Dat ook sommige rockers van weleer zich graag aan een ander genre waagden, wisten we al. Reggae is daar zeker een van. De ene artiest stortte zich met meer overgave op deze muziekstijl dan anderen, die het hielden bij het laten horen van Jamaicaanse invloeden zonder hun rocksound te verliezen. Hieronder de tien meest geslaagde classic rock-songs met reggae-invloeden.

10. Freddie Mercury – My Love Is Dangerous

Toen Queen in 1985 een pauze nam, nam frontman Freddie Mercury een soloplaat op: Mr. Bad Guy. Een album waarin hij alle muzikale vrijheid had. Die vrijheid mondde uit in onder meer het reggaenummer My Love Is Dangerous. Het gebrek aan creatieve wrijving met zijn bandgenoten, zorgden voor een wisselvallig soloalbum. My Love Is Dangerous vormde een goede reden om als band weer bij elkaar te komen en de wereld te veroveren. [FT]

9. Bob Dylan – Man Gave Names To All The Animals

Toen Bob Dylan zich eind jaren zeventig bekeerde tot het christendom, betekende dat ook een kleine muzikale koerswijziging. De grootmeester van de popmuziek haalde een hammondorgel in huis. En hij nam een gospel op in de reggaemuziek. Man Gave Names To All The Animals, Dylan ging er gemakshalve vanuit dat Adam Engels sprak. In 2010 verscheen een prentenboek op basis van deze tekst. [FT]

8. Genesis Me And Sarah Jane

Binnen Genesis was het naar eigen zeggen toetsenist Tony Banks die het meeste met Jamaicaanse muziek had. Hij bedacht het reggaegetinte bruggetje in Jesus He Knows Me en ook zijn solosingle This Is Love werd stevig door het genre beïnvloed. Op het rampzalige Genesis-album Abacab (1981) was zijn compositie Me And Sarah Jane een van de duidelijke hoogtepunten, en ook die track had dankzij het ritme en gitaargebruik een nadrukkelijk Jamaicaans sausje. [SS]

7. Tom Petty & The Heartbreakers – Don’t Pull Me Over

Een reggaesong van Tom Petty? De combinatie van een heartlandrocker met dit genre lijkt geen logische, maar het resultaat mocht er best wezen. Het slome, meeslepende Don’t Pull Me Over is afkomstig van het nog steeds meest recente album Mojo uit 2010 (al is Petty inmiddels bezig met een opvolger die dit jaar moet verschijnen). Qua (onheilspellende) sfeer en tekst doet dit nummer ondanks de reggaebeat wel wat denken aan Springsteens State Trooper. [DG]

6. Eric Clapton I Shot The Sheriff

Eric Clapton kreeg in 1973 een plaat van zijn gitarist George Terry. Dat album was Burnin’, het zesde album van The Wailers met de toen in de westerse wereld nog vrij onbekende Bob Marley. Clapton was onder de indruk van de plaat en besloot een coverversie van I Shot The Sheriff op te nemen. Zijn versie werd een van zijn grootste hits en was bovendien succesvoller dan die van Marley: de combinatie van de traditionele reggae-elementen met een meer rockgericht geluid vormde een belangrijke schakel in het naar de mainstream brengen van het genre. [SS]

5. Peter Tosh & Mick Jagger – (You Gotta Walk And) Don’t Look Back

The Wailers brachten naast Bob Marley nog meer reggaelegendes voort. Een daarvan was Peter Tosh, die zich nadat hij eenmaal solo was gegaan in 1978 aansloot bij Rolling Stones Records. Hoewel het album Bush Doctor niet het succes van zijn voormalige bandmaatje bereikte, was het ook voor hem een belangrijke stap richting meer mainstream succes in Europa en de VS. Dat kwam vooral door het duet met Mick Jagger: een coverversie van het oorspronkelijk door The Temptations vertolkte Don’t Look Back. Toen Tosh in 1979 op Pinkpop stond was Mick Jagger daar backstage ook aanwezig, waardoor iedereen hoopte op een duet. Tot frustratie van velen -en vooral organisator Jan Smeets- gebeurde dat echter niet. [SS]

4. 10cc Dreadlock Holiday

Een nummer dat 10cc ongetwijfeld niet had kunnen maken toen Godley & Creme nog in de band zaten, maar desondanks bijzonder genietbaar. Vooral de tekst is amusant, over een man die beweert dat hij cricket, reggae en Jamaica niet leuk vindt -nee, hij houdt er juist van!- om uit de handen van louche figuren te blijven. Naar verluidt zijn deze gebeurtenissen gebaseerd op werkelijke ervaringen die 10cc-lid Eric Stewart had toen hij op vakantie was in Barbados. [SS]

3. Steely Dan – Haitian Divorce

Een van de bekendste nummers van Steely Dan, afkomstig van het briljante album The Royal Scam uit 1976. Haitian Divorce wordt gekenmerkt door een reggaebeat, maar blijft toch typisch het werk van Donald Fagen en Walter Becker. Dat is mede te danken aan de goede tekst, waarin verwezen wordt naar de snellere en vooral makkelijkere manier waarop je als Amerikaans echtpaar een scheiding kunt regelen als je daarvoor naar Haïti gaat. Haitian Divorce verscheen ook op single en werd de hoogst genoteerde hit van Steely Dan in Engeland. [DG]

2. Led Zeppelin – D’yer Mak’er

Echt reggae kun je deze exotische Led Zeppelin-song van het album Houses Of The Holy natuurlijk niet noemen, maar het ritme van D’yer Mak’er doet erg Jamaicaans aan. Sterker nog, de titel van het nummer kun je natuurlijk uitspreken als ‘Jamaica’ in het Engels. Dankzij deze track en het meer funky The Crunge werd Houses Of The Holy een van de meest gevarieerde Led Zep-platen. [DG]

1. Rush – The Spirit Of Radio

Rush heeft wel vaker reggae-invloeden verwerkt in sommige songs, maar het bekendste voorbeeld is wellicht The Spirit Of Radio, een van de meest geliefde nummers van de band. Natuurlijk blijft de openingstrack van de lp Permanent Waves (1980) bovenal een rocksong, maar de heavy prog wordt hier en daar onderbroken door korte flarden van een reggaedeuntje, waarin de band knipoogt naar de tekst van The Sound Of Silence van Simon & Garfunkel. [DG]