Van het roemruchte progrocktrio (Keith) Emerson, (Greg) Lake en (Carl Palmer) zijn de beide dubbelalbums uit 1977, Works Volume 1 en Volume 2 en het album Love Beach uit 1978 in een geremasterde versie uitgebracht. Overigens werden beide albums in 2009 samengevoegd in een boxje. Works 1 was de opvolger van het succesvolle Brain Salad Surgery uit 1973.

Volume 1 van Works is het vijfde studioalbum van het trio en komt met een zwarte hoes, Volume 2 met een witte. De originele vier plaatkanten bevatten per kant steeds solomateriaal van de mannen (die gemiddeld twintig minuten duren) en de laatste kant is een groepsproductie. De opnames vonden dan ook plaats in een tijd dat ELP bijna uiteengevallen was. Works 1 werd in studio’s in  Montreux en Parijs opgenomen.

De eerste cd van Works 1 bestaat uit de oorspronkelijke twee plaatkanten van disc 1 van de vinyluitvoering, de tweede bevat die van lp 2. Disc 1 begint met het ambitieuze Piano Concert No. 1 (bestaande uit drie ‘movements’) van Keith Emerson, wat indertijd de volledige A-kant vulde. Hij wordt hierop begeleid door het London Philharmonic Orchestra en uiteraard produceerde de vorig jaar maart overleden toetsenist het geheel. Ondergetekende is geen groot kenner van klassieke muziek, want dat is in feite waar je naar luistert en het is een hele zit (bijna 18½ minuten), maar zeker de moeite waard! Hierna is het de beurt aan bassist/zanger Greg Lake (die ons in december vorig jaar ontviel) die vijf songs zingt en speelt, met behulp van een Frans orkest en koor. Al deze songs zijn geschreven en geproduceerd door Greg Lake en Peter Sinfield. Eerlijk gezegd vind ik de songs van Lake op dit album maar matig en doorgaans teveel georkestreerd, maar misschien vond men dit in 1977 wel goed…

Op disc 2 is het de beurt aan de nog enig overlevende van de drie, drummer/percussionist Carl Palmer. Hij laat in elk geval horen een goede en gevarieerde drummer te zijn, maar de muziek kan me niet allemaal bekoren, ondanks dat Keith Emerson er ook een belangrijke rol in vervult. Gelukkig is het niet louter drumwerk dat je hoort, maar ook orkestwerk en synthesizers, maar naar mijn mening schiet hij teveel door naar de jazzkant (en ik houd niet van jazz!). Leuk dat Joe Walsh even meedoet (zingend via zijn talkbox) op L.A. Nights, maar echt bijzonder vind ik die song niet.
De twee echte Emerson Lake & Palmer stukken zijn voor mij het hoogtepunt van Works 1. Het mooiste vind ik de lange versie van Fanfare For The Common Man (de ingekorte singleversie werd nog een behoorlijke hit) en ook Pirates (door Greg Lake gezongen) is zeker te pruimen. En ja, het zijn bombastische stukken muziek, maar wat verwacht je anders van deze band? Overigens is de geluidskwaliteit van deze geremasterde versie uitstekend, veel beter dan de vinylversie die ik nog altijd in mijn platenkast heb staan.

Works Volume 2
De originele uitgave was geen dubbelalbum, maar een enkele. Een groot deel van de songs bestaat uit voor andere albums afgevallen songs. Zo zijn When The Apple Blossoms Bloom…, Tiger In A Spotlight en Brain Salad Surgery opgenomen in 1973 tijdens de sessies voor Brain Salad Surgery, maar indertijd afgewezen. Verder staan er enkele singles op, zoals Honky Tonk Train Blues, die in 1976 als single van Keith Emerson werd uitgebracht en een minder bombastische uitvoering van Greg Lake’s grootste hit, I Believe In Father Christmas uit 1975, een song die na ruim veertig jaar nog altijd in de weken voor Kerst wordt gedraaid op de Britse radiozenders. Daarnaast de A- en B-kanten van de twee ELP singles uit 1977, Watching Over You/Hallowed Be Thy Name en Tiger In A Spotlight/So Far To Fall. Kortom: Works Volume 2 is meer een bandalbum dan Volume 1. Op disc 1 van de dubbel-cd staat het hele album, aangevuld met het eerste deel van Works Live, wat op de tweede disc verder gaat. In feite is dit een uitgebreide versie van Emerson, Lake & Palmer In Concert uit 1979. In totaal duren deze concertopnames, gemaakt in het Olympisch Stadion van Montreal in 1977,  bijna anderhalf uur, met een prima geluidskwaliteit. Een flink deel van disc 2 bevat een uitvoering van het volledige Pictures Of An Exhibition.

Love Beach uit 1978 was het zevende en laatste ELP album op het Atlantic-label. Platenbaas Ahmet Ertegun wist de mannen ervan te overtuigen een album te maken dat moderner zou klinken dan de voorgaande, dit omdat de punk en new wave (vooral in het VK) booming waren en bands als ELP ‘uit de mode’ waren. De mannen trokken naar het Caraïbische eiland Nassau, onderdeel van de Bahama’s, om daar in de Compass Sound Studio van Chris Blackwell nieuwe songs op te nemen, na eerst van het heerlijke klimaat genoten te hebben… als je de hoesfoto’s bekijkt is het amper te geloven dat er drie Britten op staan, zó gebruind zijn de mannen! Na veel discussie werd besloten dat kant A zou bestaan uit kortere, zeg maar gerust commerciëlere, songs van de hand van Greg Lake en tekstschrijver Pete Sinfield. En eerlijk is eerlijk: dàt is ze gelukt, al hoor je in de meeste songs niet meteen dat het hier om dezelfde band gaat als op Brain Salad Surgery. Opvallend is verder dat bij géén van de songs Carl Palmer als componist genoemd wordt. Op kant B van het album is het wel degelijk te horen dat dit een ELP plaat is. Het ruim twintig minuten durende Memoirs Of An Officer And A Gentleman, dat uit vier delen bestaat, is een mooi en gevarieerd door Keith Emerson gecomponeerd werk, met ook nu teksten van Sinfield en uiteraard gezongen door Greg Lake. Op de 2017-versie staat het geremasterde album plus acht alternatieve mixen en outtakes van repetities. Niet allemaal even relevant, maar leuk om een keertje te beluisteren.

Emerson Lake & Palmer: Works 1, Works 2 en Love Beach (BMG Manticore)