Blue Horizon, het nieuwe, 25ste studio album van Wishbone Ash, is net verschenen. Ondanks het feit dat alleen Andy Powell het enige originele bandlid is, herinnert het album aan klassiekers zoals Argus en Wishbone Four. Vandaar deze Wishbone Ash Top 10, die natuurlijk bestaat uit oud, maar zeer goed songmateriaal.

10. Living Proof

Dit nummer staat op het tiende studioalbum van Wishbone Ash getiteld Just Testing. Deze plaat is de laatste waar Martin Turner (basgitaar en zang) op te bewonderen was. Living Proof is het openingsnummer van Just Testing en de track werd ook als single uitgebracht. Helaas was de single, net zoals alle andere Wishbone Ash-singles een commerciële flop. Living Proof, een uptemponummer, geschreven door Wisefield en Claire Hamill, bevat ook vrouwelijke vocalen en het nummer behoort tot een van de meest live gespeelde en opgenomen songs uit het hele Ash-repertoire. De liveversie op Live Dates 2 is misschien wel de beste uitvoering.

9. Rock ‘n Roll Widow

Rock ‘n Roll Widow stamt van het nogal teleurstellende album Wishbone Four, uitgebracht in 1973. Het is de eerste lp die de band zelf produceerde en na de tournee van het Wishbone Four-album verliet Ted Turner (gitarist) de band. Rock ’n Roll Widow is het bekendste en tevens ook het beste nummer van dit album en wordt vooral gedragen door de zeer hoge gitaargeluiden van Powell en Turner. Vooral de liveversie op Live Dates is van uitzonderlijke klasse. Het nummer gaat over een tragisch voorval tijdens een concert van de band in 1971, waarbij een boze klant een snackverkoper doodschoot. “They shot the guy who sold the dogs, it came as some surprise. She’s a rock ‘n roll widow, living in this town. Another rock ‘n roll widow, since they gunned him down.”

8. Warrior

Dit is een song van waarschijnlijk het beste Wishbone Ash-album ooit, met de welluidende titel Argus. Het is het derde studio album en volgens Sounds muziekblad het album van het jaar 1972! Warrior is een van de hoogtepunten van de plaat en wordt gezongen door Martin Turner en Andy Powell en begint met een van de hardste gitaarriffs van de band ooit. Het refrein is nogal pakkend en kan vooral live lekker meegebruld worden! “I have to be a warrior, a slave I couldn’t beeeeeeeee, a soldier and a conqueror, fighting to be freeeeeeeee.” De tekst gaat over tijd en de relatie met tijd en dat je historisch gezien moet vechten voor je rechten!

7. Blowin’ Free

Ook dit nummer staat op Argus en Ted Turner speelt hier een onvervalste slidegitaarsolo. Blowin’ Free is met afstand het meest commerciële Ash-nummer tot dan toe, maar de fans willen het graag horen, dus staat het bijna altijd op de setlist van de band. Diehard Wishbone Ash-fans noemen Blowin’ Free zelfs het Wishbone Ash-anthem pur sang. Het nummer gaat over Annalena Nordstrom, de destijds Zweedse vriendin van Martin Turner en volgens Powell is Blowin’ Free een van de eerste Ash-songs die de band in 1971 componeerde. De langere, stevigere versie op Live Dates is nog stukken beter dan de studioversie.

6. Persephone

Deze prachtige, melodieuze gitaarballade staat op There’s The Rub, het vijfde studioalbum van Wishbone Ash. Dit is de eerste Ash-plaat zonder Ted Turner en met zijn vervanger Laurie Wisefield, die in de progressieve rockband Home speelde. Persephone bevat adembenemende gitaarsolo’s en zal jaren lang tot de livefavorieten van de band behoren (het nummer staat o.a. ook op Live Dates 2 en 3). Persephone is natuurlijk de koningin van de onderwereld, maar of zanger Martin Turner het ook echt over die koningin heeft is niet helemaal duidelijk. De twingitaarsolo’s zijn in ieder geval een klasse apart in deze dromerige ballade, die je eigenlijk heel hard moet afspelen!

