Krankzinnige kostuums, wilde kapsels en ladingen make-up… Het uitbundige uiterlijk van glamrockbands spreekt zeker niet iedereen aan en ook de muziek is voor sommigen veel te ‘over the top’. Toch zijn er nogal wat tijdloze songs en albums ontstaan in die periode, van pioniers als Marc Bolan en David Bowie tot hardrockers als Alice Cooper en Slade. Hieronder lees je wat volgens ons de tien meest essentiële glamrock-lp’s zijn en om de lijst zo veelzijdig mogelijk te maken, kiezen we er één per artiest.

10. Sweet – Desolation Boulevard (Amerikaanse uitgave, 1975)

Als je denkt aan het woord ‘glam’ is (The) Sweet ongetwijfeld een van de eerste namen die in je opkomt. In 1974 beleefde de band zijn creatieve hoogtepunt, want in dat jaar verschenen twee puike albums: Sweet Fanny Adams en Desolation Boulevard. Om de boel een beetje verwarrend te maken: wij kiezen hier voor de Amerikaanse uitgave van de laatstgenoemde plaat en dat is weer een samenraapsel van songs van Sweet Fanny Adams, het Britse Desolation Boulevard en enkele singles. Volgt u het nog? Hoe dan ook: de Amerikaanse versie bevat veel van het beste Sweet-werk, waaronder de hits Fox On The Run en Ballroom Blitz.

9. Cockney Rebel – The Human Menagerie (1973)

Voordat hij onder de naam Steve Harley & Cockney Rebel de hitlijsten veroverde met het onweerstaanbare Make Me Smile (Come Up And See Me) ging de band rondom zanger/songwriter Harley in een andere line-up nog door het leven als ‘gewoon’ Cockney Rebel. Het is best gek dat The Human Menagerie door de jaren heen enigszins in de vergetelheid raakte, want dit debuutalbum is van begin (het ietwat exotisch aandoende Hideaway) tot eind (het macabere Death Trip) sterk en bevat bovendien de in Nederland zeer succesvolle single Sebastian. Voor wie voor relatief weinig geld heel veel mooie muziek in huis wil halen: The Human Menagerie maakt samen met de fraaie opvolger The Psychomodo en dito bonustracks deel uit van het boxje Cavaliers 1973-1974.

8. Sparks – Kimono My House (1974)

De glamrockperiode bracht een aantal van de meest unieke acts uit de popgeschiedenis voort: van het futuristisch ogende en klinkende Roxy Music tot de opvallende broers Russell en Ron Mael, oftewel Sparks. Niet alleen qua uiterlijk sprong het duo eruit, ook muzikaal leken deze Amerikanen op niets anders binnen de scene – zoveel maakte de single This Town Ain’t Big Enough For Both Of Us in drie minuten duidelijk. Deze hit was ook de openingstrack van het uitstekende album Kimono My House. Voordat de Maels later in het decennium meer richting de disco begonnen te leunen, maakten ze in hetzelfde jaar nog de opvolger Propaganda. Beide platen zijn absolute musts voor glamrockfans.

7. Slade – Slade Alive! (1972)

In de jaren zeventig scoorde Slade een heleboel onvergetelijke hits, maar de band staat niet zozeer bekend als een echte albumgroep. Toch is er één lp die iedere rockliefhebber in de kast moet hebben staan en dat is de liveplaat Slade Alive! Opmerkelijk genoeg bestaat de tracklist voor een groot deel uit covers, waaronder Hear Me Calling van Ten Years After, Darling Be Home Soon van The Lovin’ Spoonful en Steppenwolfs Born To Be Wild. Slade Alive! gaf een goede indruk van de live-sound van de band en wordt vaak gezien als een van de meest essentiële concertregistraties. En ook niet onbelangrijk: de lp inspireerde KISS voor een ander legendarisch live-album: Alive! (1975).

