Vandaag viert Queen-gitarist Brian May zijn 68ste verjaardag. Op 19 juli 1947 zag hij als Brian Harold May het levenslicht. Behalve dat de krullenjongen met zijn zelfgemaakte gitaar uitstekende nummers schreef voor zijn band, zong hij er zelf ook een aantal van. Voor May’s verjaardag een lijstje met de tien beste Queen-songs die door de gepromoveerde astrofysicus zijn gezongen.

10. No-One But You (Only The Good Die Young)

Okee, Brian May zingt in dit nummer niet de volledige tekst – het middelste couplet neemt drummer Roger Taylor voor zijn rekening. No-One But You schreef May in eerste instantie voor zijn eigen soloproject Another World, maar Taylor was na het beluisteren van de demo enthousiast genoeg om het voor hun gezamenlijke bandje te gebruiken. Inhoudelijk gaat het uiteraard over het verlies van frontman Freddie Mercury (No-One But You is de eerste post-Mercury-single en de enige in de oorspronkelijke bezetting na 1991), maar directe aanleiding voor het nummer was de dood van prinses Diana. Ter promotie van de single werd de verzamelaar Queen Rocks op de markt gebracht.

9. Leaving Home Ain’t Easy

Voor het album Jazz schreef en zong Brian May het liedje Leaving Home Ain’t Easy. Een ballad, uiteraard over de liefde. Maar zou het ook een autobiografisch inhoud kunnen hebben? May was enig kind thuis, en de wijde wereld in is dan natuurlijk voor pa en ma May een forse stap. Maar de jongen heeft zich prima staande kunnen houden in de grote wereld.

8. Some Day One Day

In de beginjaren van Queen was het redelijk gebruikelijk dat wie met een tekst aankwam, dat diegene ook de leadzang op zich nam. Later nam Freddie Mercury alle leadvocals op zich, hoewel vooral May regelmatig tekende voor een brug of een couplet. Voor Some Day One Day, van het tweede Queen-album, gold nog de ‘oude regel’, vandaar dat de schrijver van dienst ook de zang doet.

7. She Makes Me (Stormtrooper In Stilettoes)

Het album Sheer Heart Attack, waar She Makes Me (Stormtrooper In Stilettoes) op is te vinden, maakte Brian May maar gedeeltelijk mee.Tijdens een Amerikaanse tournee als voorprogramma van Mott The Hoople had hij een leverontsteking gekregen. Het weerhield hem er niet van om teksten te schrijven en na herstel de zang te doen. Zowel May als bassist John Deacon bespelen de akoestische gitaar.

6. Good Company

Good Company is één van de twee liedjes op A Night At The Opera die door May is gezongen. Een typische May-song, met zijn zang, zijn typische gitaarspel, het harmonische achtergrondkoortje en een hoofdrol voor een ukelele. De andere drie Queen-leden bevonden zich in goed creatief gezelschap.

5. Long Away

A Day At The Races was, net als zijn voorganger A Night At The Opera, vernoemd naar een gelijknamige film. Voor dit vijfde album kwam Brian May met Long Away, Ook voor Long Away geldt dat het dat typische geluid van Queen uit de beginjaren heeft: een catchy melodie, harmonische samenzang en uitstekend gitaarspel van de sterrenkundige.

4. All Dead, All Dead

News Of The World, eveneens de titel van een Britse krant, was het vierde album van Queen. De rolverdeling is hier precies andersom dan in veel andere ‘duetten’ tussen Mercury en May. Waar doorgaans de frontman de leadzang doet en May een couplet, brug of backing vocals, is het hier Mercury die de spreekwoordelijke tweede viool voor zijn rekening neemt.

3. Sleeping On The Sidewalk

Voor hetzelfde News Of The World kwam May met Sleeping On The Sidewalk. Het is meer een bluesnummer dan andere nummers waarin de gitarist zingt. May zingt overigens met overtuiging, hoewel het soms ook klinkt alsof zijn zang vanuit het kamertje naast de studio is opgenomen – in tegenstelling tot zijn Red Special-gitaar.

2. Sail Away Sweet Sister

Een van de meest hartverscheurende Queen-nummers waarbij Brian May de leadvocals doet. Anders dan in het Nederlands taalgebruik, worden geliefden nog wel eens aangesproken als broer of zus – al naar gelang het geslacht van de geliefde. De ik-persoon weigert de ‘zus’ te vergeten, na een tijdje met elkaar verkering te hebben gehad.

1. ’39

Het andere nummer van A Night At The Opera waar May de leadzang voor doet, is ’39. May op zijn akoestische gitaar, John Deacon op een double-bass. Zeker in de jaren rond Live Killers een favoriet nummer tijdens de concerten, waarbij Freddie Mercury de leadzang voor zijn rekening neemt. In het studioummer zorgen Mercury en drummer Roger Taylor voor de backing vocals – let vooral op de hoge ‘zang’ in de brug! Wat het altijd extra goed doet, is een ‘vergeten’ afsluiting aan het einde. Tijdens de concerten vanaf 2005 staat dit lied ook weer op de speellijsten, waarbij de live-zang ook voor Brian May is.