Hij is niet het enige bandlid van The Moody Blues dat de leadzang voor zijn rekening neemt, maar zijn stem is zonder twijfel wel de bekendste. We hebben het natuurlijk over Justin Hayward, de man die successen als Nights In White Satin en Question schreef en zong bij de band. Vandaag viert de zanger/gitarist zijn 67e verjaardag en dat is reden voor ons om de tien beste Moody Blues-songs uit te lichten. Het zal je vast niet verbazen dat deze nummers in veel gevallen geschreven of gezongen zijn door de jarige.

10. The Story In Your Eyes                                 

Van de ‘classic 7’ albums die The Moody Blues tussen 1967 en 1972 uitbracht, is de zesde lp Every Good Boy Deserves Favour (1971) toch wel de meest onderschatte. Toch bracht die plaat opnieuw een dikke hit voort: het uptempo The Story In Your Eyes. De single klom omhoog naar de elfde positie in Nederland en ook in Amerika belandde het lied in de top dertig. In Engeland werd The Story In Your Eyes geen hit, maar dat kwam doordat de band had besloten de single niet in het thuisland uit te brengen.

9. Never Comes The Day

Gezien het grote aantal hits is het misschien verleidelijk om The Moody Blues als een singlesband in plaats van een albumgroep te zien. Dan krijg je toch echt een verkeerde indruk van de groep, gezien het feit dat bijvoorbeeld het – wederom schitterende – album On The Threshold Of A Dream (1969) in Engeland op nummer 1 kwam zonder een hitsingle om het te promoten. Overigens is het vreemd dat een heerlijk lied als Never In My Life niet in de hitlijsten belandde, want het nummer was een van Justin Haywards mooiste composities (en bevatte een van zijn beste vocale prestaties).

8. Candle Of Life

Hoewel Days Of Future Passed voor veel liefhebbers de beste Moody Blues-plaat blijft, gaat de voorkeur van ondergetekende uit naar To Our Children’s Children’s Children (1969), een conceptalbum over ruimtereizen en het ouder worden. Mede dankzij het geweldige gebruik van de mellotron en de emotionele zang van Justin Hayward is Candle Of Life een van de hoogtepunten op die lp. Geschreven door bassist John Lodge.

7. Ride My See-Saw

Het beroemdste lied van de derde langspeler In Search Of The Lost Chord uit 1968 en opnieuw een compositie van bassist John Lodge. Ride My See-Saw was de tweede single van het album, na Justin Haywards Voices In The Sky. In Amerika en Engeland werd het lied geen grote hit, maar inmiddels geldt Ride My See-Saw als een grote favoriet tijdens concerten van de band.

6. I’m Just A Singer (In A Rock & Roll Band)

Deze dynamische rocksong van bassist John Lodge werd een van de grootste hits voor The Moody Blues. De single is afkomstig van de lp Seventh Sojourn (1972), de laatste in een reeks van zeven prachtplaten die veel fans tot de ‘classic 7’ rekenen. In Nederland kwam I’m Just A Singer op nummer 4 in de hitlijsten en ook in Amerika scoorde de single goed met een twaalfde positie.

5. Watching And Waiting

Een gevoelig lied van Justin Hayward en Ray Thomas, waarmee de meesterlijke lp To Our Children’s Children’s Children (1969) afsluit. Volgens de liner notes bij de cd-remaster had Hayward verwacht dat Watching And Waiting net zo’n groot succes zou worden als de klassieker Nights In White Satin, maar dat viel behoorlijk tegen. De single haalde de hitparade niet, mogelijk omdat het ‘te veel naar binnen was gekeerd’ (althans, dat zei Hayward een recent interview met Lust For Life Magazine). Niettemin een van de mooiste Moody Blues-songs.

4. Legend Of A Mind

Het mooiste stuk op In Search Of The Lost Chord (1968), de meer psychedelische opvolger van klassieker Days Of Future Passed, werd geschreven door fluitist Ray Thomas. Legend Of A Mind is een ongewoon lied, typisch van die tijd, over de Amerikaan Timothy Leary, een groot voorstander van LSD-gebruik. Hoewel Thomas en niet Hayward de leadzang verzorgt, is deze track mede dankzij de bekende samenzang toch direct herkenbaar als het werk van The Moody Blues.

3. Tuesday Afternoon

Na een periode met successen als Go Now werd The Moody Blues een totaal andere band met de komst van bandleden John Lodge en Justin Hayward. Laatstgenoemde schreef de twee grootste klassiekers van het volgende album Days Of Future Passed (1967), waaronder Tuesday Afternoon. Op de lp kreeg deze compositie overigens de titel Forever Afternoon (Tuesday?) mee. In Amerika werd de single een succes.

2. Question

Nog een beroemde Hayward-song is deze single uit 1970, die in Nederland een dikke nummer 1-hit werd. Question is de reactie van de band op de oorlog in Vietnam en is niet zomaar een simpele popsong. De single bestaat uit rustige en bombastische delen, beide makkelijk meezingbaar. In Engeland kwam Question ook bijna bovenaan de hitlijsten, maar helaas bleef de pre-Hayward-single Go Now (1965) daar de enige nummer1-hit voor de Moodies. Voormalig Marillion-frontman Fish nam een aardige cover op voor zijn soloalbum Songs From The Mirror.

1. Nights In White Satin

Toen hij nog maar 19 was, schreef Justin Hayward de song die tot op de dag van vandaag de beroemdste van The Moody Blues is. We hebben het natuurlijk over het schitterende Nights In White Satin, een van de allermooiste singles uit de jaren zestig. Het lied is ook het hoogtepunt op het meest geprezen album van de band (Days Of Future Passed, 1967) en staat al jaren in de top 100 van de Radio 2 Top 2000. Toen de single in 1972 opnieuw verscheen, bereikte Nights In White Satin nummer 2 in de Amerikaanse hitlijst. Er zijn artiesten die zich ook aan dit nummer hebben gewaagd, maar het origineel is niet te overtreffen. Onderstaande uitvoering is een opname van het roemruchte Isle Of Wight Festival in 1970: