Volgens veel fans heeft KISS nooit een betere (studio)plaat gemaakt dan Destroyer. Deze door Bob Ezrin geproduceerde klassieker is vandaag precies veertig jaar oud. De albums van de beschilderde rockers worden nogal eens onderschat, terwijl de band – zeker in de jaren zeventig – uitstekende platen afleverde. Om het veertigjarig jubileum van Destroyer te vieren zetten we de beste daarvan op een rij.

10. Dynasty (1979)

Misschien een wat controversiële keuze, aangezien deze plaat – en vooral de nummer 1-hitsingle I Was Made For Lovin’ You – voor sommige hardrockfans reden was om af te haken. En ja, een draak als X-Ray Eyes valt moeilijk te verdedigen, maar verder staan er vrij veel puike nummers op Dynasty. Naast de disco-achtige klappers I Was Made For Lovin’ You en Sure Know Something maken Ace Frehley’s cover van de Stones-song 2,000 Man en Gene Simmons’ onweerstaanbare Charisma deze vaak onterecht verguisde lp het aanschaffen zeker waard.

9. Sonic Boom (2009)

Natuurlijk is KISS nog steeds in staat een goed album te maken, getuige het laatste wapenfeit Monster (2012). Toch haalt die plaat het niet bij de voorganger Sonic Boom, dat gezien werd als een terugkeer naar de artistieke hoogtepunten uit de jaren zeventig. Niet voor niets werd Michael Doret, die de cover van Rock And Roll Over (zie nummer 6) ontwierp, weer ingeschakeld voor de hoestekening. Het album verscheen elf jaar na het vorige: Psycho Circus. In de tussentijd was er wel wat veranderd: Ace Frehley en Peter Criss hadden plaatsgemaakt voor gitarist Tommy Thayer en drummer Eric Singer. Dat doet echter niets af aan een ouderwets rockende song als Modern Day Delilah.

8. Alive III (1993)

Zat er slechts twee jaar tussen de eerste twee Alive-delen, het derde live-album in de reeks verscheen pas in 1993. In die lange tussenperiode had KISS natuurlijk weer een hoop nummers gemaakt die uitgroeiden tot live-favorieten, waaronder I Love It Loud, Lick It Up, God Gave Rock ‘N’ Roll To You II en I Was Made For Lovin’ You. Toch staan er ook gewoon songs op Alive III die ook al op de vorige delen te vinden waren (Detroit Rock City, Rock And Roll All Nite). In 2003 verscheen het vierde deel (KISS Symphony: Alive IV), waarop de band samenwerkt met een heus orkest.

7. KISS (1974)

KISS werd in 1973 gecontracteerd door Casablanca Records, waar in de jaren zeventig grappig genoeg ook disco- en funkacts als Donna Summer en Village People tekenden. Het vooral door Paul Stanley en Gene Simmons geschreven materiaal op het eerste KISS-album was al ontstaan toen de band nog Wicked Lester heette. In weinig tijd werden onder meer Cold Gin, Black Diamond en 100,000 Years op band gezet. Songs die later geperfectioneerd werden op de doorbraakplaat Alive! Ondanks het sterke songmateriaal wist het album destijds het publiek niet genoeg te imponeren voor hoge verkoopcijfers.

6. Rock And Roll Over (1976)

De opvolger van het uiterst succesvolle Destroyer werd in hetzelfde jaar uitgebracht. Bob Ezrin werd als producer vervangen door Eddie Kramer, die eerder als ‘engineer’ aan legendarische platen van o.a. Led Zeppelin en Jimi Hendrix werkte. Rock And Roll Over werd een van de klassieke KISS-albums, met bijna alleen maar sterke nummers. Neem Calling Dr. Love – een van de ultieme KISS-concertfavorieten – en Hard Luck Woman, waarmee de band probeerde het succes van Beth te herhalen door Peter Criss weer te laten zingen. Ace Frehley trad pas op de volgende plaat Love Gun als leadzanger naar de voorgrond.

5. Love Gun (1977)

Het eerste KISS-album waarop alle vier de bandleden als leadzanger optraden. Paul Stanley, Gene Simmons en Peter Criss konden zich op de voorgaande platen al bewijzen als vocalisten, maar nu liet ook Ace Frehley van zich horen (in het door hemzelf geschreven Shock Me, om precies te zijn). Afgezien van een wat lauwe cover van Then She Kissed Me – origineel van The Crystals – was het songmateriaal ongeveer net zo sterk als op Destroyer, getuige krakers als de titeltrack, I Stole Your Love, Plaster Caster en het ietwat foute Christine Sixteen. Die laatste kwam uiteraard uit de koker van Gene.

4. Alive II (1977)

Het vervolg op de doorbraakplaat Alive! verscheen slechts twee jaar na het eerste deel, maar in die vrij korte tussenperiode had de band drie albums uitgebracht die bij elkaar weer een hoop nieuwe live-favorieten voortbrachten. En op Alive II klonken sommige van die nummers weer net wat opwindender dan in de eerdere albumversies, zoals Detroit Rock City, Love Gun en I Stole Your Love. Aan de drie plaatkanten met concertopnames was ook een vijftal nieuwe studiosongs toegevoegd, waarvan vooral Ace Frehley’s Rocket Ride er mag wezen. Uiteraard werd Alive II weer een enorm succes.

3. Creatures Of The Night (1982)

Na de grote successen van het discogeoriënteerde materiaal op Dynasty leek het grote publiek de interesse in KISS te verliezen. De albums Unmasked en vooral Music From “The Elder” waren een stuk minder succesvol. Ook Creatures Of The Night kreeg niet zo’n hoge notering in de albumlijsten (nummer 45 in Amerika, slechts), maar gaf fans wel precies wat ze verlangden van hun band: een terugkeer naar de stevige rock waar KISS ooit groot mee werd. Songs als Creatures Of The Night en I Love It Loud waren zelfs nog een stuk heavier dan we van de heren gewend waren. Overigens is deze lp ook de eerste waarop Vinnie Vincent gitaar speelt, hoewel Ace Frehley nog wel gewoon op de hoes vermeld wordt.

2. Destroyer (1976)

De live-uitvoeringen op het doorbraakalbum Alive! knalden de wat tamme versies op de eerste drie KISS-lp’s helemaal weg. Dat de band in staat was om de power van de concerten ook in de studio naar boven te halen, werd bewezen met Destroyer. Dat was mede te danken aan producer Bob Ezrin (bekend van zijn werk met Alice Cooper), die zelfs aan de meeste nummers op de plaat meeschreef. Veel van die songs staan ongetwijfeld in de favorietenlijstjes van fans: Detroit Rock City, God Of Thunder, Shout It Out Loud en de zoetsappige door Peter Criss gezongen ballad Beth… ze staan allemaal op het beste studioalbum dat KISS ooit afleverde.

1. Alive! (1975)

Volgens de criticasters mag deze legendarische dubbel-lp nauwelijks een live-album genoemd worden. KISS Alive! bevat namelijk nogal wat zogenaamde overdubs, waarbij minder perfecte livepartijen in de studio opnieuw worden ingespeeld. Ironisch genoeg was de plaat juist gemaakt omdat men met het overbrengen van de livesfeer van KISS grotere albumverkopen wilde bereiken. Dat laatste lukte in ieder geval: Alive! betekende de definitieve doorbraak van de groep. Ook geldt deze rockklassieker dankzij definitieve versies van o.a. 100,000 Years, Cold Gin en Black Diamond nog altijd als een van de beste live-albums aller tijden én het meest essentiële werk van KISS. En die overdubs? Die vielen volgens de band best nog wel mee.