5. Time Was

Time Was is alweer een nummer van het fenomenale album Argus. Het is de openingstrack van het album en Time Was klokt bijna tien minuten. Het nummer is geschreven door Turner, Turner, Powell en Upton en het is misschien een van de meest ondergewaardeerde tracks van Ash. Time Was begint semi-akoestisch met mooie, emotionele vocalen van Ted en Martin Turner en verandert na drie minuten in een heerlijke uptempo gitaartrack met hoofdrollen voor Powell en Turner, die beiden uitmuntend en enthousiast soleren. Vreemd genoeg werd Time Was helemaal niet veel live gespeeld, maar het is wel te vinden op Live Dates 2. De originele studio versie op Argus is echter de beste. De tekst gaat over een verloren liefde, maar van wie is niet bekend….

4. The King Will Come

The King Will Come is een melodieuze rocksong van het album Argus en wordt gezongen door Powell en Martin Turner. Laatstgenoemde bestudeerde de Bijbel een tijdje om de tekst van deze song te schrijven. The King Will Come gaat dan ook over het christelijke idee dat wanneer de aarde er niet meer is de gelovigen gered zullen worden. “Man will die, man be saved. The sky will fall, the earth will pray when judgement comes to claim its day.” The versie op Live Dates bevat nog beter en mooier gitaarwerk dan de studioversie.

3. Throw Down The Sword

Alweer een track van het fenomenale album Argus. Throw Down The Sword sluit Argus af en de emotionele vocalen zijn weer van Martin Turner en Andy Powell. De openingsriff van Powell is zeer herkenbaar en het nummer evolueert langzaam maar zeker in een gitaarclimax waarbij Ted Turner en Powell elkaar de loef af willen steken. Throw down the sword is een anti-oorlogssong: “The fight is done and over, neither lost, neither won.” Het nummer kent ook uitstekende live versies op Live Dates 1 en Live Dates 3. Laatstgenoemde versie is echter duidelijk de minste.

2. Phoenix

Phoenix is de laatste track van het debuutalbum van Wishbone Ash, dat in 1970 het licht zag. Wishbone Ash werd geproduceerd door Derek Lawrence (Deep Purple) en het album is behoorlijk progressief met heel veel improvisatie. Dat laatste is goed te horen in Phoenix, want Ted Turner noemde dat nummer zelf ooit een uiterst lange, gestructureerde jamsessie. Voor veel fans is Phoenix, gebaseerd natuurlijk op de vogel die uit de as herrijst, het muzikale meesterwerk van Wishbone Ash. Phoenix was heel vaak het slotnummer van een Ash-optreden en is ook te vinden op het legendarische Live Dates uit 1973. De gitaarmelodieën en solo’s in deze epische, bijna instrumentale song zijn om van te smullen! “Phoenix rise, raise your head to the sky…..”

1. F.U.B.B.

Fucked Up Beyond Belief is de ultieme Wishbone Ash-song. Het is de laatste track van het album There’s The Rub en die uitdrukking komt uit Hamlet van good old Shakespeare (“To sleep perchance to dream: ay, there’s the rub.”) F.U.B.B. is een instrumentale song van meer dan 9 minuten en bevat fantastische gitaarriffs, gitaarmelodieën en gitaarsolo’s van Powell en Wisefield en ondanks het feit dat het nummer geen zang kent, verveelt F.U.B.B. geen enkel moment. Drummer Steve Upton bracht een nacht in de gevangenis door in 1974 in Nieuw Zeeland omdat hij het nummer volledig aankondigde – dus met fucked – en vloeken in het openbaar is een misdrijf aldaar. F.U.B.B. is ook te horen op Live Dates 2 en Live Dates 3, maar de studioversie blijft toch het beste! Luister het nummer vooral uit tot het einde, want F.U.B.B. eindigt wel op een hele speciale manier…. Play it loud!