Vandaag bereikt Bruce Springsteen de leeftijd van 71 jaar. Maar zelfs dit jaar zonder tournees weerhoudt The Boss er niet van om nog actief te zijn. Tijdens de coronacrisis presenteerde hij afgelopen jaar vanuit zijn huis een radioshow, maar hij bleek ook weer een nieuw album op de plank te hebben liggen dat hij in vijf dagen met zijn vertrouwde E Street Band had opgenomen. Die plaat, Letter To You, zal op 23 oktober verschijnen. Wij grijpen zijn 71ste verjaardag echter aan om een top 10 te maken van zijn beste nummers uit de jaren ’70. Het decennium van zijn eerste vier albums en zijn grote doorbraak.

  1. Growin’ Up (1973)

Begin 1973 verscheen het debuutalbum Greetings From Asbury Park N.J. Het werd geen verkoopsucces, maar Manfred Mann’s Earth Band zou later grote hits scoren met twee nummers van het album: Blinded By The Light en Spirit In The Night. Op het album staat ook Growin’ Up, over een rebelse tiener die opgroeit in New Jersey. In feite een autobiografische song.

  1. Rosalita (Come Out Tonight) (1973)

Nog in hetzelfde jaar verscheen ook de opvolger The Wild, The Innocent & The E Street Shuffle. Op het album staat een nummer dat later zou uitgroeien tot een publieksfavoriet bij zijn concerten, en ook een nummer waarbij The E Street Band live alle registers opengooide: Rosalita (Come Out Tonight). Over het meisje Rosalita, met wie hij graag zou uitgaan, maar haar ouders mogen hem niet. In 1973 bij uitkomst werd het geen hit, maar twee jaar later na de doorbraak met Born To Run kreeg Rosalita ook meer airplay op de Amerikaanse radio.

  1. Racing In The Street (1978)

Voor veel fans doen de albums Born To Run en de opvolger Darkness On The Edge Of Town nauwelijks onder voor elkaar. Hoewel de ballad Racing In The Street geen single was, werd ook dit een favoriet tijdens zijn concerten. Springsteen schreef het nummer in eerste instantie met de werktitel Dying In The Street.

  1. Tenth Avenue Freeze-Out (1975)

Eigenlijk zou je in deze top 10 alle negen songs van Born To Run kunnen plaatsen. Het behoort tot het beste wat Bruce ooit heeft gemaakt. In het nummer Tenth Avenue Freeze-Out omschrijft hij het ontstaan van The E Street Band. Zo zingt hij in het derde couplet: ‘When the change was made uptown and the Big Man joined the band’. Waarmee hij uiteraard saxofonist Clarence Clemons bedoeld. Na het overlijden van Clemons in 2011 maakte Bruce er bij concerten een speciaal eerbetoon aan hem van door het nummer vlak na het zingen van deze zin even stil te leggen. Grappig detail is dat Springsteens jeugdvriend Steven Van Zandt door dit nummer uiteindelijk in de band is gekomen. Het was een track waar de band lang mee worstelde. Totdat Steven op verzoek van Bruce zijn licht over het arrangement van de hornsectie liet schijnen. “Zet hem maar op de loonlijst”, zou Bruce vervolgens hebben gezegd.

  1. Badlands (1978)

Ook een vaste waarde bij concerten van Bruce met The E Street Band. Tijdens de optredens op Pinkpop in 2009 en op het Malieveld in Den Haag in 2016 openden ze met Badlands. De opener van het album Darkness On The Edge Of Town gaat over een gefrustreerde man die klem zit in zijn vaste routine. Springsteen gaf later in 2012 tijdens zijn key-note speech op het South By Southwest Festival toe dat hij de riff in het intro had geleend van de cover van Don’t Let Be Misunderstood door The Animals.

  1. Born To Run (1975)

Uiteraard mocht deze klassieker, die zorgde voor de grote doorbraak van Springsteen, niet ontbreken in deze top 10. Maar liefst zes maanden werden in beslag genomen voor het werken aan de titeltrack. Bruce vertelde later hierover dat hij in zijn hoofd ‘geluiden hoorde die de rest in de studio niet hoorde’. Dat zorgde voor veel frustratie bij de artiest zelf, maar ook bij zijn band. Omdat ze hem nogal bazig vonden, begonnen ze hem The Boss te noemen. Die bijnaam zou hij voor eeuwig met zich meedragen.

  1. Thunder Road (1975)

De openingstrack van het album Born To Run. Het nummer had oorspronkelijk als werktitel Wings For Wheels (wat later de titel werd van de documentaire over het album in 2005).  Het vertelt het verhaal over Mary en haar vriend, maar in eerdere versies ging het om Christina en Angelina. In de studio werd er meer gewijzigd aan de tekst van de song. Drummer Max Weinberg vond de tekst hier en daar te duister, en overtuigde Bruce ervan om enkele aanpassingen te doen. Wat erin bleef, was de verwijzing naar een klassieker van een van de grote voorbeelden van Springsteen: Only The Lonely van Roy Orbison.

  1. New York City Serenade (1973)

Het langste nummer dat Springsteen tot nu toe ooit op plaat heeft gehad, en de afsluiter van zijn tweede album The Wild, The Innocent & The E Street Shuffle. Tevens een van de weinige nummers van Springsteen met jazzinvloeden. In een interview met BBC Radio in 2016 vertelde hij dat dit nummer geïnspireerd was door het nummer Madame George van Van Morrison, van diens album Astral Weeks uit 1968.

  1. Meeting Across The River (1975)

Grappig genoeg zit hier ook een verwijzing naar Astral Weeks van Van Morrison in, want op dit nummer speelde bassist Richard Davis, die ook op het album van Van Morrison speelde. Meeting Across The River is misschien wel het meest romantische nummer over een bankoverval ooit.

  1. Jungleland (1975)

Net als op het album Born To Run volgt ook hier na Meeting Across The River het negen minuten durende epos Jungleland. Anderhalf jaar werd er aan dit nummer gewerkt. Voor de saxofoonsolo van Clarence Clemons speelde Bruce hem noot voor noot op piano voor hoe hij het wilde hebben. Het vertelt het verhaal over Rat, die een vrouw ontmoet en met haar op de vlucht gaan. Maar aan het einde van het nummer verliest hij haar en daarmee valt ook zijn droom in duigen.