6. Mott The Hoople – Mott (1973)

Mott The Hoople had zijn doorbraak te danken aan David Bowie, die het lied All The Young Dudes schreef voor zanger Ian Hunter en de zijnen. Dankzij deze single behoorde de Britse band ineens tot de grote namen van de glamrock, ook al zag Hunter zichzelf niet echt als een onderdeel van die scene. Mott The Hoople zal altijd geassocieerd worden met dat ene nummer, maar dat is zwaar onterecht. Het album Mott uit 1973 is namelijk een fantastisch album, met twee songs die in Engeland redelijke hits werden: All The Way From Memphis en Honaloochie Boogie.

5. Roxy Music – For Your Pleasure (1973)

Het tweede album van Roxy Music wordt vaak gezien als het meesterwerk van de band. For Your Pleasure was de laatste plaat waarop Brian Eno nog meedeed en zijn invloed is duidelijk hoorbaar in onder meer het experimentele The Bogus Man en de ambient-achtige geluiden in het tweede deel van de futuristische titeltrack. Do The Strand werd een hit, maar het macabere In Every Dream Home A Heartache (over een opblaaspop!) is het absolute prijsnummer. Na zijn vertrek maakte Eno enkele ijzersterke rockplaten die ook niet zouden misstaan in dit lijstje (o.a. Here Come The Warm Jets), voordat hij zich voornamelijk op instrumentale elektronische muziek ging richten.

4. Lou Reed – Transformer (1972)

Met de hulp van David Bowie en diens gitarist Mick Ronson als producers brak Lou Reed in 1972 door met zijn tweede soloalbum Transformer, een overduidelijk veel beter werk dan het wat lauwe titelloze solodebuut uit hetzelfde jaar. Op geen enkele lp die hij na The Velvet Underground maakte zijn zo veel klassiekers te vinden als op Transformer, waaronder Perfect Day, Vicious, Satellite Of Love en de vreemde hit Walk On The Wild Side. Dankzij dit album werd Lou een icoon van de voornamelijk door Britten gedomineerde glamrockscene, maar dat was slechts van korte duur. Niets kon de wereld voorbereiden op zijn volgende plaat, het verbijsterende, oncommerciële Berlin (1973).

3. Alice Cooper – Billion Dollar Babies (1973)

Het zesde album van Alice Cooper betekende het commerciële hoogtepunt voor de band. De lp bereikte zelfs de nummer 1-positie in Nederland! Logisch ook, want Billion Dollar Babies geldt als een mijlpaal in de (hard)rockgeschiedenis, met veel van Coopers bekendste songs – waaronder Elected, No More Mr. Nice Guy, Hello Hooray en de titeltrack (een bizar duet met sixties-ster Donovan). Geniaal is ook I Love The Dead, met een typisch macabere Alice Cooper-tekst: ‘I love the dead before they’re cold/Their burning flesh for me to hold/Cadaver eyes upon me see nothing’. De sound die Alice introduceerde op albums als Love It To Death en Killer werd hier geperfectioneerd.

2. T. Rex – Electric Warrior (1971)

Marc Bolan was net als David Bowie een pionier op het gebied van de glamrock en Electric Warrior wordt vaak gezien als het eerste album in het genre. Onder de naam Tyrannosaurus Rex maakte Bolan voorheen weinig commerciële folkmuziek, maar op het eerste album als T. Rex en de single Ride A White Swan was de zanger en gitarist al op weg om een van de grote Britse rockiconen te worden. Met Electric Warrior maakte hij zijn meesterwerk, en dat is niet alleen te danken aan de grote hit Get It On (of Bang A Gong, zoals het nummer in Amerika getiteld werd). Songs als Cosmic Dancer, Jeepster en Mambo Sun zijn even onvergetelijk.

1. David Bowie – The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars (1972)

Dankzij dit monumentale album werd David Bowie een van de leiders van de glamrock. De zanger bedacht een intrigerend verhaal rondom zijn alter ego Ziggy Stardust, dat zich vijf jaar (‘Five Years’) voor het einde van de wereld afspeelt. Ziggy probeert door middel van rockmuziek hoop te brengen en ziet zichzelf als een soort profeet tot hij uiteindelijk op het podium aan zijn einde komt (‘Rock ‘N’ Roll Suicide’). Bowie verklaarde later dat de Britse rock & roll-zanger Vince Taylor hem inspireerde om Ziggy te creëren.