Vandaag is het precies vijftig jaar geleden dat Abbey Road van The Beatles verscheen. Het was feitelijk gezien het laatste album dat de band opnam. Voor de opnames waren de heren in de eerste twee maanden van 1969 bezig met de lange ‘Get Back Sessions’, waaruit uiteindelijk ruim een jaar later het album Let It Be werd samengesteld. Maar in eerste instantie verdween dat materiaal voor bijna een jaar in de ijskast en ging The Beatles aan de slag aan het album Abbey Road.

Abbey Road is vernoemd naar de straat in Londen waar de beroemde studio stond. Daar heeft de band bijna alle muziek opgenomen. Ter gelegenheid van het jubileum verschijnt het album morgen in een opnieuw gemixte versie (door Giles Martin, de zoon van George Martin) met vele extra’s. Wij grijpen het vijftigjarig jubileum van het album aan om twintig feiten over het album op een rij te zetten die je misschien nog niet wist.

1. Het album zou in eerste instantie als titel Everest krijgen, omdat engineer Geoff Emerick sigaretten rookte van het merk Everest. Er waren zelfs plannen om een foto voor de albumcover te maken op de Mount Everest. Die plannen gingen van tafel toen Paul McCartney voorstelde om het album te vernoemen naar de straat waar de studio stond.

2. George Martin, in feite de vaste producer van The Beatles, moest overgehaald worden om het album weer te produceren. De Beatles hadden hem namelijk bij de Get Back Sessions aan de kant gezet, omdat John Lennon had gezegd dat ze niet meer een gelikte productie wilde hebben. Dat was pijnlijk voor George Martin. Dus toen Paul McCartney hem in juni 1969 belde met de vraag of hij wilde terugkeren, stelde Martin de voorwaarde dat het wel op zijn manier geproduceerd zou worden. Ook vroeg hij voor de zekerheid of John ook echt wilde dat hij zou terugkeren.

3. Hoewel het feitelijk hun laatst opgenomen album was, bleven de Beatles innovatief. Op Abbey Road maakten ze gebruik van de op dat moment nog gloednieuwe Moog-synthesizer, die te horen is op Here Comes The Sun en Because.

4. Bij de opnames van George Harrisons compositie Here Comes The Sun was John Lennon niet aanwezig. Toen Paul, George en Ringo aan het nummer werkten, lag Lennon met zijn kersverse echtgenote Yoko Ono in het ziekenhuis na een auto-ongeluk dat hij had veroorzaakt in het Schotse dorp Golspie. Hierdoor is John als enige Beatle niet te horen op Here Comes The Sun. Al was Lennon überhaupt altijd een beetje laatdunkend over de nummers die Harrison schreef. Onterecht, want met Something en Here Comes The Sun stak hij op dit album het schrijversduo Lennon & McCartney naar de kroon.

5. Harrison had het nummer Here Comes The Sun geschreven op een gitaar van zijn goede vriend Eric Clapton. George spijbelde die dag van een meeting bij Apple en besloot zijn goede vriend weer eens op te zoeken. Terwijl hij in Claptons tuin rondliep met een akoestische gitaar kwam hij vanzelf op de tekst van Here Comes The Sun. Ondanks dat het niet op single verscheen werd het later in 2010 wel het meest gedownloade Beatles-nummer toen de muziek van de band eindelijk op iTunes verscheen. Ook toen de muziek van The Beatles in 2015 eindelijk op Spotify verscheen, was Here Comes The Sun het meest gestreamde Beatles-nummer.

6. Het korte liedje Her Majesty van de hand van Paul McCartney werd de eerste hidden track in de popgeschiedenis, maar dat was oorspronkelijk niet de bedoeling. Het korte nummer van slechts 23 seconden zou eerst onderdeel uitmaken van één van de twee medleys op de b-kant van de plaat. Het zou eerst tussen Mean Mr. Mustard en Polythene Pam komen te staan. Maar uiteindelijk besloot Paul om aan de andere engineer die meewerkte aan het album, John Kurlander, te vragen om het nummer er toch tussenuit te knippen. Dat deed hij, maar hij plakte het vervolgens op de mastertape achter de stilte die volgde na The End. Toen Paul het hoorde besloot hij het zo te laten.

7. Voor de opname van de zang van Oh! Darling arriveerde Paul McCartney ’s ochtends vroeger in de studio dan gepland, omdat zijn stem op de vroege morgen nog rauw zou klinken. Dat was precies wat hij wilde voor het nummer, dat geïnspireerd was op de doowop-sound uit de jaren ’50.

8. Van de twee medleys op het album bestond de eerste voornamelijk uit nummers die nog op de plank lagen. Zo had John Lennon de nummers Mean Mr. Mustard en Polythene Pam al ruim een jaar eerder tijdens het verblijf van The Beatles in India geschreven. Beide nummers werden ook al gespeeld tijdens de opnamesessie in Esher en verschenen later op Anthology 3 en vorig jaar nog bij de extra demo’s en outtakes bij de jubileum-reissue van The White Album.

9. De drumsolo in The End is de enige die Ringo Starr heeft gedaan. Hij hield namelijk helemaal niet van dat soort solo’s.

