Led Zeppelin-fans hebben vandaag reden voor een feestje, want het essentiële debuutalbum van de band is precies 45 jaar oud!

Sinds ClassicRockMag begin vorig jaar online ging, hebben we al veel geschreven over het revolutionaire eerste album van Led Zeppelin. Uiteraard dook de plaat op in onze lijst met de beste debuut-lp’s uit de rockgeschiedenis en we hebben zelfs de negen verschillende tracks gerangschikt. Dit jaar zal het 45 jaar oude, maar tijdloze album ook weer hoog scoren als we terugblikken op de beste releases uit 1969.

Vanaf de openingstrack Good Times Bad Times geven de vier jonge muzikanten hun alles: de ritmesectie – en dan vooral de onsterfelijke drumsound van John Bonham – is ongeëvenaard, de uithalen van Robert Plant gaan door merg en been, en Jimmy Page brengt de welbekende blueslicks naar een geheel nieuw niveau. Een van de meest geniale momenten op de plaat is te horen in de klassieker Communication Breakdown, wanneer Page halverwege een van zijn meest overdonderende solo’s weggeeft.

Wat behalve de klassieke status van dit album ook blijft, is het gezeur over de oorspronkelijkheid van de verschillende songs. Ja, Black Mountain Side lijkt verdacht veel op de uitvoering van Down By The Blackwaterside van folkmuzikant Bert Jansch, en Dazed And Confused was gebaseerd op een gelijknamig lied van Jake Holmes (al werd op de hoes alleen Jimmy Page vermeld als auteur), maar wat geeft het als Led Zeppelin er zo duidelijk een eigen stempel op stampt? Ook het arrangement van Babe, I’m Gonna Leave You (oorspronkelijk van Anne Bredon) en de cover van You Shook Me werden de definitieve versies van deze nummers. Laatstgenoemde werd een jaar eerder ook al door The Jeff Beck Group uitgebracht, met John Paul Jones op orgel, maar die versie verbleekt bij wat Led Zeppelin met Willie Dixons lied deed.

Het in korte tijd en voor weinig geld gemaakte debuut is met onder meer het loodzware Dazed And Confused, I Can’t Quit You en You Shook Me het meest bluesy album uit de discografie van de groep. De ongepolijste sound sloeg ondanks een gebrek aan hitsingles snel aan bij het grote publiek en kwam in zowel Engeland als Amerika in de top tien terecht. Sindsdien probeerden talloze (hardrock)bands het unieke Led Zeppelin-geluid na te bootsen, maar geen van die volgelingen wist eenzelfde impact te maken.

Bekijk ook onze ‘album top 9’ van de eerste Led Zeppelin-plaat.