Veertig jaar geleden bereikte Overkill van Motörhead de 39ste plaats in de Britse charts. Met de unieke sound van dit nummer breekt de band definitief door, maar daar gaat nog wel een geschiedenis aan vooraf.

Na het eerste album uit 1977 probeert de manager van Motörhead, Doug Smith, een deal los te peuteren bij Bronze Records. Het nummer Loui Loui is al opgenomen, dus Bronze hoeft het alleen maar uit te brengen. Loui Loui wordt zowaar een hitje en bezorgt Motörhead zijn enige verschijning in Top Of The Pops. De band toert door Engeland en voor het concert in de Hammersmith Odeon wordt het management van Bronze uitgenodigd. Deze is dermate onder de indruk dat Motörhead direct een platencontract krijgt.

Hoewel de nummers voor het nieuwe album door bassist en zanger Lemmy Kilmister en gitarist ‘Fast’ Eddie Clarke worden geschreven, gaan de credits ook naar drummer Phil ‘Philthy Animal’ Taylor. “We wilden niet dat Lemmy en ik met een Rolls Royce zouden komen voorrijden en Phil op zijn fiets, mochten we onverhoopt doorbreken”, zei Clarke later. Ironisch genoeg zorgt juist Phil Taylor voor de echte doorbraak van Motörhead. Hij kocht namelijk een nieuwe drumkit, met een dubbele kick voor de basdrum. Clarke: “Phil riep: ‘waarom doen we niet een nummer als dit?’ en ging helemaal los op die dubbele bas. Lemmy valt in en twintig minuten later hadden we Overkill.” Overkill wordt de template voor andere Motörhead-hits als Ace Of Space en inspireert volgende generaties metal- en rockbands. Of als Lars Ulrich van Metallica ooit zou zeggen: “De eerste keer dat ik Overkill hoorde, werd ik helemaal gek, ik wist niet wat ik hoorde!”