Hij leeft natuurlijk al lang niet meer, maar vandaag zou de legendarische Andy Warhol 85 jaar geworden zijn. De excentrieke kunstenaar was verantwoordelijk voor enkele van de meest iconische hoesafbeeldingen uit de popgeschiedenis. Twee daarvan zijn opgenomen in onderstaande lijst met de tien meest iconische classic rock-albumcovers. Het lijkt ons niet al te lastig om te raden welke twee dat zijn…

10. Deep Purple – Deep Purple In Rock

Een leuke vondst, deze welbekende cover van het meesterwerk Deep Purple In Rock, die uiteraard is gebaseerd op Mount Rushmore. De gezichten van de vijf Mark II-bandleden (vlnr Ian Gillan, Ritchie Blackmore, Jon Lord, Roger Glover en Ian Paice) zijn op deze tekening uitgehakt in rots, wat de titel een dubbele betekenis geeft. De remaster uit 1995 is voorzien van een cd-doosje waarop de handtekeningen van de bandleden staan afgedrukt. [AM]

DeepPurple

9. Roxy Music – Country Life

Alle platenhoezen van de Roxy Music-studioplaten zijn iconisch. Op bijna al deze lp’s prijkt een mooie, soms schaars geklede vrouw (niet zelden een vriendinnetje van frontman Bryan Ferry). De hoesfoto van Country Life – geschoten door Eric Boman – maakt het wel heel bont, met twee bijna naakte vrouwen in het gras. Nog meer dan de andere Roxy-covers deed die van deze lp menig mannenhart sneller kloppen en het zal niemand verbazen dat de foto in sommige landen gecensureerd werd. [AM]

RoxyMusic

8. The Jimi Hendrix Experience – Electric Ladyland

Meer naakte vrouwen op de controversiële oorspronkelijke hoes van Electric Ladyland, de derde prachtplaat van The Jimi Hendrix Experience. Het concept voor deze afbeelding was niet van Hendrix zelf. Zijn idee voor de cover – een foto van de band met een aantal kinderen bij een standbeeld – werd genegeerd door de platenmaatschappij. De gitaarheld was dan ook niet blij toen zijn plaat in Engeland een bizarre hoes met blote vrouwen meekreeg. In Amerika verscheen de dubbel-lp met de iconische afbeelding van Hendrix zelf, die we ook op de cd-versies terugvinden. [DG]

Hendrix

7. Bruce Springsteen – Born In The USA

De strepen van de Amerikaanse vlag, een noeste arbeider met een petje in zijn kontzak: Born In The USA van Bruce Springsteen uit 1984 was een patriottische lofzang. Zo interpreteerde toenmalig president Ronald Reagan de elpee. Niets bleek echter minder waar. The Boss kende met de plaat weinig vaderlandsliefde. Sterker nog, het titelnummer is een protestlied tegen onder meer de oorlog in Vietnam: ‘to go and kill the yellow man’. [FT]

Springsteen

6. David Bowie – Aladdin Sane

De hoes van Aladdin Sane bepaalde als geen ander hoe mensen in de jaren 70 tegen David Bowie aankeken. Hoewel het alter ego Ziggy Stardust op het album niet expliciet wordt benoemd, valt aan de coverafbeelding al wel af te leiden dat Aladdin Sane toch echt een voortzetting is van dit meest legendarische personage van Bowie. De hoesfoto werd gemaakt door fotograaf Brian Duffy, die ook de foto’s voor verschillende andere albumhoezen van Bowie maakte. [SS]

Bowie

5. King Crimson – In The Court Of The Crimson King

In de progrock zijn er talloze prachtige, iconische albumhoezen te vinden, maar zelden wist een cover zo te intrigeren als die van het onsterfelijke King Crimson-debuut In The Court Of The Crimson King uit 1969. Bij het zien van deze afbeelding van Barry Godber kun je niet anders dan nieuwsgierig raken naar de muziek. Een goed voorbeeld van een covertekening die perfect bij de songs past. De openingstrack 21st Century Schizoid Man is bijvoorbeeld even angstaanjagend als de uitdrukking op het getekende gezicht. [DG]

KingCrimson

4. The Rolling Stones – Sticky Fingers

De meest spraakmakende Rolling Stones-hoes is toch wel die van Sticky Fingers, naar een idee van Andy Warhol. Wie de groot geschapen man was die model stond voor de foto, bleef onbekend, hoewel sommigen beweerden dat het Mick Jagger zelf was. De Sticky Fingers-cover werd in sommige vinylversies overigens uitgegeven met een echte rits, inmiddels een mooi collector’s item. Het artwork van de plaat is ook monumentaal omdat het de eerste keer was dat het beroemde logo van de band op een hoes te zien was. Warhol creëerde later ook de hoes van de Stones-lp Love You Live (1977). [DG]

RollingStones

3. Pink Floyd – Dark Side Of The Moon

Weinig hoezen zijn dusdanig synoniem geworden met de muziek van de betreffende plaat als die van Dark Side Of The Moon. Luister naar Breathe, Money of Us & Them en je ziet meteen die kenmerkende prisma met het regenbooglicht voor je. De ontwerp werd gemaakt door Hipgnosis (het min of meer vaste designerduo van Pink Floyd met de onlangs overleden Storm Thorgerson) en ontstond nadat toetsenist Richard Wright had gevraagd met iets te komen dat ‘stijlvoller’ was dan de voorgaande Pink Floyd-hoezen. [SS]

PinkFloyd

2. The Velvet Underground & Nico

Dat de meest iconische albumhoezen vaak het meest simpele ontwerp hebben, zag je eerder in dit lijstje al meermalen. Maar hoe een afbeelding van een banaan ooit zo legendarisch heeft kunnen worden? Misschien lag het aan de ontwerper, want Andy Warhol was met zijn pop art destijds uitermate populair. Misschien lag het aan de uitvoering, want  op vroege edities van het album was het mogelijk de banaan te ‘pellen’, waardoor er een vleeskleurig exemplaar zichtbaar werd. Dat laatste zorgde uiteraard voor de nodige controverse. [SS]

VelvetUnderground

1. The Beatles – Abbey Road

Voordat The Beatles uit elkaar viel, besloten de vier mannen nog eenmaal hun vertrouwde studio aan Abbey Road in te duiken. Het idee van de hoes – de vier Beatles op het zebrapad – kwam van Paul McCartney: de bassist loopt als enige uit de pas doordat niet zijn linkerbeen maar zijn rechterbeen vooruitsteekt. Hoewel op de voorkant van de hoes geen naam of titel staat, is dit wel de meest herkenbare Beatles-hoes geworden. En de afscheidsplaat van de Britten. [FT]

Beatles