Zoals we enkele dagen geleden al kristalhelder maakten, was 1970 een ongekend goed jaar qua albumreleases. Natuurlijk stonden er toen ook ontzettend veel prachtige singles in de hitlijsten, waarvan we vandaag de mooiste uitlichten. De keuze was weer zeker niet makkelijk, want naast onderstaande acts kwamen ook onder meer George Harrison, The Moody Blues, Golden Earring, Chicago, Fleetwood Mac en The Doors met boeiende 7”-releases. We zijn dan ook benieuwd naar jullie lijstjes!

10. The Kinks – Lola

Na een periode van minder groot succes in de hitlijsten sloeg The Kinks in 1970 keihard terug met de gewaagde single Lola. Het pakkende nummer bereikte nummer 2 in Engeland en in Nederland kwam de band zelfs voor het eerst sinds Dedicated Follower Of Fashion (1966) op nummer 1 terecht. De tekst ging duidelijk over een travestiet: “Well I’m not dumb but I can’t understand why she walked like a woman but talked like a man.” De liveversie die in 1980 op single verscheen, betekende de laatste echt grote hit voor The Kinks in Nederland. [DG]

9. John Lennon – Instant Karma!

Toen The Beatles aan het uiteenvallen was, maakte John Lennon het lied Instant Karma!, met Yoko Ono en als producer Phil Spector (jawel, degene die ook Let It Be onder handen nam). In tien dagen geschreven, opgenomen en uitgegeven: het gebeurt vaker in de popmuziek. Behalve dat dit solowerk goed in elkaar zit, gebruikt Spector ook zijn Wall Of Sound-techniek. En met de hartelijke samenwerking met gitarist George Harrison. [FT]

8. Deep Purple – Black Night

De in juni 1970 verschenen single Black Night was niet de eerste hit voor Deep Purple, maar wel de eerste van de beroemde Mark II-bezetting van de band. Het nummer sloot prima aan op de heavy rock van het monumentale album Deep Purple In Rock uit hetzelfde jaar, maar Black Night was net als het eerdere Hallelujah en het latere Strange Kind Of Woman op geen enkele reguliere plaat te vinden. Uiteraard is de single – overigens de meest succesvolle van Deep Purple in eigen land – wel toegevoegd aan latere cd-remasters van In Rock. [DG]

7. Free – All Right Now

De rockstamper waaraan Free de doorbraak heeft te danken, en waar velen de band van kennen. Paul Rodgers gaf zelf toe dat hij betere songs heeft geschreven, maar het mag duidelijk zijn dat All Right Now de track met de meeste hitpotentie op het album Fire And Water is. De wereldberoemde riff ‘inspireerde’ later Steve Miller voor een andere classic rock-hit (Rock’n Me). Met het verse succes van All Right Now stond Free later in 1970 op het Isle Of Wight Festival, waar de band lovend ontvangen werd. [DG]

6. Creedence Clearwater Revival – Who’ll Stop The Rain

Who’ll Stop The Rain van Creedence Clearwater Revival (CCR) betekende voor de band een nummer 1-hitsingle in Nederland en was een zogenoemde dubbele A-kant met Travelin’ Band. Het lied is opgebouwd in drie coupletten, die elk een eigen tijdsvorm hebben: een ver verleden, een recent verleden en de tegenwoordige tijd. Who’ll Stop The Rain draait om de goede mensen door de eeuwen heen. Na 45 jaar is dit nummer nog steeds een van de beste uit 1970. [FT]

5. Crosby, Stills, Nash & Young – Ohio

In mei 1970 schoot de Nationale Garde van de Verenigde Staten vier studenten dood op de campus van Kent State, een staatsuniversiteit van de staat Ohio. Dit incident inspireerde de Canadees Neil Young tot het schrijven van zijn protestlied Ohio, en nam het zo’n tien dagen later op met zijn vrienden van Crosby, Stills & Nash. Rolling Stone plaatste het lied op nummer 395 van de 500 belangrijkste liedjes aller tijden.

4. The Beatles – Let It Be

Let It Be is een van de mooiste en laatste stuiptrekkingen van The Beatles. Opgenomen voor de gelijknamige film en album, in een aantal sessies over een jaar verspreid. Wie de single naast de albumversie legt, merkt een aantal verschillen, waaronder de tijdsduur en de gitaarsolo. De reden is tamelijk eenvoudig: producer George Martin mixte de singleversie, en good old Phil Spector produceerde de lp.

3. The Who – See Me, Feel Me

Onder de singletitel See Me, Feel Me is deze klassieker van The Who op geen enkel album te vinden, maar het gaat hier dan ook om een ingekorte versie van de laatste track van de rockopera Tommy, getiteld We’re Not Gonna Take It. Een emotionele climax van het verhaal, met de onvergetelijke woorden: ‘See me, feel me, touch me, heal me’. De single bleek redelijk succesvol in Nederland en Amerika, maar haalde de Britse hitlijst niet. [DG]

2. Led Zeppelin – Immigrant Song

De overdonderende openingstrack van Led Zeppelin III en een van de weinige singles die ’s werelds grootste hardrockband uitbracht. Bijzonder aan die release was het feit dat er een nummer op de achterkant stond dat op geen enkel Led Zep-album te vinden was: Hey Hey What Can I Do. Immigrant Song bereikte in Nederland de top tien, de hoogste hitnotering voor de band na Whole Lotta Love. [DG]

1. Black Sabbath – Paranoid

Met afstand de grootste (in Nederland de enige) hit voor Black Sabbath en een van de ultieme hardrocksongs. Meer uitleg is er eigenlijk niet nodig voor de keuze voor Paranoid als nummer 1 in deze lijst. En dan te bedenken dat het nummer snel in elkaar werd gezet om het gelijknamige tweede album op te kunnen vullen. Gitarist Tony Iommi had toevallig nog een (briljante) gitaarriff liggen en binnen no time werd Paranoid op band gezet. Een belangrijk stuk metalgeschiedenis was geboren! [AM]