Omdat het succes van The Dreaming uit 1982 enigszins tegenviel, werd alles op alles gezet voor een volgende plaat van Kate Bush. Met Hounds Of Love bracht ze 30 jaar geleden een succesvol album uit met twee grote hitsingles: Running Up That Hill en Cloudbusting.

De zangeres nam expres de tijd voor dit album. Al haar voorgaande platen verschenen kort na elkaar. Hierdoor was de inspiratie voor nieuwe songs even op en duurde het veertien maanden na de promotie voor The Dreaming voordat Kate weer nummers schreef. In januari 1984 begon ze uiteindelijk aan de eerste opnames voor het album.

Het album bestaat uit twee gedeelten die op lp beide een kant beslaan. Het opent met de hit Running Up That Hill. Het nummer had oorspronkelijk als titel A Deal With God, maar haar platenlabel EMI vond dit geen geschikte titel – mede omdat men dacht dat het in de Verenigde Staten niet goed zou vallen. Daarom werd het de subtitel van het nummer. Het bleek een goede zet, want in het conservatieve Amerika werd het haar grootste hit sinds Wuthering Heights.

De titeltrack werd in Groot-Brittanië een bescheiden top 20-hit en zou twintig jaar later opnieuw een succes worden in de coverversie van The Futureheads. Het daaropvolgende The Big Sky werd ook als single uitgebracht, maar werd geen grote hit. Na drie vrij uptempo songs volgt er met Mother Stands For Comfort een meer ingetogen lied, gevolgd door die andere grote hit van het album: Cloudbusting. De tekst is gebaseerd op het boek Book Of Dreams van Peter Reich uit 1973, over de arrestatie van zijn vader: psycholoog en natuurkundige Wilhelm Reich. De gelijknamige videoclip is ook precies gebaseerd op het verhaal. Kate liet d’r haar kort knippen voor de rol van Peter en de Canadese acteur Donald Sutherland vertolkte de rol van Wilhelm Reich.

De songs op de tweede kant vormen een conceptalbum getiteld The Ninth Wave. Het vertelt het verhaal over iemand die ‘s nachts alleen op zee vaart. De plaatkant wordt geopend met de ballad And Dream Of Sheep, waarna Kate je meeneemt in het avontuur op zee. Opvallend zijn de meerdere stijlen die ze hier laat horen. Horen we in Waking The Witch nog new wave-invloeden, in Jig Of Life komen folkinvloeden voorbij, om uiteindelijk tot de finale te komen van het opgewekte The Morning Fog. Deze mini-rockopera heeft Bush vorig jaar live integraal uitgevoerd tijdens haar comeback met de concertreeks Before The Dawn in Hammersmith Apollo in Londen.

Het album heeft wel een echte jaren ‘80-productie. Toch is het 30 jaar later nog altijd een van haar sterkste platen. En misschien wel een van de beste albums uit de jaren ‘80. In ieder geval was het een invloedrijke plaat voor latere (uiteenlopende) artiesten, zoals Tori Amos, Bat For Lashes en, nog recenter, Bloc Party-frontman Kele Okereke.