10. Voor Come Together kreeg John Lennon jaren later een rechtszaak aan z’n broek. De eerste regel ‘Here come ol’ flattop, he come groovin’ up slowly’ was geïnspireerd op de regel ‘Here come up flattop, he was groovin’ up with me’ uit Chuck Berry’s You Can’t Catch Me. De uitgever van het nummer, Morris Levy, daagde Lennon in 1973 hiervoor voor de rechter. Uiteindelijk kwam de zaak tot een schikking waarbij Lennon voor zijn album Rock ’n Roll uit 1975 twee covers van Chuck Berry (het eerder genoemde You Can’t Catch Me en Ya Ya) zou opnemen. Waarvan de opbrengst niet naar Lennon, maar naar Levy zouden gaan.

11. Hoewel het album vernoemd is naar de straat waar de EMI-studio stond, heeft The Beatles niet alleen maar in deze studio aan het album gewerkt. Er vonden ook opnamesessies plaats in twee andere studio’s in Londen: de Olympic Studio, en in de Trident Studios.

12. Octopus’ Garden is één van de twee nummers die Ringo Starr had geschreven die The Beatles ooit hebben opgenomen. De andere compositie van Ringo was Don’t Pass Me By en verscheen een jaar eerder op The White Album. De inspiratie voor het nummer kwam toen hij op vakantie was in Sardinië op de jacht van acteur Peter Sellers. De schipper vertelde hem over de gewoonte van octopussen om het territorium voor hun grot te versieren met kleurige stenen, blikjes en flessen, alsof ze hun tuin inrichten. Starr bedacht dat de tuin van een octopus een prettige plaats moest zijn om te verblijven. Zo kwam hij op het idee om daar een liedje over te maken.

13. Tegen Paul McCartney’s lichtvoetige Maxwell’s Silver Hammer hadden de andere drie Beatles een sterke afkeer. Ringo Starr noemde de opnamesessies “the worst ever”. Ondanks dat er tijdens de opnames voor Abbey Road de onderlinge problemen even opzij werden gezet, zorgde de opnames voor Maxwell’s Silver Hammer wel voor enige spanning.

14. McCartney had Maxwell’s Silver Hammer al in 1968 tijdens het verblijf van The Beatles in India geschreven. Oorspronkelijk had hij het al klaarliggen voor The White Album, maar het haalde toen niet eens de opnamesessies daarvoor. Tijdens de Get Back-sessies in januari 1969 bracht McCartney het nummer wel naar voren. In de film Let It Be is te zien hoe roadmanager Mal Evans op een ijzeren aambeeld slaat tijdens het couplet van het nummer. Op de uiteindelijke albumversie is het Ringo die op het aambeeld slaat.

15. John Lennon kreeg de inspiratie voor Because toen zijn kersverse vrouw Yoko Ono op piano het Maanlichtsonate van Beethoven speelde. Toen hij haar vroeg om het achterstevoren te spelen kreeg hij het idee voor het akkoordenschema.

16. Een ander nummer van Lennon, I Want You (She’s So Heavy), was voor Beatlesbegrippen een nogal ongewoon nummer. Het is een rauwe bluesrocktrack van bijna acht minuten die ook nog eens vrij abrupt eindigt. Toen het nummer op 11 augustus 1969 het nummer afmixten was dat de laatste keer dat ze alle vier gezamenlijk in de studio aanwezig waren.

17. McCartney’s You Never Give Me Your Money was gebaseerd op zijn onvrede over de keuze van de andere leden om Allen Klein als nieuwe manager aan te nemen. Deze Klein was kort daarvoor ook een periode van vier jaar de manager van The Rolling Stones.

18. De inspiratie voor She Came In Though The Bathroom Window kwam door twee fervente vrouwelijke fans van de zogeheten Apple Scruffs (een groep diehard Beatlesfans waar George Harrison in 1970 ook nog een nummer over zou schrijven). De twee dames braken in bij het huis van Paul McCartney door (jawel) het raampje van de badkamer.

19. De tekst van Golden Slumbers (het eerste nummer van de eindmedley) is geïnspireerd door het gedicht Cradle Song van Thomas Dekker uit 1603. McCartney zag de tekst liggen op de pianostandaard bij zijn vader thuis in Liverpool.

20. Een feitje dat recent weer eens aan het licht kwam, maar eigenlijk al eerder bekend was, is dat Abbey Road niet eens bedoeld was als laatste Beatles-album. Nog voordat het album verscheen, op 8 september, vond er een meeting plaats tussen John Lennon, Paul McCartney en George Harrison. Ringo Starr kon er niet bij aanwezig zijn, en daarom werd de vergadering opgenomen op een tape. Op de tape is te horen dat er nog toekomstplannen zijn voor een volgend album. Lennon stelde daarop voor dat Paul, George en hij ieder vier nummers zouden aanleveren, en dat Ringo er ook nog twee op zou mogen verzorgen. Wel gaf hij McCartney een sneer dat hij maar niet meer met ‘granny music’ als Maxwell’s Silver Hammer moest aankomen bij The Beatles, en dat hij dat soort nummers maar beter kon geven aan zijn protegé Mary Hopkin. De onderlinge sfeer was dus al niet bepaald meer heel positief. Dezelfde maand deelde Lennon bij een latere meeting mee dat hij The Beatles zou verlaten. McCartney vroeg hem toen nadrukkelijk om het nieuws nog niet naar buiten te brengen. Dat deed McCartney uiteindelijk zelf op 10 april 1970.