Op 24 november 1991 overleed Freddie Mercury en dus moeten we het inmiddels alweer 22 jaar stellen zonder de legendarische zanger, muzikant en entertainer. Om vandaag stil te staan bij de muzikale nalatenschap van Freddie kijken we nu eens niet naar Queen, maar naar de nummers waaraan hij buiten die band om zijn krachtige stem leende: solotracks en samenwerkingen.

10. Goin’ Back (Larry Lurex)

In 1973 verscheen de ietwat curieuze single I Can Hear Music van ene Larry Lurex. Die Larry Lurex was echter niemand minder dan Freddie Mercury, die zijn stem aan dit project van producer Robin Geoffrey Cable had geleend toen hij in dezelfde studio aan het eerste Queen-album werkte. Freddie wilde dan wel dat Brian May en Roger Taylor mochten meespelen op de productie, en zo geschiedde. Onze favoriet van de twee songs is het b-kantje: Goin’ Back, een cover van de Goffin/King-compositie die door onder meer Dusty Springfield en The Byrds bekend is gemaakt. [SS]

9. Made In Heaven

In 1985 dook Freddie Mercury de studio in om een soloalbum op te nemen. Eén van de nummers daarop was Made In Heaven. In de clip is de zanger te zien in het rode lint – hetzelfde lint als uit de clip van Radio Gaga. Dat is overigens niet de enige link met Mercury’s band. Tien jaar later verscheen het postume Queen-album Made In Heaven, waarbij de overgebleven bandleden het gelijknamige nummer van nieuwe muziek voorzagen. Alsof Mercury in dit lied al zijn laatste album aankondigde… [FT]

8. Love Is The Hero (12” versie) (Billy Squier)

In de jaren 80 werkte Mercury op verschillende nummers samen met de Amerikaanse rocker Billy Squier. Zo schreef en arrangeerde hij mee aan het nummer Lady With A Tenor Sax. Het is echter de 12” van Love Is The Hero die overal bovenuit steekt: dit nummer is sowieso al erg lekker, maar heeft in deze maxisingle-versie een erg als Queen aandoende intro die helemaal solo door Freddie wordt gezongen. Later in het nummer is zijn achtergrondzang op sommige momenten bovendien dusdanig aanwezig dat je bijna van een duet kan spreken. [SS]

7. There Must Be More To Life Than This

Op de b-kant van het soloalbum Mr. Bad Guy is het nummer There Must Be More To Life Than This te vinden. Het nummer stamt oorspronkelijk uit een studiosessie in 1983, toen Mercury bezoek kreeg van Michael Jackson, met wie hij een demoversie opnam. Een haast filosofisch nummer, dat goed past bij het wat bescheidener karakter van de zanger. Overigens gaan er de laatste maanden hardnekkige geruchten dat de oorspronkelijke opname met Jackson (evenals andere gezamenlijke songs uit dezelfde sessies, zoals State Of Shock) binnenkort wel eens officieel zou kunnen verschijnen. [FT]

6. Guide Me Home / How Can I Go On

Eigenlijk zijn dit twee nummers, die in elkaar overgaan. Na de succesvolle Magic-tournee, neemt Queen opnieuw een sabbatical. Mercury neemt een duetalbum op met operazangeres Montserrat Cabbalé, waar dit dubbelnummer op is terug te horen. Vlak voor de opnames van dit album, hoorde Mercury dat hij ongeneeslijk ziek was. Met welke emotie zou hij dit nummer hebben opgenomen? [FT]

5. Mr. Bad Guy

In 1985 nemen de mannen van Queen een rustpauze. Tijd dus voor soloprojecten en nevenactiviteiten. Freddie Mercury neemt zijn eerste soloalbum op, Mr. Bad Guy. Het gelijknamige titelnummer gaat ongetwijfeld over de zanger zelf. Het album verkocht maar matig: de creatieve spanningen binnen de band ontbraken, en dat kwam het album zelf niet ten goede. Desondanks, een geslaagd debuut (in retrospectief). [FT]

4. In My Defence

Hoewel Freddie niet aan de opvoeringen van de door Dave Clark geschreven musical Time meedeed, zong hij wel twee nummers op de in 1986 verschenen soundtrack. Een daarvan was het titelnummer, dat Freddie oorspronkelijk helemaal niet zou zingen. Clark was echter zo onder de indruk van de vertolking van In My Defence, dat hij Mercury ook dat nummer gaf. Inderdaad was In My Defence een schot in de roos: het toch al prachtige nummer wordt door Mercury met volle overgave gezongen en het eindresultaat is werkelijk prachtig. In april 1988 zou Freddie het, samen met een aantal andere nummers, zingen tijdens een benefietopvoering van de musical. Dat zou zijn laatste liveoptreden blijken. [SS]

3. Heaven For Everyone (The Cross)

Inmiddels kennen we het natuurlijk vooral als postume Queen-track, maar Heaven For Everyone was oorspronkelijk toch echt een nummer van Roger Taylor’s hobbybandje The Cross. Freddie Mercury verzorgde daarop de achtergrondzang en nam op de albumversie zelfs de leadvocalen voor zijn rekening. Die opnames werden uiteindelijk hergebruikt voor de versie op Queen’s Made In Heaven. Overigens wordt gezegd dat Taylor Heaven For Everyone oorspronkelijk ook had geschreven voor Queen, maar dat het nummer tijdens de opnames voor A Kind Of Magic de selectie niet haalde. [SS]

2. Barcelona

Dankzij Barcelona kon Freddie eindelijk een langgekoesterde droom waarmaken: iets doen met opera, en dan vooral  ook met zijn favoriete zangeres Montserrat Caballé. Doodzenuwachtig was hij toen hij haar voor het eerst ontmoette en haar zijn Exercises In Free Love voorspeelde. Het resulteerde echter in een vruchtbare samenwerking met een prachtig album tot gevolg. De titelsong werd geschreven voor de Olympische Spelen in Barcelona, maar aangezien die in 1992 plaatsvonden zou Mercury dat niet meer meemaken. [SS]

1. The Great Pretender

Natuurlijk staat dit nummer op 1. Als Freddie Mercury iets was, was het wel de ‘pretender’, iemand die doet alsof. In het gewone leven was de zanger een bescheiden man, in het publieke leven beheerste hij de massa. Een cover uit 1987, maar met bekende Queen-elementen in de video, zoals delen uit clips van I Want To Break Free en Who Wants To Live Forever. Mercury is in de clip voor het eerst sinds lange tijd zonder zijn bekende snor te zien. [FT]