: Run Devil Run. Niet de minsten werkten er mee aan het album: David Gilmour, Ian Paice van Deep Purple en Mick Green van Billy J. Kramer And The Dakota’s. Op het album staan maar twee nummers die McCartney zelf schreef, waaronder de titeltrack. In december 1999 werd de plaat nog gepromoot met een speciaal concert in The Cavern Club in Liverpool.

2. Little Willow

Een andere ballad van het album Flaming Pie. McCartney schreef het nummer als eerbetoon aan de in 1994 overleden Maureen Cox, de ex-vrouw van Ringo Starr.

1. Beautiful Night

Een halve Beatles-reunië vond er plaats op het album Flaming Pie, met twee nummers waarop Ringo Starr meespeelde: Really Love You en Beautiful Night. Een nummer dat begint als een pianoballad, maar tegen het einde als een rocksong wordt onthaald. McCartney schreef het nummer al in de jaren ’80 en nam toen ook al een versie op. Deze versie werd uitgebracht als b-kant van de single. De bijbehorende videoclip ging in première in de show van Oprah Winfrey, maar zorgde voor een kleine ophef vanwege de actrice die halverwege de video ging skinnydippen. Overigens zit er in de clip ook nog een verwijzing naar rockartiesten die tv’s naar beneden gooiden in hotelkamers.