Tony Visconti, producer van het nieuwe David Bowie-album The Next Day, zegt dat er geen tour zal komen om de plaat te promoten. Er is echter nog een sprankje hoop voor fans: Visconti zegt op Twitter niet uit te sluiten dat Bowie ooit nog gaat optreden.

Tegen Pitchfork zou Visconti hebben gezegd dat Bowie nooit meer zou toeren, maar dat corrigeerde Visconti zelf op Twitter. Wel is hij ervan overtuigd dat er geen tour zal komen om The Next Day te promoten. Tegen NME zegt de producer: “Iemand zei, ‘Hoe gaan we dit allemaal live spelen?’ en David antwoordde: ‘Niet’. En dat bleef hij zeggen.”

Afgelopen dinsdag kwam Bowie totaal onverwacht met een nieuwe single, Where Are We Now?, afkomstig van het nieuwe album The Next Day. Deze plaat, voorzien van een vreemde hoes waarop de legendarsiche “Heroes”-cover te zien is met in het midden de titel in een groot wit vierkant, komt in maart uit en wordt Bowie’s eerste nieuwe album in tien jaar.

Tony Visconti sprak met diverse media over The Next Day. Zo zegt hij tegen The Hollywood Reporter dat hij de nieuwe plaat zelfs voor zijn kinderen geheim moest houden: “Dat was het moeilijkste, want mijn omgeving wilde weten waar ik mee bezig was en ik kon het ze niet vertellen. Ik wist dat als ik het iemand zou vertellen, het nieuws zou uitlekken en dat het binnen een dag wereldnieuw was geworden. Ik vertelde mijn kinderen niet eens waar ik mee bezig was.”

Tegen Billboard.com zegt Visconti dat Bowie twee jaar geleden begon met het schrijven voor The Next Day: “David is een van mijn oudste vrienden. We communiceerden constant via e-mail en soms gingen we lunchen in New York. De laatste paar keren dat ik hem zag, was er een glinstering in zijn ogen die er niet eerder was en betekende dat hij aan het schrijven was. Ik wist dat het telefoontje op een dag zou komen.”

Eerder meldde de producer aan BBC News dat hij verrast was door de keuze van Where Are We Now? als eerste single en dat The Next Day meer een rockalbum wordt. Tegen The Hollywood Reporter gaat hij daar iets verder op in: “Er staan een paar dingen op die mensen niet eerder gehoord hebben op een Bowieplaat, dus hij was erg innovatief op een aantal tracks. Sommige klinken alsof ze op Scary Monsters [1980] thuishoren, andere alsof ze op Heathen [2002] hadden kunnen staan, twee albums die we samen maakten. Maar dat komt omdat het Bowie is. We luisterden naar veel van onze platen tijdens het maken van dit album. We draaiden geen muziek van nu, want we zijn daar niet echt van onder de indruk. En er zijn ook geen gastartiesten op de plaat te horen.”

O, en de mysterieuze vrouw in de Where Are We Now?-videoclip is gewoon de vrouw van regisseur Tony Oursler.