Door het recente overlijden van grootheden David Bowie en Glenn Frey is het tragisch genoeg een beetje ondergesneeuwd, maar eerder deze week (op 17 januari) raakte de rockwereld nóg een held kwijt: Dale ‘Buffin’ Griffin, drummer en mede-oprichter van Mott The Hoople. Natuurlijk vinden we dat ook hij een mooi eerbetoon verdient, dus laten we even terugblikken op al het moois dat de onvergelijkbare glamrockband met hem gemaakt heeft. Geniet van deze tien Mott-klassiekers.

10. The Golden Age Of Rock ‘N’ Roll

De openingstrack en tweede single van het album The Hoople uit 1974. Het nummer was redelijk succesvol in Engeland, met een zestiende positie als hoogste notering. Leuk aan live-uitvoeringen hiervan was dat de band eerst een deel van Don McLeans klassieker American Pie speelde, om na de regel ‘The day the music died’ aan het publiek te vragen: ‘Or did it?’ en The Golden Age Of Rock ‘N’ Roll in te starten.

9. Foxy Foxy

De allerlaatste top 40-hit van Mott The Hoople in Engeland, verschenen in 1974. Foxy Foxy stond net als de volgende single Saturday Gigs op geen enkele reguliere plaat van de band, maar is uiteraard wel te vinden op diverse compilaties en als bonustrack op de cd-remaster van het album The Hoople (1974). Foxy Foxy is een heerlijke glamrocksong, maar vreemd genoeg hapte het grote publiek deze keer niet echt toe. De single kwam niet hoger dan nummer 33 in de Britse charts.

8. Sweet Jane

Aangezien het succesalbum All The Young Dudes geproduceerd werd door David Bowie en hij een grote fan was van The Velvet Underground, is het niet heel vreemd dat Mott The Hoople een cover van die band opnam. Deze versie van Sweet Jane is niet zozeer een verbetering van het origineel (te vinden op het VU-album Loaded uit 1970) en kan ook niet tippen aan Lou Reeds live-versie op Rock ‘N’ Roll Animal (1974), maar Ian Hunter en de zijnen maken het nummer wel helemaal eigen.

7. (Do You Remember) The Saturday Gigs

In Nederland kennen de meeste mensen helaas alleen All The Young Dudes, maar in eigen land hadden de Britten meer hits. Deze single hoort daar net niet bij, want de plaat kwam niet hoger dan de 41ste positie. Vreemd, want kwalitatief gezien deed het nummer niet onder voor de eerdere successen. Saturday Gigs was overigens ook de laatste studiosingle voordat de band uit elkaar ging én de enige met Mick Ronson op gitaar.

6. Honaloochie Boogie

Veel Mott The Hoople-fans zijn het er wel over eens dat het album Mott het beste werk van de band is en een hoogtepunt van de glamrock. De catchy Ian Hunter-song Honaloochie Boogie was de eerste hit van de groep sinds All The Young Dudes. Net als op de volgende single All The Way From Memphis (zie verderop) speelde de saxofonist van een andere grote groep uit die tijd mee op dit nummer: Andy Mackay van Roxy Music.

5. Roll Away The Stone

De laatste top 10-hit van Mott The Hoople in Engeland, afkomstig van de lp The Hoople. Dat album was het laatste van de band met zanger/songwriter Ian Hunter voordat de overgebleven mannen doorgingen onder de naam Mott. Roll Away The Stone werd opgenomen voor het vertrek van gitarist Mick Ralphs. Hij vormde het uiterst succesvolle Bad Company met onder anderen Paul Rodgers. Tijdens de opname van Roll Away The Stone voor Top Of The Pops speelde drummer Dale Griffin met biljartkeus.

4. One Of The Boys

Een van de betere songs op het grote doorbraakalbum All The Young Dudes uit 1972. Die plaat bewees dat deze band meer te bieden had dan alleen dat succesvolle titelnummer. De stevige rocksong One Of The Boys werd geschreven door Ian Hunter en Mick Ralphs, en verscheen ook op single. Zonder succes, overigens, en in Nederland bleef Mott The Hoople een one hit wonder. In Engeland stond de band echter nog een paar keer hoog in de hitlijsten.

3. Hymn For The Dudes

Een van de hoogtepunten op het album Mott uit 1973, dat vaak gezien wordt als het beste van de band. Ian Hunter schreef Hymn For The Dudes samen met toetsenist en mede-oprichter Verden Allen, die Mott The Hoople al verlaten had toen de lp verscheen. De Dylaneske zang van Hunter wordt ondersteund door de dames van Thunderthighs, het trio dat ook al te horen was op onder meer Walk On The Wild Side van Lou Reed. Ian Hunter richt zich in de tekst tot de ‘dudes’, jongeren die hij wil laten weten dat ‘somebody cares for you’.

2. All The Way From Memphis

Een glamrockklassieker die in Engeland de top tien van de hitlijst haalde. Ian Hunter zingt over een muzikant die zijn gitaar kwijtraakt en deze na een lange zoektocht uiteindelijk terugvindt – waarschijnlijk gebaseerd op een ervaring van gitarist Mick Ralphs. All The Way From Memphis, met saxofoon van Andy Mackay (Roxy Music), werd op memorabele wijze gebruikt in de film Alice Doesn’t Live Here Anymore van Martin Scorsese, en later ook in Breaking The Waves. Queen-gitarist Brian May nam een cover op voor zijn album Another World (1998), waar Ian Hunter zelf ook aan meewerkte.

1. All The Young Dudes

Het bekendste Mott The Hoople-nummer werd geschreven door niemand minder dan David Bowie en behoort tot de grootste ‘anthems’ uit de glamrockperiode. In de tekst wordt nog even geknipoogd naar Bowies vriend/rivaal Marc Bolan (‘Oh man I need TV when I got T. Rex’). All The Young Dudes, afkomstig van het gelijknamige album uit 1972, was de enige Mott-single die ook in Nederland succesvol was. David Bowies eigen (studio)versie van zijn nummer dook pas in 1995 op, als onderdeel van de compilatie RarestOneBowie. Hij speelde All The Young Dudes ook samen met Ian Hunter, Mick Ronson en de overgebleven leden van Queen tijdens The Freddie Mercury Tribute Concert in 1992.