Gefeliciteerd Phil Collins! De zingende drummer blaast vandaag 66 kaarsjes uit en dat is voor ons reden om weer eens even op die fijne band terug te kijken: Genesis.En als we het dan over de singles hebben, denk je al snel aan commerciële niemendalletjes. Immers: in de sterke beginperiode was Genesis vooral een albumband, toch? Dat het allemaal wat genuanceerder ligt, blijkt hopelijk uit onderstaand lijstje met onze tien favoriete Genesis-singles.

10. The Silent Sun

We beginnen deze top 10 bij het begin, en dat is in 1968. Als je The Silent Sun zonder voorkennis beluistert hoor je het er niet aan af, maar het nummer is toch echt de debuutsingle van Genesis. Geschreven als nadrukkelijke Bee Gees-pastiche, omdat producer Jonathan King met wie de band samenwerkte een grote fan was van die band. King verzon overigens ook de naam Genesis en produceerde het eerste album. Elf jaar geleden verscheen nog The Silent Sun 2006, maar het verschil met de originele opname was vrij miniem

9. Jesus He Knows Me

Een perfect voorbeeld van de combinatie Genesis en humor, die vooral in de latere Phil Collins-periode sterk naar voren kwam. Na Illegal Alien en I Can’t Dance was het met Jesus He Knows Me de beurt aan tv-predikanten om op de hak genomen te worden. Het leverde de meest sarcastische songtekst op die Genesis ooit voortbracht, en een al even snedige maar vooral heel erg grappige videoclip met Phil Collins als louche dominee. Let ook op de door Tont Banks bedachte reggae-achtige break in het nummer.

8. Home By The Sea

Een Genesis-tekst over het bovennatuurlijke zou je waarschijnlijk eerder verwachten op een plaat uit de Peter Gabriel-periode, maar Home By The Sea staat toch echt op het titelloze album van de band uit 1983. Het door Tony Banks geschreven verhaal gaat over een inbreker die tijdens een kraak ontdekt dat hij in een spookhuis terecht is gekomen, waarna de aanwezige geesten hem vasthouden en dwingen te luisteren naar hun verhalen. Was een single, maar is in de lange albumversie eigenlijk veel interessanter.

7. Not About Us

We zeiden het al vaker: we hebben bij Classic Rock Mag een zwak voor het album Calling All Stations. Uiteraard werden de singles van deze plaat geen succes, want het commerciële succes van Genesis een vervolg geven was onmogelijk geworden na het vertrek van Phil Collins. Toch is Not About Us simpelweg een prachtig nummer, dat erg goed bij de stem van zanger Ray Wilson past.

6. Watcher Of The Skies

Niet veel mensen weten het, maar in enkele landen (Duitsland, Italïe, Verenigde Staten) was Watcher Of The Skies zowaar een single. Niet dat dat een succes werd, want het nummer zit veel te complex in elkaar om commerciële voet aan de grond te krijgen. Toch een vermelding in deze top 10, omdat het nummer van Foxtrot tot de hoogtepunten van Genesis behoort.

5. Turn It On Again

Toen gitarist Mike Rutherford de kenmerkende riff van Turn It On Again componeerde, dacht hij met een standaard vierkwartsmaat te maken te hebben. Bij de eerste oefensessie kwam Phil Collins er echter al snel achter dat dit nummer uit twee extreem ongebruikelijke maatsoorten bestond: 13/4 en 9/4. Mede dankzij het drumwerk doet het nummer echter helemaal niet vreemd aan en werd het een  bescheiden succesvolle single. In de latere jaren ’80 werd het nummer vaak gespeeld met een classic rockmedley erachteraan: een beetje Genesis-onwaardig, maar stiekem wel erg vermakelijk.

4. The Knife

Het eerste echte hoogtepunt in het oeuvre van Genesis. The Knife liet op het album Trespass goed horen waar de band naartoe zou gaan en was in de begintijd het onbetwiste hoogtepunt van de live setlist. Op de single werd het nummer gesplitst, met de eerste helft op kant A en de rest op kant B. Ook opmerkelijk: Steve Hackett en Phil Collins staan op de singlehoes, terwijl zij op de studioversie van The Knife nog niet meespelen.

3. I Know What I Like (In Your Wardrobe)

Het eerste commerciële succes van Genesis, min of meer tegen wil en dank. Het op The Beatles geïnspireerde lied leverde de band zelfs een optreden bij Top Of The Pops open haalde de 21e plaats van de Britse hitlijsten. In de latere jaren werd het nummer vooral bekend door de ‘tamboerijn-act’ van Phil Collins.

2. Mama

Samen met Invisible Touch en I Can’t Dance is Mama door de jaren heen hét symbool geworden van het door popsingles gedomineerde Genesis. Volledig onterecht, vinden wij, want Mama is zo veel meer dan een wegwerpnummertje voor de hitlijsten. Met de pompende drumcomputer, dreigende synthesizerlijnen en steeds agressiever wordende zang mag dit nummer gerust een hoogtepunt uit de Phil Collins-periode van de band worden genoemd. Mama gaat overigens niet over een moeder, maar over een prostituee. De basis van de tekst ontstond, zoals wel vaker bij Genesis destijds, gedurende een jamsessie waarbij Collins de melodie met willekeurige klanken zong.

1. The Carpet Crawlers

Nooit echt een hit geweest, maar wel een bloedmooi nummer van het dubbelalbum The Lamb Lies Down On Broadway, dat een jaar eerder al uitkwam. The Carpet Crawlers was de laatste single met Peter Gabriel en bevatte een bijzondere B-kant: de nergens anders verkrijgbare ‘Evil Jam’-versie van The Waiting Room (een andere track van het album). In 1999 gingen Gabriel, Phil Collins, Tony Banks, Steve Hackett en Mike Rutherford weer gezamenlijk naar de studio om een nieuwe versie van de A-kant op te nemen, die onder de titel The Carpet Crawlers 1999 een single werd en helaas weer niet de verdiende plek in de hitlijst wist te veroveren. [DG]