Geen filmregisseur weet zo goed gebruik te maken van rockmuziek als Martin Scorsese, bekend van klassiekers als Mean Streets, Taxi Driver, Raging Bull en Goodfellas. Naast documentaires en concertfilms over onder meer The Band, The Rolling Stones en Bob Dylan, maakte hij ook een heleboel scènes uit zijn speelfilms onvergetelijk dankzij songs van onder meer Cream, The Animals en Van Morrison. Hieronder de tien mooiste voorbeelden.

10. The Doors – The End
(in: Who’s That Knocking At My Door?, 1967)

Scorsese debuteerde in 1967 met zijn eerste volledige speelfilm. Who’s That Knocking At My Door? (ook bekend onder de titel I Call First) was een veelbelovende start, want veel van de elementen die latere films als Mean Streets en Taxi Diver zo kenmerken zijn hier al aanwezig. Mooi gefilmd is vooral de achteraf gezien tamelijk onschuldige seksscène – overigens opgenomen in Amsterdam – waarbij The End van The Doors verrassend goed past. Twaalf jaar later zou dat nummer onlosmakelijk verbonden worden met Francis Ford Coppola’s oorlogsklassieker Apocalypse Now.

9. Mott The Hoople – All The Young Dudes
(in: Alice Doesn’t Live Here Anymore, 1974)

Na het gewelddadige Mean Streets verraste Scorsese met het tragikomische Alice Doesn’t Live Here Anymore, waarvoor Ellen Burstyn een Oscar voor beste actrice won. Het nogal vervelende zoontje van haar personage luistert – tot ergernis van haar nieuwe vlam Kris Kristofferson – naar de glamrockband Mott The Hoople. De scène waarin hun prachtige nummer All The Way From Memphis langskomt, is helaas niet los te vinden op YouTube, maar gelukkig is de hele film het bekijken waard.

8. Warren Zevon – Werewolves Of London
(in: The Color Of Money, 1986)

Een memorabel fragment uit de poolfilm The Color Of Money (het vervolg op de klassieker The Hustler uit 1961) is die waarin jong talent Tom Cruise zich uitslooft, terwijl Warren Zevons grootste hit Werewolves Of London op de achtergrond gedraaid wordt. Zijn mentor, een Oscarwinnende rol van Paul Newman, ziet het allemaal met lede ogen aan. In deze schitterende film gebruikt Scorsese verder songs van onder anderen Eric Clapton, Don Henley en Phil Collins.

7. Procol Harum – A Whiter Shade Of Pale
(in: New York Stories, 1989)

Het drieluik New York Stories bestaat uit korte films van Martin Scorsese, Francis Ford Coppola en Woody Allen, waarvan alleen die tweede er met de pet naar gooit. Scorsese’s segment heet Life Lessons en vertelt het simpele verhaal van de relatie tussen een kunstenaar (Nick Nolte) en zijn mooie assistente (Rosanna Arquette). Het gebruik van muziek in dit gedeelte is werkelijk subliem, met onder meer een wervelende live-versie van Like A Rolling Stone door Bob Dylan & The Band (te vinden op de dubbel-lp Before The Flood) en dus het onsterfelijke A Whiter Shade Of Pale van Procol Harum.

6. The Animals – The House Of The Rising Sun
(in: Casino, 1995)

In het drie uur durende misdaadepos Casino komt een heleboel goede muziek voorbij, onder meer van The Moody Blues, The Rolling Stones en Roxy Music. We willen natuurlijk niet al te veel verklappen voor mensen die de film nog moeten zien, maar tegen het einde is er een scène waarin de ‘bazen’ besluiten een aantal eigen mensen op te ruimen. De emotionele zang van Eric Burdon in The House Of The Rising Sun krijgt een extra lading wanneer deze personages een voor een het loodje leggen.

5. Van Morrison – T.B. Sheets
(in: Bringing Out The Dead, 1999)

Een minder bekende, maar wederom vrij sterke Scorsese-film is Bringing Out The Dead, met een van de laatste goede hoofdrollen van Nicolas Cage. Een belangrijk deel van dit nogal sombere drama speelt zich ’s nachts af en daarbij heeft de regisseur goed gekozen voor het bluesy T.B. Sheets uit de begindagen van Van Morrisons solocarrière. Het nummer is te vinden op zijn debuut Blowin’ Your Mind en er is in 1973 ook een compilatie naar vernoemd. De snerpende harmonica past perfect bij de zwaailichten van de ambulance die het personage van Cage bestuurt.

4. Jackson Browne – Late For The Sky
(in: Taxi Driver, 1976)

Met Taxi Driver maakte Scorsese volgens ondergetekende zijn beste film. Robert De Niro speelt hierin de eenzame en gefrustreerde taxichauffeur Travis Bickle, die gaandeweg steeds verder afglijdt tot een bloederige climax de kijker verbijsterd achterlaat. Net voor die finale zien we Bickle met een lege blik in zijn ogen naar de televisie kijken, terwijl Jackson Browne’s Late For The Sky de scène een extra emotionele lading geeft.

3. The Rolling Stones – Jumpin’ Jack Flash
(in: Mean Streets, 1973)

In 1973 verbijsterde Scorsese critici met het geniale misdaaddrama Mean Streets, misschien wel de beste film die hij ooit over de gangsterwereld gemaakt heeft. Hierin laat Robert De Niro’s onvoorspelbare personage Johnny Boy direct een onvergetelijke indruk achter wanneer hij met twee mooie dames aan zijn zijde in slow motion een kroeg binnenstapt, ondersteund door de klanken van de Stones-hit Jumpin’ Jack Flash.

2. The Rolling Stones – Gimme Shelter
(in: The Departed, 2006)

Johnny Boy is niet het enige personage dat een memorabele introductie krijgt in een Scorsese-film. In de opening van The Departed, de misdaadthriller waarvoor de regisseur eindelijk een Oscar in de wacht sleepte, maken we kennis met maffiabaas Frank Costello (een typische rol van Jack Nicholson). Nu heeft Scorsese Gimme Shelter van zijn favoriete band al vaker gebruikt (Goodfellas, Casino), maar niet eerder zo effectief als in deze nu al legendarische rolprent.

1. Cream – Sunshine Of Your Love
(in: Goodfellas, 1990)

Een prachtig voorbeeld van hoe goed rockmuziek en film samen kunnen gaan, is dit fragment uit de populaire maffiafilm Goodfellas. We zien hier eigenlijk niets meer dan Jimmy Conway, het personage van Robert De Niro, die een sigaret rookt terwijl de welbekende riff van Cream’s Sunshine Of Your Love ingezet wordt. Maar het is de maniakale blik in De Niro’s ogen die boekdelen spreekt: hij is overduidelijk van plan een lastpost uit de weg te ruimen. Een van vele scènes uit Goodfellas die je nooit meer vergeet.