Voor velen is het nog altijd het hoogtepunt in de discografie van Genesis: The Lamb Lies Down On Broadway. Het conceptalbum over de Puerto Ricaan Rael is hoe dan ook een bepalend werk voor de Britse band, als laatste plaat met Peter Gabriel. Vandaag is het precies veertig jaar geleden dat de dubbelaar verscheen.

Het maken van dit zesde studioalbum van Genesis was niet echt een pretje, en achteraf is het dan ook niet verwonderlijk dat Peter Gabriel tijdens de opvolgende tour zijn afscheid aankondigde. Om verschillende redenen was hij tijdens het componeren en repeteren van de plaat afwezig, waardoor hij niet meeschreef aan de meeste muziek. Wel wilde hij per se alle teksten schrijven, en kwam met een concept over de fictieve Rael: een jeugdcrimineel die zijn broer John moet redden uit de onderwereld en daarbij de gekste wezens tegenkomt.

Tijdens de bij The Lamb… horende tournee, die mede door de kostuums van Gabriel tot de visueel meest indrukwekkende van Genesis behoorde, raakten de zanger en de band verder vervreemd van elkaar. Diezelfde kostuums speelden daar een belangrijke rol in: de overige muzikanten raakten namelijk steeds gefrustreerder over het feit dat die een belangrijkere rol leken te spelen dan de muziek.

Een goede opname van die tournee is voor de meeste fans nog altijd een langgekoesterde wens. Beelden zijn er nauwelijks van beschikbaar, maar een volledige audio-opname verscheen op de boxset Genesis Archive Vol. 1: 1967-1975. Jammer voor de puristen: een deel van de zang van Peter Gabriel is ergens in de jaren 90 opnieuw opgenomen, omdat zijn absurde kostuums er bij de oorspronkelijke opname uit 1975 voor hadden gezorgd dat hij niet altijd even goed hoorbaar was. Ook Steve Hackett dook de studio in om een aantal partijen opnieuw in te spelen.

Opmerkelijk is trouwens hoezeer de nummers van The Lamb Lies Down On Broadway ook later aanwezig bleven in het repertoire van Genesis. Waar vanaf de jaren 80 de nummers uit de Peter Gabriel-periode langzaam maar zeker uitgefaseerd werden, bleven In The Cage, Carpet Crawlers en het titelnummer veelgehoorde tracks in de setlist van de band. Wellicht zegt dat iets over de waardering die de muzikanten zelf ook hebben voor wat ongetwijfeld een van de beste Genesis-platen is.